Peugeot 106: motor wil niet meer starten, wie heeft er een bedradingssche

Bouwjaar: 1993

Bij het starten van de motor hoor je helemaal niets, alleen een schakelrelais in de auto. De accu is prima in orde, lichten dimmen ook niet als ik de motor wil starten (voldoende prik).Heb dit probleem ooit eerder gehad, maar na enige tijd deed de 106 het plotseling gewoon weer als vanouds. Maar nu is het weer terug en ik wil het graag permanent verhelpen.....
Vermoed zelf dat het in de bedrading of een relais zit? Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen of heb je een bedradingsschema waarin alle schakelingen staan?

peugot

Geplaatst door peugot (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

106ralley (0) PRO, 18 jaar geleden

wat zou je denken van een kapotte startmotor?? lijkt me het meest logisch.

suc6 jan

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb dat schema, maar daar kan je niks mee.
Je hebt gewoon een startrelais dat blijft hangen, demonteer de startmotor, maak alle delen weer goed gangbaar en zet hem weer in elkaar met wat vet op de smeerpunten, dan doet ie het waarschijnlijk wel weer een tijdje

peugot (0), 18 jaar geleden

Als de startmotor zou blijven hangen, dan zou die moeten gieren. Alleen als hij doorgebrand zou zijn dan zou hij geen kik meer geven, maar aangezien deze problemen zich reeds eerder hebben voorgedaan waarna die het gewoon weer deed, lijkt mij dit niet het geval. Ik heb gezocht naar het startrelais, kan deze echter niet vinden. Zit deze in of op de startmotor dat ik het advies krijg om mijn startmotor te demonteren en op te knappen? Heb je het schema ook digitaal, zoja zou je me deze svp willen mailen. Dan kan ik alles ff nalopen en dingen uitsluiten.

schol (0), 18 jaar geleden

Het startrelais zit vast op de starmotor, het relais geeft niet alleen de stroom / spanning door aan de startmotor maar trekt ook nog het tandwiel van de startmotor in de starterkrans( vliegwiel) Als de boel binnen in vast zit hoor je alleen een tik.
De startmotor zal pas gaan draaien wanneer het tandwiel volledig ingetrokken is. Daarom ook het advies van jan en kees om de startmotor na te zien.

Jansen737 (0), 18 jaar geleden

Kijk eens naar de massa aansluitingen. Heb dit als eens eerder gehoord. Startte niet, startmotor vervangen, afrekenen (kassa) en 1 dag later weer niets. Bleek het een slechte massa te zijn.

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

Inderdaad een goede tip van die massa, kan soms vervelende problemen veroorzaken.

peugot (0), 18 jaar geleden

Heb de spanning over de startmonot gemeten, kreeg 12V. Als er geen massa zou zijn zou ik ook geen 12V moeten kunnen meten. Ga vandaag de startmotor maar een demonteren! Dan kan ik hem misschien ook direct op de accu aansluiten op te checken of de motor het nog doet of dat het iets anders is. Alvast hartelijk bedankt voor al jullie reacties.

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

Zo simpel is het niet met die massa, het aansluitpunt moet een STROOM van een paar honderd A kunnen verwerken, een simpele V meting zegt niets

schol (0), 18 jaar geleden

Zitten je accu klemmen wel goed vast!

peugot (0), 18 jaar geleden

Heb de startmotor uit melkaar gehaald en gesmeerd. Startmotor functioneerd perfect geen problemen, zowel de trekmagneet die de startetkrans in schakelt als de schakelaar die vervolgens de motor laat draaien! Het starrealis van de motor zit trouwens niet op of in de startmotor, vemoed dat hier nog steeds het brobleem in zit. Dat over die stroom meting heb je gelijk in. Als ik over de polen meet dan geeft deze een waarde van 12V echter als ik de motor wil starten zakt deze waarde tot ca 0V. Weet iemand waar het startrelais zit van deze motor. De accu klemmen zitten trouwens goed vast!

harry4203 (650) PRO, 18 jaar geleden

die "trekmagneet" is het startrelais. kijk ff of er wel spanning op het dunne draadje op dit relais komt als de auto het niet doet, zo ja is toch echt je startmotor overleden. anders kan het nog het contactslot zijn, wil wel eens gebeuren.

peugot (0), 18 jaar geleden

Welk dunne draadje word hier bedoeld. De startmotor heeft één aansluiting voor de geschakelde massa(va contactslot), één voor de plus vanaf de accupool en één die aangesloten is op de motor van de startmotor die ingeschakeld word zodra de trekmagneet ingestrokken is(inwendige maak schakelaar). Als de massa direct van de accu laat loopt dan hoor je de trekmagneet zonder problemen werken. Als ik de motor wil starten dan hoor ik een schakelrealais in de auto schakelen, het contactslot doet dus wel iets!

harry4203 (650) PRO, 18 jaar geleden

een startmotor heeft geen geschakelde massa, dat is een plus welke bedient wordt door het contactslot

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo F de Vries,
Je hebt zelf al gevonden wat het probleem is, als bij het starten van de motor de spanning over de startmotor zakt naar 0 V is de aansluiting van de startmotor naar de accu niet in orde. Eerste de massa maar eens controleren, ook die van accu naar chassis en van chassis naar motor. Dan de plus controleren. Je contactslot en relais lijken in orde, deze klikken namelijk.
Succes !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.