Dag iedereen,
Enkele weken geleden maakte mijn Peugeot 206 (1.4 Hdi) een gierend geluid op het ogenblik dat ik het koppelingspedaal indrukte. Het geluid stopte pas van zodra ik het pedaal weer losliet. De oorzaak van dit probleem lag aan een versleten druklager, waardoor ik een een nieuwe koppelingsset heb laten plaatsen.
Bij het terug ophalen van de wagen merkte ik dat de versnelling kraakte bij het schakelen van 1ste naar 2de versnelling. Ik besloot om de wagen één week uit te testen vooraleer ik actie zou ondernemen. Het probleem bij het schakelen is als volgt: Wanneer de wagen koud is, kraakt de versnelling bij het schakelen van eerste naar tweede versnelling. Hij kraakt hierbij op het ogenblik dat je hem in tweede legt. Het kraken zou ik omschrijven als tandjes schuren en is kortstondig tijdens het in tweede schakelen. Na 10 km rijden, maakt de versnelling geen krakend geluid meer wanneer ik de auto van eerste naar tweede schakel.
Toen met de wagen terug naar de garage en het probleem daar uitgelegd. Daar stelde ze voor om een dunnere olie in de versnellingsbak te doen, waardoor wellicht het probleem van de baan zou zijn. Indien het probleem hiermee niet zou opgelost zijn, zou wellicht één van de synchromesh ringen vervangen moeten worden.
De auto terug van de garage gehaald met dunnere versnellingsbakolie, met nog altijd hetzelfde probleem...
Hierover heb ik enkele vragen voor jullie:
1. Welk probleem denken jullie dat het kan zijn? (Synchromesh ring? Nieuwe koppeling die nog moet inlopen? Foutieve afstelling van de koppeling? ... ?)
2. Is het aan te bevelen om de wagen te laten maken bv wanneer het aan een afgesleten synchromesh ring zou liggen ? Of met andere woorden kan ik met dit probleem verder rijden zonder dat ik bijkomende stukken maak aan bv de versnellingsbak?
Bedankt voor jullie advies/kennis!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1. uit je verhaal haal ik uit inderdaad synchromesh ringen versnelling wordt waarschijnlijk bij deze met stangen geschakeld waardoor niks afgesteld kan worden
koppeling zou niet kunnen dan zou je van 2 naar 3 ook moeten hebben
2. weet km-stand niet en wat de garage je aanbeveelt
bak van uit andere auto is een optie dan zit je snel aan 400euro voor de bak
bakreviseren is een optie echter je hebt dan garantie op de bak revisie en niet op de- en montage tenzij hun de bak eronder uit halen
het bedrijf zel laten doen is een optie maar dan zit je meteen met probleem wat zullen we allemaal het beste kunnen vervangen
als je met koude motor en rustig schakelen geen probleem hebt en km-stand is aan de hoge kant dan zou ik het zo laten en mee leren leven
als je van 1 naar 3 schakelt bij koude motor heb je het probleem dan ook net dan is dat eventueel een optie
waarom een bak van een andere auto? en het verhaal van een bakrevisie zoals jij die omschrijft snap ik al helemaal niet.
je kan in mijn ogen 2 dingen doen, of mee leren leven, of (wanneer de bak verder geen problemen geeft) gewoon een nieuwe synchromesh plaatsen. die bakken zijn prima te repareren.
Was dit ook aanwezig voor de reparatie?.
Ik heb verschillende keren in een 206 gereden,maar ik vond het sowieso geen fijne bak.
Gehaak en gekraak was er niet vreemd aan en niet alleen van 1 naar 2.
Laat ik het zo zeggen,ik moest er moeite voor doen om het geruisloos te laten verlopen.
13 jaar
De kilometerstand is: 102 000 km.
Wanneer ik van eerste naar derde versnelling schakel, merkt er niets van.
(Deze namiddag ben ik nog eens gaan rondrijden en heb het 1 à 2 keer aan de hand gehad.)
Ik denk niet dat dit voor de reparatie aanwezig was. Omwille van:
- Door de versleten druklager werd mijn motor ogenblik warm (metaal tegen metaal contact), en met een warme motor merk ik er niets van.
- Ik rij voor het ogenblik zonder radio waardoor ik er echt opgefocust ben. Dit deed ik voorheen niet.
13 jaar
[quote=harry4203]waarom een bak van een andere auto? en het verhaal van een bakrevisie zoals jij die omschrijft snap ik al helemaal niet.
je kan in mijn ogen 2 dingen doen, of mee leren leven, of (wanneer de bak verder geen problemen geeft) gewoon een nieuwe synchromesh plaatsen. die bakken zijn prima te repareren.[/quote]
dat zijn de twee mogelijke optie inderdaad
ruilbak of bak van andere auto is het snelst naast punt van mee leren leven
maar als je bij koude motor rustig schakeld heb je dan minder last van
er valt namelijk met zo'n bak perfect mee te rijden zolang je het maar rustig doet van 1 naar 2
daarboven maakt het dus niet uit
in kennis kring rijdt er ook 1 rond met exact zelfde probleem en hij heeft er mee leren leven
Dank jullie wel voor de informatie.
@TruckerOwerner: Hoelang rijdt deze kennis al rond met dit probleem? Want indien het geen verdere schade veroorzaakt, rij ik er ook gewoon zo verder mee.
Groeten
13 jaar
de kennis heeft hem overgenomen van mijn opa ivm ouderdom en 100km gereden in een jaar (keer naar ikea om de wielen rond te gooien)
kennis heeft hem 3jaar en daarvoor zat probleem denk al 3jaar op
dus totaal 6jaar
je hebt 2x achter elkaar nieuwe olie in gehad, hiermee bedoel ik dat de olie geen ijzerdeeltjes bevat
magneet haalt het wel uit de olie en is dus ook 2x schoongemaakt, of bij deze type zit de magneet in de bak maar dat kan ik alleen zien als plug eruit is
hoop dat ze met warme motor,versnellingsbak hebben afgetapt, dan blijft de ijzerdeeltjes in de olie en dus ook gaan het dan met aftappen eruit
dan zal er geen verdere schade aan de bak kunnen komen als je weet dat je rustig doorschakeld
dan kan je zonder probleem er nog lang mee dit probleem rijden
als het erger wordt dan weet je wat je helaas staat te doen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar