De boordcomputer van mijn 206 RC uit 2003 geeft Storing uitlaatgas aan. Uitlezen geeft telkens 2x de volgende melding:
Tijdelijke storing - Elektroklep variabele verdeling.
(Indien uitgelezen met gestarte motor verschijnt er een Permanente storing - Elektroklep variabele verdeling)
Welke elektroklep wordt hiermee bedoeld?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je er een nummer bij? Want van die Nederlandse vertalingen kan ik af en toe geen chocola maken.
Anders uitlezen met EOBD, dan krijg je in ieder geval een nummer en de meeste foutcodes zijn gestandaardiseerd.
Gokje: elektroklep voor de besturing van de klep in het inlaatspruitstuk?
Nee heb helaas geen nummer, dit gaf de uitleessoftware aan. Ik zal kijken of ik erachter kan komen..
13 jaar
Afgelopen zaterdag weer bezig geweest, de uitleessoftware geeft geen nummers helaas.
We zijn er wel achter gekomen dat het de elektroklep betreft welke op de cilinderkop zit, aan de distributiekant. Deze regelt de variabele kleptiming.
De stekker hier afhalen geeft de volgende melding: Permanente storing - Elektroklep variabele verdeling. Kans op schade. Gelijkheid.
We hebben echter 2 andere elektrokleppen geprobeerd (waarvan 1 uit een RC zonder storing), maar de storing blijft optreden. Tevens een verdachte knik in de kabelboom losgehaald en gesoldeerd, maar de storing blijft.
13 jaar
Volgens het op de gok opgezochte schema 206 EW10J4S, komt er voeding op deze elektro-klep VTC2 vanaf de BM34 = zekeringkast motorruimte van/via zekering F15. Dit is de draad die in het 2 polig, zwarte stekkertje op de klep zit op stekkerpootje met nummertje 2 (getalletje klein aanwezig op de kop van de stekker)
De andere draad komt van de ECU. Deze draad zit in de 32-voudige grijze stekker van de ECU op positie C4. Ook hier weer de nummertjes klein horizontaal en verticaal op de kop van de stekker. Beide draden doormeten, dus meten of er voldoende voeding = accu-spanning, komt op draadje 2 en weerstandsmeting op/over draad 1 met losgekoppelde stekker ECU en 2 polig stekkertje op elektro-klep.
We hebben gisteren hoogstwaarschijnlijk het probleem gevonden. Na controle of de distributie wel op tijd stond bleek dat dit niet het geval was. De riem stond ook nog eens bijzonder slap. Na het opnieuw op tijd zetten, vervangen van de riem en wissen van de storing is deze tot op heden niet meer teruggekomen.
Bedankt voor het meedenken!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar