auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 605 D: uitstroomlucht blijft te koud

Bouwjaar: 1998

Klacht van de klant is dat de kachel niet echt warm wordt.Het is een 605 diesel met elektronische climat control.De temperatuur kun je instellen, maar de uitstroomlucht blijft te koud.Beide kachelslangen worden heet, maar is alsof kachelradiateur verstopt is of de elektronische instelling niet reageert.



Ervaring?

Geplaatst door

Siem Bijman (690)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het kan inderdaat zijn dat die mengklep vast staat .

als bij kachel slangen heet zijn denk ik niet dat het radiateurtje verstopt zit denk eerder dan aan die meng klep .

succes laat het even weten hoe het was

climatecontrole van een 605 is uit te lezen. ik weet alleen niet meer zeker of je ook meting gegevens kunt doen,radiateur verstopt komt eigenlijk niet voor, met de huidige koelvloeistoffen.electronischprintje is los te vervangen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Storing bij dealer uit laten lezen.Zij kunnen ons daar verder niet mee helpen, maar uit de storingsuitdraai komt de volgende melding:



Permanente storing Informatie temperatuur verdamper

Permanente storing Bediening luchtmengklep

Permanente storing Potentiometer instelling aanjager: Circuit onderbroken

Permanente storing Potentiometer instelling aanjager: Kortsluiting

Permanente storing Potentiometer instelling temperatuur Circuit onderbroken

Permanente storing Potentiometer instelling temperatuur: Kortsluiting



Raadpleeg brochure 234 06/92



Vreemde is dat de aanjager normaal werkt.We hebben de temperatuursensoren doorgemeten en die zijn ok.Twijfelen aan het bedieningspaneel, maar kun je daar ook nog iets aan meten?



Alvast bedankt.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Sorry , ik heb deze week een weekje vakantie,ik was vanaf vorig jaar juni al niet meer vrij geweest en moet even bijkomen van alle emotie's, kan dus ook niet even in de brochure kijken, maar doe dit dus uit het hoofd .Nee, is gewoon een printplaatje met wat elektronika maar daar zijn geen gegevens van. Wat je wel kunt doen is de methode van positive uitsluiting,dwz alle sensoren en actuatoren nameten, als die goed zijn kan het alleen nog maar de print zijn.Was volgens mij trouwens niet eens zo duur. Ik heb ooit wel eens zo'n ding vervangen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Print kost volgens de dealer zo'n 600 euro's.Beetje te duur om even te vervangen op de gok.Vraag aan jullie is hoe ik kan zien of de mengklep werkt en waar die precies moet zitten.We hebben het dashboard uit elkaar liggen en zien verschillende kleppen zitten die ook wel gangbaar zijn.En kun je die bijwijze van spreken ook in een bepaalde positie fixeren?Lastig problem hoor.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Dan zal je toch even in die brochure moeten kijken, mag je hem niet even lenen van de dealer?? Ik hoor het wel, mocht het niet lukken dan moet ik toch maar even voor je naar de zaak om te kijken.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Auto is in reparatie bij ons filiaal, dus zie hem zelf niet,maar blijkt dat de brochure al wel door de dealer aan hen is uitgeleent.Alleen is uit de diverse metingen geconcludeerd dat de sensoren waar ze,na gedeeltelijke demontage van het dashboard bij kunnen, goed zijn.Dealer weet het ook niet en gaat voor hen informeren wat evt oorzaak nog zou kunnen zijn via het dealer-importeurcircuit.



Mocht jij nog suggesties hebben , dan graag, maar in ieder geval bedankt voor je aanbod even voor ons naar de zaak te willen gaan.



Wordt vervolgd.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Graag gedaan ik hoor het wel.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Even een update: We hebben de auto nu bij ons in de werkplaats gehaald en meten op de mengklep wel signalen.Vraag is alleen is dat de mengklep die jij ook bedoeld ?Daar zit nl. een motortje aan bevestigd.Hoe kontroleer je of die wel werkt?Bij meten komt er een signaal op een van de draden bij de temperatuur-instelling van uiterst koud en we meten een signaal bij de temperatuur-instelling van uiterst warm.Op een van de draden staat een konstante spanning van3.75 V.Wij denken dat dit signaal moet veranderen bij het verdraaien van de temperatuurknop?

We gaan morgen eens kijken of we het motortje kunnen demonteren en de mengklep wel los zit.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Nou , hoe is het hier mee, ik heb op dit moment de brochure op mn schoot liggen en kijk even,het motortje van de mengklep zit aan de kant van de pedalen,het motortje bestaat uit een eenvoudig elektromotortje en een potentiometer. De aansluitingen 1 en 2 op de stekker van de motor gaan regelrecht naar het motortje, als de weerstand hiervan < is dan 10 ohm vervang dan de motor. Je kunt hier nu natuurlijk ook met een paar losse draadjes even een spanninkje op zetten om te kijken of je de klep zo kunt laten bewegen.Je kunt nu ook kijken als je meer warmte vraagt en dus het motorje wordt aangestuurd of er over aansluiting 1 en 2 spanning komt.Mocht het nu toch in de elektronica zitten dat die klep niet beweegt dan zou je met een 2xom relaisje een schakelingetje kunnen maken dan de eigenaar met 2 microdrukknopjes handmatig de kachel warmer en kouder kan zetten.De aansluitingen op het elektronische bedieningspaneel zijn in de zwarte stekker de aansluitingen 33 en 34.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Bedankt, met dit berichtje ben ik blij, want onze techneut is hiermee bezig en we zaten gistermiddag te discussieren hoe we dit motortje zonder demonteren kunnen laten bewegen.Vraag was dan hoeveel spanning er op gezet kan worden en op welke draden.Gaan met jouw adviezen hier komende week mee verder.

Alvast bedankt.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Die laatste twee aansluitingen moeten zijn 6 en 7 op de 15 voudige zwarte stekker en de draaden hebben de nummers 17 en 18 en de heleboel is gezekerd via zekering 23 en volgens mij werkt het motorje op 5 volt maar het kan wel effen 12 volt hebben. We hadden toen destijds ook 405en uit Canada met climatecontrole die hadden hetzelfde soort systeem en daar gingen ook die motortjes vastzitten, dan liet ik ze wel eens even schrikken en dan werkte het weer voor een tijdje.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Inderdaad! Motortje even laten schrikken en het funktioneert weer.Geweldig bedankt !!

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Probleem is na 2 weken weer teruggekomen.We hebben het motortje weer laten schrikken en het funktioneert weer.Zal toch het motortje moeten vervangen vrees ik voor mijn klant, maar als noodoplossing hebben we hem in de middenstand laten staan (stekker los genomen)en maar zien of dit voor hen acceptabel is.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.