Peugeot 306 ST 1.8: Vaak tijdelijk te laag toerental

Bouwjaar: 1995

Het is al een aantal keer gebeurd dat na het intrappen van de koppeling het toerental als een raket naar beneden schiet tot zeg 500 toeren en pas nadat de wagen stilstaat weer oploopt naar zo'n 800 toeren. Vaak slaat de motor niet af, maar afgelopen week gebeurde dat wel een aantal keer.

Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken. Heeft iemand enige suggestie.

Ik wil niet lukraak allerlei onderdelen gaan vervangen. De wagen heeft inmiddels 250.000 km gereden, maar er ligt inmiddels een revisiemotor in die niet meer dan 80.000 km heeft gelopen.

Het stoffilter is niet vervangen bij de inbouw van de nieuwe motor.

Ik zit te denken aan een vacuumlek (heb net iets gelezen over een vacuumvervroeger), defecte sensor, een stappenmotor die het soms laat afweten of een computer die raar begint te doen.

Eric2761

Geplaatst door Eric2761 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Kan ik eenvoudig zelf een aantal testen uitvoeren? Hoe kan ik bijvoorbeeld checken of de koelvloeistof temperatuursensor goed werkt. Weet iemand in welk bereik deze ligt?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

het lijkt mij op het stappenmotortje van het stationair toerental, omdat het af en toe is, starten en zo is goed?als dat zo is zal het wel zo zijn. Sterkte Oldtimer.

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Het probleem doet zich geregeld voor, maar soms heb ik er een paar honderd kilometer helemaal geen last van.

Het starten gaat meestal prima, maar eergisteren deed het probleem zich voor en sloeg de motor af na het starten. Met gas bijgeven kon ik 'm aan de praat houden, maar het verhoogde stationaire toerental wilde de motor niet aanhouden. Ik zie ook geregeld dat het stationair toerental licht schommelt.

Misschien iets ander dat er mee te maken kan hebben. De wagen heeft ook een Vialle gasinstallatie aan boord. Hij start op benzine en schakelt vrij snel over op gas. Als ik bijvoorbeeld het dimlicht meteen aanzet, dan slaat de motor na circa 8 seconden af. Als ik zeg 20 seconden wacht met het ontsteken van de verlichting is er niets aan de hand.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Dat laatste heeft te maken met het overschakelen op gas.Ik denk dat wat ik eerder zei wel klopt.

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Bedankt Oldtimer voor je snelle reacties. Ik ga maandag dan toch maar een nieuwe stappenmotor halen bij de dealer. Is een tweedehands stappenmotor ook ok? Of kan ik dat beter niet doen?

Nogmaals bedankt.

Groet,
Eric

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Is te proberen, maar je weet natuurlijk niet wat je koopt.

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Ik weet nog wel wanneer het probleem is ontstaan. Ik moest een keer behoorlijk fors remmen. Daarna liep de motor ongeveer 2000 toeren stationair en begon ook te schommelen in toerental. Voor dat moment had ik helemaal geen problemen met het toerental.

Kan er tijdens die remactie niet ergens iets gescheurd zijn of een slang die los is geraakt. Wat zou ik dan nog meer kunnen checken?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Heb je sindsdien geen sissend geluid bij het rempedaal als de motor zo snel draait stationair?Want dan kan ook nog de bekrachtiger lek zijn.Constant dus, en niet alleen tijdens het remmen, dat je de bekrachtiger hoort "zuchten"tijdens het intrappen van het pedaal is normaal.je kunt natuurlijk ook even de slang van de bekachtiger eraf halen, en de pilaar op het inlaatspruitstuk even afdoppen. Denk erom als je gaat rijden,de bekrachtiging werkt niet dus je moet veel harder trappen om te remmen.

roos10470 (0), 20 jaar geleden

Het slechte stationair lopen is vaker een probleem met auto's op gas. Ik heb de stappenmotor laten vervangen (€180,-- !!!!) en dat hielp inderdaad. Tot de volgende backfire. Daarna complete gasklephuis vervangen. Als je nog een stappenmotor nodig hebt? Ik heb nog een goede gebruikte liggen. Ik rij in een 406 met een 1.8 16v motor. Om te voorkomen dat er gas wordt verzameld in het inlaatspruitstuk wordt een kanaal van buiten af afgesloten. Bij backfire zou je anders een ontploffing krijgen.
Als je een revisie blok hebt, is dat misschien niet gebeurt.
Succes.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.