auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Verlies turbo

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 Hdi

Beste mensen,

Tijdens een lange rit diende ik af te remmen voor een inhalende vrachtwagen (zijn we er niet gek op?). Toen de vrachtwagen klaar was met inhalen wou ik snelheid meerderen echter bleef mijn snelheid haperen rond de 110. Na een korte stop met diverse optrek acties lijk ik tot de conclusie te moeten komen dat mijn turbo defect is, in ieder geval heb ik flink aan vermogen ingewonnen. Bij een snelheid van rond de 120 ligt het toerental op 3000 bij de 110 km per uur ligt hij daar net onder, daar ligt dus niet het probleem.

Mijn vragen zijn de volgende: (I) kan iemand op basis van mijn beschrijving bevestigen dat inderdaad de turbo defect is? Zo nee, in welke hoek dien ik het gebrek aan vermogen dan wel te zoeken? En (II) indien het wel de turbo is, wat zijn ongeveer de kosten voor vervanging?

Ben jullie dankbaar voor een reactie.

Groeten!

Geplaatst door

Madusa (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Storingen aanwezig? Laat ook eens controleren of de katalysator nog in goede staat is. Het komt met regelmaat voor dat deze defect gaat bij de 1.4 HDI en dat daardoor de uitlaatgassen niet weg kunnen met verminderd vermogen als gevolg.

hans4074 0
badge

13 jaar

Hans: dank voor je reactie. Er worden geen storingen gemeld! Als het een probleem ik met de katalysator, dan zou dat moeten betekenen dat ik wanneer ik de auto nu weer start het vermogen terug moet zijn. Juist?

Madusa 0

13 jaar

Juist? Nou nee, niet helemaal juist. Als de katalysator defect is, dan is dit permanent en zal dus het vermogen ook niet terug zijn na een nieuwe start. Wat wél kan gebeuren is dat het katalysator-materiaal losgekomen is en is gaan vervormen tot een bal. Het katalysator-materiaal heeft in normale, vastzittende toestand een doorstroomrichting, maar door de bal-vorm kan het materiaal gaan draaien en "dwars" komen te liggen = verstopping en geen vermogen. Je begrijpt misschien dat er dan ook de mogelijkheid bestaat dat de dwarsliggende bal per ongeluk weer in circa de juiste stand terug kan draaien waardoor je dan (tijdelijk) wel weer vermogen hebt. Zoals aangegeven...het komt vaker voor en er staan diverse voorbeelden van hier op het forum onder peugeot. Wil je meer zekerheid, dan kun je diagnose laten stellen door een dealer en ben je handig, verwijder dan eens het voorste uitlaatdeel waar de katalysator in zit (dit is het deel gelijk na de turbo) en schud er eens mee...rammelen is defect!

hans4074 0
badge

13 jaar

Hans, dank voor je uitbreidde reactie. Wat de katalysator betreft weet ik even voldoende. Als je mij toestaat zou ik graag nog 1 vraag stellen; kan er schade ontstaan aan de motor als ik met dit defect nog een week door zal rijden? Ik ben je dankbaar voor een antwoord.

Madusa 0

13 jaar

Dat is op afstand moeilijk te beoordelen omdat er geen zekerheid is of de katalysator inderdaad defect is. Het lijkt me in ieder geval niet verstandig om hier te lang mee door te rijden en k'zou zeker lange afstanden (snelweg) rijden vermijden!

hans4074 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.