laatst reed ik met zo'n 100 km/u op de snelweg toen er opeens gedurende zo'n 2 seconden een trillend/brommend geluid onder de kap vandaan kwam. het gebrom was te vergelijken met van die ribbelstrepen dwars over de weg. doorgereden en verder niets meer gemerkt.
enkele weken later wordt het merkbaar dat de turbo bij lagere toerentallen (<2500 tpm) niet echt meer z'n werk doet. Inmiddels ligt dat al op de 3000 tpm. Naar de dealer vanwege garantie, helaas (geintje van ca. 2000 euro) afgewezen doordat ie net in onderhoud is bij m'n bovag garage en dat een beurt 4000 km te laat zou hebben plaatsgevonden. Zij vonden na lang zoeken dat de turbo inwendig behoorlijk nat was met olie.
Vandaag contact gehad met m'n bovagman. Hij vond het maar vreemd dat het de turbo zou zijn. Volgens hem moet de motor dan olie verbruiken en roken. Dat doet ie dus helemaal niet. Hij dacht meer aan een of meer regelklepjes. Ik heb dit forum al behoorlijk doorgespit en idd wordt er veel gesproken over verstopte of lekke slangetjes en defecte kleppen of lmm. Ook dacht ie aan de katalysator: wellicht verstopt. Ook hier heb ik al wat over gelezen: een kat.steen die niet op z'n plek zou blijven.
Waar zit die turbo precies bij mijn auto en is ie makkelijk uit te bouwen? Iemand misschien tips om simpele dingen (zoals egr of slangetjes) te testen/proberen?
Luistert het tegenwoordig werkelijk zo nauw met die onderhoudsintervallen? Ik heb hier ook nog een toyota hiace bus welke zomaar 2 jaar rijdt zonder ook maar een drup verse olie of garage te zien. Vanwege de apk wordt je aan het onderhoud herinnert....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja, maar dat is een toyota.
die moet je tegen de muur aan rijden wil je hem kapot krijgen.
De garage maakt zich er wel erg makkelijk vanaf door zo te reageren.
volgens mij moet er eerst eens een goeie diagnose worden gesteld. lang zoeken en dan op basis van olie in een turbo (is niet bijzonder) constateren dat deze stuk is vind ik een beetje raar. zijn er storingen uitgelezen? is de turbodruk gemeten?
de verversingstermijn en zeker de kwaliteit van de olie zijn bij een turbomotor toch wel vrij belangrijk, en niet exact aan de fabriekseisen voldoen van onderhoud is voor de importeur nou eenmaal een fantastische reden om een claim direct af te wijzen.
storingen waren er niet, of de dealer de druk heeft gemeten, weet ik niet. m'n garage gaat m zelf ook uitlezen, ik weet alleen niet hoeveel hij kan uitlezen. hij heeft wel een goede reputatie en een goede monteur in dienst. de kwaliteit van de dealer-monteurs heb ik zo m'n twijfels over, ook door ervaringen een jaar geleden.
16 jaar
oppassen met alle dealermonteurs over een kam te scheren he, anders krijg ik ook de neiging om te stoppen met meedenken. er zitten ook echt goeie tussen.
er is uiteraard veel meer uit te lezen dan alleen storingen, dus nogmaals eerst een juiste diagnose stellen.
heb van een dw10 nog nooit een turbo hoeven te vervangen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ie niet stuk kan, maar veel komt het volgens mij niet voor. wat heeft de auto eigenlijk gelopen?
ok, ik was even niet duidelijk. ik heb het met name over de dealer hier in de buurt. vorig jaar 4x terug geweest, er was van alles vervangen voor diverse storingsmeldingen. vervolgens ben ik naar Huizen gegaan waar de auto ook vandaan komt, en zij hebben het in 1 keer opgelost vooral door alle niet volledig uitgevoerde software-updates te fixen. ze gaven me ook de belofte dat ie goed zou zijn als ik hem mee naar huis nam. En dat was niet onterecht, hulde!
maar goed, daardoor zit ik dus ook met die diagnose, ze hebben er 1,5 dag naar gezocht en kwamen toen dus met die lekkende turbo. maar door alle verhalen op internet en mijn bovagman krijg ik steeds meer twijfels. vanmiddag kan ik waarschijnlijk even naar de garage voor overleg en dan laat ik het denk ik toch maar aan hem over. om nou ff op en neer naar Huizen te gaan is ook weer wat.
De auto heeft 70000 op de teller, de laatste beurt was bij 64500, daarvoor bij 49000 en daarvoor bij 30000. Die 4000 waren dus te laat....
edit: komende week wil ie hem uitlezen alsmede de turbodruk meten. hij gaf wel aan dat ie soms bij franse auto's niet in de computer kan komen dus dat wordt even afwachten. na zijn vakantie wil ie hem dan verder onderzoeken en repareren.
16 jaar
updateje: vanavond heeft de garage hem uitgelezen, eerst stationair en gasgevend in z'n vrij. vervolgens al rijdend. Luchtmassameter geeft normale waardes aan, turbodruk is goed (verhoogt ca. 1 bar klopt dat?), dit zowel stilstaand als rijdend. Hij vond het ook maar raar dat ie rond de 2800 tpm ineens wel goed gaat trekken. Vanaf het begin twijfelt hij er sterk aan dat de turbo lek zou zijn. Ook is het turbo-geluid normaal en aanvaardbaar. Even later concludeerde de man echter dat de uitlaatgassen veel te heet zijn. Hierdoor wordt zijn vermoeden van een verstopt roetfilter steeds sterker. Na z'n vakantie (13 aug) wil ie de uitlaat na de turbo losmaken/ wat ruimte geven zodat de uitlaatgassen deels vrij weg kunnen stromen en dan proefrijden. Als het probleem dan niet meer bestaat, weet ie dat ie in de uitlaat moet gaan zoeken. Tja en bestaat het dan nog wel, dan moeten we de andere kant op gaan zoeken.
Kun je makkelijk bij dat deel tussen turbo en roetfilter komen? Evt. wil ik hem dan zelf alvast wat "lucht" geven om te proberen.
Meer ervaringen hier met verstopte roetfilters?
16 jaar
Als dit een 110 pk hdi is heeft hij inderdaad een roetfilter maar verstoppingen daarin worden gemeten en als die te groot worden gaat de motor vanzelf in noodloop.Is het een 90 pk dan zou de oxikat dicht kunnen zitten maar, dan trekt hij in hoge toeren niet ...
Ik denk eerder aan een lekke of dichtgeklapte slang tussen de turbo en het inlaatspruitstuk, of aan een dichtgeknepen vacuumslangetje in de turbo of UGR regeling, of een niet goed werkende elektroklep in de regeling.
het is een 136 pk 2.0 hdi. nieuw type 307 overigens. de dw10 of rhrh motor.
16 jaar
dan klopt wat ik schrijf ook.Tenminste wat betreft het roetfilter.
dat van die noodloop heb ik ook al aan lopen denken. Maar zou het niet kunnen dat de roetfilter-sensor niet goed werkt en een juiste druk doorgeeft terwijl de filter toch dichtzit? Ik heb al meer gelezen over het regeneren dat je dat moet merken tijdens het rijden, ik heb daarvan echter nooit iets gemerkt. Ik ga er van uit dat het regeneratieproces ook automatisch gestuurd wordt door diezelfde druksensor. Dit is maar een gedachtengang van me, temeer omdat die sensor of de slangetjes ervan nogal eens genoemd worden als boosdoener van roetfilterproblemen. Of denk ik nu te simpel? Overigens ben ik vanmiddag even aan het zoeken geweest maar je komt er niet makkelijk bij, de onderkant is netjes afgeschermd. Heb ik het bij het rechte eind dat er 2 leidinkjes en 1 slangetje/kabeltje aan het filter bevestigd zijn? Ik kan nog net zien dat die leidinkjes na ca. 20 cm overgaan in slangetjes.
16 jaar
dat van die slangentjes heb je correct. de 2 slangentjes komen uit bij de sensor die het drukverschil in de uitlaat meet.
de sensor zit achter de accubak en wil nog wel eens vol zitten met water. probeer eens te kijken of dit bij jou ook het geval is.
let er wel op met terug monteren dat je slangentjes op de goede aansluiting terug plaatst.
16 jaar
tja en daarbij hield het bij mij op. wat een gefrommel zeg bij die accu, alleen de beschermkap al gaat er uitermate moeizaam af. ben maar niet verder gegaan, ik wacht wel af wat er de 13e tevoorschijn komt. Ik heb er overigens ook nog even onder gelegen en de beschermkap losgegooid om zo te kijken of ik bij de turbo kan. Niet dus, daar zit weer een stalen frame voor.
Maar hoe werkt dat regeneratieproces nou eigenlijk en moet je daar wat van merken tijdens het rijden?
16 jaar
De regeneratie van het roetfilter bestaat uit het verhogen van de temperatuur in het roetfilter, dat wordt geregeld door de motor EBE en gebeurt automatisch als de sensor drukverschil een te groot drukverschil voor en achter het roetfilter constateert.
Als een roetfilter pas is vervangen gebeurt dit eens in de 5 tot 700 km, afhankelijk van hoe de auto wordt gebruikt.
Naar gelang het roetfilter ouder wordt gaat dit proces sneller.
De temperatuurverhoging wordt bereikt door verbruikers aan te zetten en de verbranding te veranderen door het tijdstip te wijzigen.
De vloeistof Eolys zorgt er voor dat de temperatuur waarbij het roet verbrand omlaag wordt gebracht.
ok dat is een heldere uitleg. merk je daar wat van tijdens het rijden? zoals ik al zei, heb ik nog nooit iets gevoeld, gehoord of geroken
16 jaar
in principe hoor je hier niks van te merken, de ECU schakelt bij regeneratie gloeibougies in etc ventilator v/d motor dingen waar jij niks van merkt als bestuurder
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar