Hallo,
Ik heb een 307 SW 1.6 Diesel (3H9HXC) bouwjaar 05/2007
Bij traag verkeer zoals files loopt de motor heet waardoor ik het "STOP" alarm op display krijg.
Ondertussen door in het forum te zoeken ben ik er achter gekomen dat de ventilator voor radiatorkoeling niet aan gaat.
IK heb ondertussen onderstaande reeds getest:
-Ventilator rechtstreeks voeden --> draait -->ok
-bij inschakelen airco draait de ventilator ook niet
-relais/weerstand voor 2 snelheden ventilator is ook vervangen --> gaf geen resultaat
-Als ik op de stekkerpinnen van het 2-snelheden relais meet dan meet ik (gemeten ten opzichte van massa)
kleine stekker
- PIN1 : 12,5 v (kleine snelheid)
- PIN2 : 12,5 v (grote snelheid)
- PIN3 : 12,5 V (is dit de algemene voeding ??)
- PIN4 : weet niet waar deze voor dient??
grote stekker is het schakelcontact naar de ventilator
Is het zo dat de peugeot schakelt door een 0 V te sturen naar pin1 of pin2?
Als ik pin 1 even verbind met de massa dan gaat de ventilator in werking.
Weet er iemand raad? Het zou ook interessant zijn mocht iemand een link hebben naar het elektrisch schema van mijn auto.
Weet er iemand waar de kabels vertrekken die op deze pinnen aankomen ?
Alvast bedankt,
Gr, Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb exact hetzelfde probleem met mijn 207. De weerstandsmodule krijgt stroom vanaf de zekeringenbox, de ECU krijgt stroom via de weerstandsmodule.
ECU sluit idd een van de pinnen kort naar massa om de fan te laten draaien.
Bedankt voor de info.
Heb jij een idee vanaf welke stekker de kabels vertrekken vanuit de ECU? (misschien is dit dezelfde bij de 307?) Als de ECU de pinnen moet kortsluiten naar de massa dan verdenk ik een draadbreuk.
Als ik weet vanuit welke stekker dan kan ik draad per draad doormeten.
6 jaar
Beste MikeJooke en JGC .
Elektrische schema,s zijn van het zelfde type al bijna nooit het zelfde .
Dus van een 207 en een 307 al helemaal niet .
MikeJooke ( topic starter ), om u het juiste originele PSA schema te geven , heb ik de laatste 8 cijfers van het chassisnummer nodig .
Enige wat overeenkomt is de weerstandsmodule en de aansturing daarvan. De ECU is compleet verschillend (de 1.6VTI is nooit geleverd in een 307).
Ik vermoed idd een draadbreuk of een storing die je met de juiste apparatuur moet uitlezen (een goedkope OBD scanner leest alleen generieke ECU foutcodes, geen informatie uit de BSI).
6 jaar
Het chassisnummer is
VF33H9HXC85018608 /49
Zou het problemen geven (batterij ??) als ik continue pin 0 van het snelheidsrelais aan de massa hang. De ventilator draait dan wel continue op volle snelheid, maar dan hoef ik geen panische angst meer te hebben om in een file terecht te komen. Dit natuurlijk voorlopig tot ik de oorzaak gevonden heb. De ventilator stopt dan ook netjes bij het uitschakelen van de motor.
6 jaar
Weet niet hoe blij je ECU is met die oplossing, maar lijkt me geen kwaad kunnen om de fan permanent te laten draaien.
Ik rijd overigens al maanden zonder werkende motorkoeling. Beetje temperatuur in de gaten houden en als ie te ver oploopt krijg je de motor wel koud met de interieurverwarming op MAX en ramen open.
6 jaar
Bijgevoegd het PSA elektrisch schema van de motorkoeling voor VIN nummer : VF33H9HXC85018608.
PSF 1 = Relais / zekeringkast bij de accu .
1510 = motorventilator .
1522 = elektronische eenheid motorventilator .
1320 = motor ECU .
Rene ,
Heel veel dank voor het schema. De schakeldraden grote/kleine snelheid komen dus rechtstreeks van de motor ECu. Is er een manier om te achterhalen op welke stekker deze signalen zitten.?
groeten en nogmaals dank!
6 jaar
De zwarte stekker .( 32 voudig aansluitingen )
Draadnummer 1540Z is lage snelheid .
Draadnummer 1550Z is hoge snelheid .
Aansluitnummers ( B2 - C4 - D4 ) staan op de stekker .
Meet de bedradingen wel ( met losgenomen stekkers ) " belast " door met bijvoorbeeld een 21W lamp er tussen .
Perfect !! Morgen ga ik aan de slag .
Bedankt voor de heel duidelijke uitleg!!
groeten
6 jaar
@mikejooke, nog gelukt met de schema's?
Ik heb afgelopen week nog getest met temperatuursensor los, fan ging niet meer aan. Nieuwe besteld, vandaag de oude eruit, doorgemeten: weerstand oneindig. Nieuwe erin en alles werkt weer naar behoren.
Tegelijk ook gevonden waar de koelvloeistof blijft, dealer heeft bij laatste reparatie de onderste radiateurslang niet goed vastgezet.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar