auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: vermogen totaal weg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

Tijdens het trekken van een caravan in heuvelachtig gebied in Frankrijk was ineens alle vermogen weg. Met het gas op de plank ging de auto berg op 70 en er vanaf 90. Op het dashboard ging het motorsymbool branden. Na een half uur kunnen stoppen, de motor bleef gewoon lopen, wel was de temperatuur gezakt van 100 na 90 graden, waaruit ik concludeerde dat de turbo mogelijk niet werkte. De motor gestopt en een half uur later weer gaan rijden. De auto trok weer als de beste. Wat kan dat geweest zijn ? De motor loop al langere tijd koud wat rommelig/rammeld. Sinds ik een paar liter zonnebloemolie door de brandstof meng is het eea wel wat verbeterd, maar nog niet wat het wezen moet. Kunnen deze storingen ook met die EGR klep te maken hebben ?

Geplaatst door

Aart Br. (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met EGR klep, zou je zwarte rook moeten hebben, maar als ie blijft hangen heb je inderdaad meer verlies van motorvermogen.
Temperatuur te hoog laat ook de motorbescherming inkomen, noodloop = minder power.

Met caravans op vakantie is kiezen voor een versnelling waarbij je 3000 tot 3500 toeren maakt en dan koelt het blok beter, beter een lagere versnelling als een te hoge.
Dan maar met 70 omhoog, als de motor nog wil versnellen niet naar een hogere, is teveel belasting voor het blok.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

de motor rookte totaal niet en was nog wel warmer geweest, de fan draaide dan wel in de hoogste versnel.
het toerental wordt zo omstreeks 2500 gehouden, dus ruim boven het max koppel, omdat de temperatuur meteen zakte vermoedde ik dat de turbodruk wegviel, bovendien denk ik dat zeker een diesel niet moe wordt van een beetje werken, als het de EGR klep niet is dan zal het wel in de software zitten vermoed ik zo want ik hoor van alle kanten dat de 307 daar heel erg slecht op scoort. Zijn er trouwens geen modificaties voor deze euvels ? Nog een vraag, waar zit precies de afvoer van de airo ?

Aart Br. 0

18 jaar

Ik heb bovengenoemd probleem elke keer als ik de caravan aan de auto heb hangen. Intussen weet ik dat als het motormanagementlampje aangaat de trekkracht wegvalt en het toerental niet hoger gaat dan 2600. Er wordt (neem ik aan) op een soort noodprogramma overgeschakeld. Als daarna het contact wordt uitgezet en weer aan, is alles weer als voorheen en blijft zolang de caravan erachter hangt het motormanagementlampje( !!) branden. De trekkracht is dan weer aanwezig. Als de caravan niet meer aan de auto hangt gaat meestal dezelfde dag het lampje weer uit. Ik heb een 406 met de 2.0 HdI van 110 pk en daar is dit een veel vaker voorkomend probleem. De garage (dealer) heeft mij geen oplossing kunnen geven aangezien men geen echte fout kan vinden.
Op Internet heb ik wel eens iets gelezen over wegvallend vacuum bij langdurig hoge belasting maar dan kun je verder niet veel mee.

Groeten, Hans

Hans3994 0

18 jaar

Hans bedankt, de motor in mijn 307 is een 2.0 HDI van 90 pk. Ik heb niet op het toerental gelet toen de trekkracht wegviel. Op dat moment reed ik tegen een lange helling ca 90 a 95 km in de 4e versnelling.
Toen het vermogen weg was heb ik het gas op de plank gehouden in de 4e versnl tot er een gelegenheid was om te stoppen. Nadat de motor een half uur stil had gestaan, was het motor M.lampje uit en het bleef uit. De auto trok daarna weer prima Het zal wel een computerprobleempje zijn. Met onze vorige auto, ook een peugeot 406 maar met 90 pk diesel (geen HDI) reed ik heel veel plankgas met de caravan zonder rare lampjes en vermogensverlies. Alle nwe dingen zijn niet altijd verbeteringen zie je maar. gr Aart

Aart Br. 0

18 jaar

Als je plankgas moet geven dan zit je gewoon in een verkeerde versnelling.
Terug schakelen is dan het devies.
Dan verbaast het me niet dat tie in de noodloop gaat.

primera p11 0

18 jaar

Het zijn denkprobleempjes....

90 pk en dan verwachten dat je vlekkeloos 2.5 ton totaalgewicht naar boven zeult in de 4?

Bovendien heb je niet die 90 pk op de aangedreven wielen, maar aan het eind van de krukas, met de versnellingsbak verliezen aandrijflijn verliezen blijft er 75 pk over.

Als je een helling op moet zul je dat in de 3 moeten doen, of in een versnelling waarin met meer gas de auto nog wil versnellen.

Zorg dat je minstens op de helft van de toeren zit, zodat het koelsysteem goed doorstroomt.

Ga je een auto kopen en wil je op vakanties met een caravan op pad de bergen in, neem een met een zwaarder blok.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Idd Cor, en niet maar dom blijven trappen als tie geen snelheid meer maakt maar een versnelling terug.
Die bak zit er niet voor niets op.

primera p11 0

18 jaar

Een diesel die z'n max koppel heeft bij 2000 toeren moet moeiteloos lange tijd stevig kunnen trekken
zeker bij ca 2400 toeren van warm lopen is geen sprake alleen een heel vervelende niet te defineren
storing in de computer. Heb 20 jaar ervaring met 405 D met en zonder turbo en een 406 D nooit problemen gehad. De dealer kan bij het uitlezen niets ontdekken. Vreemd is dat juist de HDI motoren in de 406, 307, partner en 407 dit euvel vertonen.

Zwaar trekken met een benzinemotor is een heel ander verhaal, dan is jullie stelling absoluut juist.

Aart Br. 0

18 jaar

Blijkbaar ook bij HDI diesels....

Wat je al schreef, elke verandering is geen verbetering..

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Aart, ik denk dat die oudere diesels softwarematig geen beveiliging kende, en dat het daar mogelijk was om plankgas een berg op te gaan.
Maar je kunt plankgas een berg op gaan met 2400 omwentelingen terwijl je met een versnelling terug halfgas en ook met 2400 omwentelingen een berg opgaat.
Maar wel met een veel mindere thermische belasting, daarom denk ik dat de turbo uitgezet word, om de thermische belasting binnen de perken te houden bij vollast in een te hoge versnelling.
Iemand met een beetje gevoel voor techniek gaat niet plankgas in een te hoge versnelling een berg opjagen.

primera p11 0

18 jaar

Eerste wat ik leerde als vrachtwagenchauffeur was op tijd op en af schakelen.
Ik weet dat het toerental van een luxe auto ruimer is, maar ook hier geldt hetzelfde.

Op het moment dat als je gas bij geeft de combinatie niet echt meer versnellen wil, terug in de versnelling.

Mocht je een 7 procent helling met combinatie willen nemen met 130 neem dan een (veel) zwaardere motor.

Ik kom dit soort dingen in Frankrijk regelmatig tegen, het is niet voor niets dat in de bergachtige streken de meeste fransen een auto hebben met minimaal een 2.5 TDI of zwaarder.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Beste techneuten, even het volgende.
Ik heb jaren lang als chauffeur met een zware truck door Europa gereden, daarnaast heb ik ook een monteursopleiding gehad. Ik rijd dus niet als een dombo in een te lage versnelling een steile berg op laat dat duidelijk zijn. IK heb het over het noorden van Frankrijk, de autoroute lang Langres een weg met een aantal lange niet al te steile hellingen. Ik vind het bijzonder vreemd dat mijn HDI die op zo'n moment net eens even een paar minuten moet werken er de brui aangeeft. Ik ben er zeker van dat de turbodruk weg viel en begrijp uit verschillende reactie's dat er een soort veiligheid cq motorbescherming in werking is getreden. Allemaal bedankt voor jullie bijdragen.
groet Aart BR.

Aart Br. 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.