Peugeot 307: Airco valt uit

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,0 hdif

Hallo, onlangs een andere auto gekocht waarvan ik dacht dat de climat control prima werkte. Dit is dus echter niet zo. Het systeem koelt prima als je rijdt, als je stil staat dan koelt het systeem maar even. De fan achter de bumper draait naar mijn idee alleen op de laagste stand en stopt er vervolgens mee waardoor de druk in de hoge druk leiding oploopt richting de 25 bar. Geen koeling meer dus. Het systeem is opnieuw gevuld dus te weinig koelmiddel is het probleem niet. Zou de fan defect kunnen zijn of moet ik meer kijken naar de aansturing ervan. Kun je dit meten of wordt dit alles aangstuurd via de computer van de auto. Wie weet raad!

pascalletje

Geplaatst door pascalletje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

was voor het opnieuw vullen van het systeem dit euvel er ook ?

pascalletje (0), 12 jaar geleden

Ja inderdaad. probleem is hetzelfde gebleven. De garage was volledig overtuigd dat het aan de vulling lag.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

interieur filter niet verstopt?

pascalletje (0), 12 jaar geleden

Geen idee eigenlijk, lijkt mij niet omdat hij binnen in de auto op handmatig blaast als een idioot. Wat heeft een interieurfilter nu dan te maken met de fan als ik vragen mag.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de interieurfilter verstopt is, ontstaat er te weinig lucht doorstroming om het koudemiddel te verdampen.
Fase verandering van het koudemiddel vindt alleen plaats mits er voldoende warme lucht wordt aangevoerd, als de luchtstroom is geblokkeerd vindt er een slechte oververhitting plaats (verdampen koudemiddel) en is het gevaar aanwezig dat de compressor vloeibaar koudemiddel aan zuigt.

pascalletje (0), 12 jaar geleden

Hallo Theo, Zoals je het vertelt is het een logisch verhaal inderdaad. Zo leer ik elke dag weer. Heb het ff gechekt en het filter is brandschoon. welliswaar een klein beetje blad erin maar dit mag geen naam hebben. Met andere woorden...... het probleem zit hem niet in het interieurfilter.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

hij zal maximaal 17 bar mogen zijn
maar durf niet zo te zeggen of hij bij 17bar naar hoge snelheid schakeld
dacht het niet

fan moet lage snelheid draaien en dan constant

ik zie niet zitten dat de fan het probleem is dit omdat de druk na compressor niet afhankelijk is aan de hand van de wind die door de condensor loopt
wat wel afhankelijk is fase van koudmiddel en temperatuur
voor de condensor is het gas en 60 graden
na vloeibaar en 30-35graden

eigenlijk moeten we alle drukken in het systeem hebben en alle temperaturen
dan kun je kijken wat elk appraat doet
als systeem in rust is moet de koudmiddel gelijk zijn aan buitenlucht op de meter
dus 25graden buiten dan geeft hij ook 25graden aan, druk wordt dan iets van 5 tot 5.5bar
in het systeem zit ongeveer 450gram koudmiddel
oude types 307 575gram volgens mij

@theostek
zou dan de termische expansieventiel dit niet tegenhouden
of doet hij dit maar voor een deel

mijn advies laat hem uitlezen voor betreffende de koelvin
dan kan de dealer direct ook de airco uitlezen
en druk aflezen in het systeem wat door de druksensor gemeten wordt
dan weet je meteen of deze goed is of niet
maar de kans dat de compressor vloeibaar koudmiddel aanzuigt is groot en daar kan hij niet tegen

pascalletje (0), 12 jaar geleden

Aangezien ik eigenwijs ben...... ik krijg het idee dat het probleem veel simpeler is. als de fan niet draait dan wordt het systeem toch te warm en zal de beveiliging intreden. Heb de bumper er maar ff voor weg gehaald en ben begonnen te meten. ecc ingeschakeld en na een paar lullige seconden gaat de fan uit maar blijft wel spanning houden. Fan gedemonteerd en op mijn manier gereviseerd. Hij draaide veel te zwaar. Getest met externe 12V en draait nu als een tiet. Alles weer terug gebouwd..... fan blijft draaien. Welliswaar op 1 snelheid maar dat blijkt idd wel te kloppen. Het zou niet verkeerd zijn om de fan volledig te vervangen maar voor eerst doet ie het weer.
Allen in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.