close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Versnellingsbak Peugeot 306 vervangen!

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400cc

Moet een versnellingsbak van een vriendin haar autoke vervangen omdat de 2° versnelling naar de vaantjes is!
Heb een 2° handsversnellingsbakje gevonden en ga er ook inneens een volledig nieuwe koppeling insteken.
Heb een paar vraagjes!

Zou ik de oliekeerringen van de cardanassen vervangen? Ze zier er nog goed uit.

Zitten de cardans vast met een inwendige veerring of komen ze makkelijk los?

Heb gezien dat er een grote aflaatstop zit onder de cardan en aan het smalle stuk helemaal aan de buitenkant zit volgens mij de vulstop! Hoeveel moet er ongeveer in?

Geplaatst door

ovi (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aandrijfas keerringen gewoon vernieuwen! Kost meer om er nadien achter te komen dat ze lekken.
De assen links en rechts trek je er zo uit (zonder borging)
Aftapstop zit inderdaad aan de onderzijde en de vulplug zit aan de zijkant. Inhoud versnellingsbak ca. 2 ltr.

hans4074 0
badge

15 jaar

Bedankt Hans dan heb ik nog juist genoeg boite olie! Heb hier nog 3 Li staan dus moet ik morgen niet meer naar de winkel.

ovi 0

15 jaar

Wat een misserie om zo'n boite los te krigen van zo'n 306!!!
Ik dacht de rechtse lange cardan te laten zitten blijkt dat je de boite 2 cm te weinig kan bewegen zodat het ook nodig is van de rechter cardan te verwijderen!!!
Wil het natuurlijk lukken dat de rotule van de ophanging niet wil loskomen zodat ik morgen van het werk de rotule spanner zal meebrengen om deze alsnog te verwijderen.
Ik heb ook gezien dat deze cardan door de motorsteun loopt die ik dus ook zal moeten losmaken vrees ik waardoor ik dan ook nog eens de motor zal moeten ondersteunen!
Die Franse paljassen krijgen het toch altijd klaar om het moeilijk te maken!!!
Laats nog een koppeling vervangen van ons moeder haar Micra op 3 uur tijd das het tegenovergestelde van wat ik vandaag heb meegemaakt en het is nog niet gedaan verdoeme!

ovi 0

15 jaar

Je hebt te gemakkelijk willen proberen de versnellingsbak uit te bouwen en ja...dan moet je weer een stukkie terug naar af.
Gewoon direct bij aanvang, de beide assen eruit, dat werkt het beste en zul je zien dat het best meevalt.

hans4074 0
badge

15 jaar

voor demontage van de rechter aandrijfas hoeft de motorsteun er niet af. gewoon het lager los halen. zit met 2x m7 sleuteltje 11.
zijn een soort haak boutjes. als die los zijn trek je zo de as kompleet met lager eruit.

Mausx 0

15 jaar

Wat zijn de rotule paljassen ?

stefan84 0

15 jaar

Uit z'n verhaal op te maken wordt met rotule het steunlager van de rechter aandrijfas bedoeld en paljassen lijkt me iets van grapjassen, grappenmakers.

hans4074 0
badge

15 jaar

[quote=Mausx]voor demontage van de rechter aandrijfas hoeft de motorsteun er niet af. gewoon het lager los halen. zit met 2x m7 sleuteltje 11.
zijn een soort haak boutjes. als die los zijn trek je zo de as kompleet met lager eruit.[/quote]
Das heel goe nieuws!
Wel spijtig dat je de versnellingsbak geen extra cm kan wegtrekken omdat hij tegen de chassisbalk zit! Anders kon die cardan gewoon blijven zitten.
Bedankt voor het goede!

ovi 0

15 jaar

[quote=hans4074]Uit z'n verhaal op te maken wordt met rotule het steunlager van de rechter aandrijfas bedoeld en paljassen lijkt me iets van grapjassen, grappenmakers.[/quote]
Ja, sorrie mensen! Hier in België veel franse woorden in ons technisch taaltje zoals boite en bougie maar dat mag geen probleem zijn!
Rotule is in het nederlands "kogelgewricht" dacht ik. De rotule die bij mij er niet wil uitkomen is de onderste waar heel het wielnaaf ophangd. Aan de linker kant gewoon wat spanning opgezet met een hefboom en een paar ferme tikken en "klak" was los zoals het hoort! Aan de rechterkant zit hij volledig geblokkeerd maar heb op het werk een spanner om dat ding los te maken mag dus geen probleem zijn!

Paljassen is zo'n beetje een algemeen scheldwoordje en in dit geval bedoel ik dat het weer logisch inneen is gestoken door die ingenieurs die toch wel wat langer naar school geweest zijn als wij!(lol) Bij een Japannerke is het toch allemaal veel makkelijker en staat ook alles op een meer bereikbare plaats!

In ieder geval allemaal bedankt voor de goede raad en ik zal er waarschijnlijk morgen verder aan werken wand vandaag geen tijd! Ik zet wel even of het allemaal goed gekomen is.

ovi 0

15 jaar

Laat even weten hoe het afgelopen is Ivo..

Wel leuk zo die belgische benamingen allemaal :-)

stefan84 0

15 jaar

[quote=ovi][quote=Mausx]voor demontage van de rechter aandrijfas hoeft de motorsteun er niet af. gewoon het lager los halen. zit met 2x m7 sleuteltje 11.
zijn een soort haak boutjes. als die los zijn trek je zo de as kompleet met lager eruit.[/quote]
Das heel goe nieuws!
Wel spijtig dat je de versnellingsbak geen extra cm kan wegtrekken omdat hij tegen de chassisbalk zit! Anders kon die cardan gewoon blijven zitten.
Bedankt voor het goede![/quote]
Zijn inderdaad 2 boutjes met kopje van 11 en heb de moertjes eraf gedraaid.
Heb op alle mogelijke manieren gewrongen en gesleurd waardoor ik zelfs een spier serieus verokken heb in mijn schouder verdorie maar beweegd geen mm!(geen lol)
Heb er ook even met een koppere bus een paar tikken met een hamer op gegeven maar het lager blijft gewoon waar het is.
Die 2 boutjes kan je er wel niet uittrekken (kan ze wel over en weer bewegen) omdat ze tegen dat dik stuk v/d cardan zitten of moet dit juist wel?
Begin hier stillekes aan een depressie te krijgen van da ding!(lol)

ovi 0

15 jaar

je kan op die binnenste askop met een stompe beitel of iets flink tikken, dan komt ie wel los. eventueel een bandenlichter erbij.

Mausx 0

15 jaar

Dus toch met brut geweld!
Ik begin er deze middag terug aan.

ovi 0

15 jaar

Oke boite staat erop en de lange cardan die zo moeilijk los kwam zit er ook al op maar de korte cardan gaat er onmogelijk in.
Zou het kunnen dat er 2 doorsneden van assen zijn en dat de oliekeerring te klein is?
De as gaat erin maar krijg hem niet door de oliekeering naar binnen of is de as gewoon te lang?
In de oude boite gaat hij vanzelf zonder kracht te zetten mooi helemaal erin!

ovi 0

15 jaar

als je de as ook maar iets scheef houdt dan gaat ie er al niet in.
goed recht houden en eventueel met een rubber hamer even een paar tikken op het uiteinde van de as geven.
naar mijn weten zijn de binnenste askoppen hetzelfde, idem met de keerringen.

Mausx 0

15 jaar

Heb het probleem ondekt verdorie!
De boite is dus wel degelijk anders!!!
De rechter cardan ging er dus vanzelf in maar de linker korte cardan is gewoon 1 cm langer??? Hoop dat ze morgen bij Peugeot niet zeggen dat ik de boite terug moet demonteren wand alles is voor de rest al terug in elkaar gestoken!
Die Franse kennen er iets van zenne! Mag ook nooit logisch of makkelijk in elkaar steken bij die kastaars!

ovi 0

15 jaar

Dat heb je bij een micra natuurlijk niet! Hopelijk kweekt dit gelijk een beetje respect voor de franse sleutelaars.....lol
Gewoon een paar glaasjes pastis achterover slaan en wachten tot morgen en op het antwoord van peugeot. Ga er maar vanuit dat de boite er weer onder vandaan moet en dat je op zoek kunt naar een juiste. Anders raak je het padje nog verder kwijt.

hans4074 0
badge

15 jaar

wat versta je onder cardan? ik neem aan de aandrijfas, je monteerd toch gewoon de oude assen, hoe kan deze dan een cm langer zijn?
trouwens, zo'n bakkie van een 306 doe je ff tussen de middag.
grt, een franse sleutelaar.

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

Heb even getelefoneerd naar Peugeot en blijkbaar is de boite die erop stond van een 1600cc wand daar is de linker "aandrijfas" wel degelijk 1 cm korter van!
Gelukkig was het de linkerkant waarvan de homokinetische koppeling reeds zachtjes tikkende geluiden maakte bij het nemen van een bocht dus kan geen kwaad dat hij vervangen wordt!

En Harry, daarmee ben jij dan ook een proffecional en ik een amateur hé!(lol) De Micra van mijn moeder heb ik al 3 keer een koppeling van vervangen en dat doe ik op 3 uurtjes! Moet dit ook wel na mijn werk doen hé en heb soms maar een uurtje tijd om er verder aan te doen dus het is nu niet dat ik daar al dagen aan een stuk aan bezig ben!
En met cardan bedoelde ik inderdaad de aandrijfas wat in dit geval de juiste benaming is maar hier in Belgie gebruiken we daar ook "cardan" voor.
Wel tof dat als je hier een vraag steld zoals voor die lange aandrijfas er direkt op geantwoord wordt zodat je weet dat je er wel degelijk een goei mep mag op geven. Ik stel hier liever een paar "domme" vragen i.p.v. de boel stuk te slaan!

Het volgende project is trouwens ook Frans maar wel toffer!
Ik ga in mijn Alpine A310 V6 een motor van een R25 V6 injectie steken. De motor van de R25 heb ik er al uit nu die van mijn A310 nog en dan kan ik hem beginnen ombouwen wand er moet wel het één en ander aan gebeuren voor hij er in gaat.

ovi 0

15 jaar

En het wordt nog beter!!!!
Vanmorgen andere aandrijfas gaan halen die inderdaaf 8mm korter is dus deze ging er vanzelf in..... aan de boite kant dan toch!
Blijkt dat aan de wielkant de as 23mm dik is i.p.v. 20 mm! Ik moet dus nu nog de wielnaaf vervangen ook!
Wie was er nog fan van Franse wagens?

ovi 0

15 jaar

Of je monteert gewoon het juiste type bak ;)

Das juist het probleem hé!
De boite die ik nu gestoken heb is de juiste voor de 1400cc!
Het is pas toen ik de linker aandrijfas niet in de boite kreeg en ik naar Peugeot getelefoneerd heb dat we ontdekt hebben dat de boite die er opstond er één van een 1600cc was???
Deze wagen is nochtans altijd bij Peugeot onderhouden en de vorige eigenaar is de schoonvader van mijn buurvrouwke en weet zeker dat hij nooit de versnellingsbak of koppeling laten vervangen heeft dus heel straf.
Dan wilt ge eens iemand helpen en dan hebt ge de ene pech na de andere!(geen lol)

ovi 0

15 jaar

Even het nummer op de bak controleren voordat je er 1 gaat halen, dan weet je welke je moet hebben.

kun je niet de binnenste askop overzetten op de oude as?

Mausx 0

15 jaar

[quote=hans4074]Ga er maar vanuit dat de boite er weer onder vandaan moet en dat je op zoek kunt naar een juiste. Anders raak je het padje nog verder kwijt.[/quote]
Je raakt al aardig van het padje!

hans4074 0
badge

15 jaar

[quote=Mausx]Even het nummer op de bak controleren voordat je er 1 gaat halen, dan weet je welke je moet hebben.

kun je niet de binnenste askop overzetten op de oude as?[/quote]
Ik heb de boite gehaald bij de grootste specialist en onderdelen Peugeot garage in Belgie en die hebben mij dus zeker de juiste boite meegegeven! Ik had de nummer inderdaad mee maar deze mensen hebben zo veel ervaring dat ze echt wel weten wat ze moeten meegeven.
Het probleem is dus enkel dat op deze wagen een boite van een 1600cc stond wat niemand op voorhand kon weten natuurlijk. Achteraf bekenen zou ik nu kunnen zeggen dat ze toch beter even naar de nummer gekeken hadden maar daar is het nu te laat voor.

Heb wel gezien dat aan de wielkant ik de kop er niet kan afslaan. Bedoel je dat deze aandrijfas misschien aan de kant van de boite uit elkaar kan?

ovi 0

15 jaar

[quote=hans4074][quote=hans4074]Ga er maar vanuit dat de boite er weer onder vandaan moet en dat je op zoek kunt naar een juiste. Anders raak je het padje nog verder kwijt.[/quote]
Je raakt al aardig van het padje![/quote]
Man,man, wat een misserie en opeenstapeling van nieuwe problemen.
We zullen maar denken dat we het voor ons plezier doen.(lol)

ovi 0

15 jaar

Als je op de versnellingsbak kijkt, staat er een typecode ingegraveerd beginnend met een C en dan nog 3 posities achter de C . Deze code staat op het vlakje aan de zijkant van het koppelingshuis zo'n beetje recht onder de koppelings-hevel, horizontaal zo'n beetje op dezelfde hoogte als waar de uitsparing voor de sensor zit, dus aan de voorkant van de bak. Je moet het vlakje wellicht even schoonborstelen met bijv. een staalborstel.
Als je dan ook nog even het chassis/VIN nummer opgeeft en deze code van beide versnellingsbakken, dan kunnen we eens kijken hoe en wat en of het verhaal van de 1600 en 1400 bak klopt.
Tenzij je door wilt gaan op deze manier? lol....of juist minder lol

hans4074 0
badge

15 jaar

[quote=ovi]Heb wel gezien dat aan de wielkant ik de kop er niet kan afslaan. Bedoel je dat deze aandrijfas misschien aan de kant van de boite uit elkaar kan?[/quote]
Ja, dat kan. de hoes loshalen, de kop uit elkaar (pas op dat niet de 3 glimmende wieltjes eraf vallen ivm naaldlagers) en dan kun je de veerring achter op de as demonteren en dat deel van de as af tikken.

Mausx 0

15 jaar

[quote=hans4074]Als je op de versnellingsbak kijkt, staat er een typecode ingegraveerd beginnend met een C en dan nog 3 posities achter de C . Deze code staat op het vlakje aan de zijkant van het koppelingshuis zo'n beetje recht onder de koppelings-hevel, horizontaal zo'n beetje op dezelfde hoogte als waar de uitsparing voor de sensor zit, dus aan de voorkant van de bak. Je moet het vlakje wellicht even schoonborstelen met bijv. een staalborstel.
Als je dan ook nog even het chassis/VIN nummer opgeeft en deze code van beide versnellingsbakken, dan kunnen we eens kijken hoe en wat en of het verhaal van de 1600 en 1400 bak klopt.
Tenzij je door wilt gaan op deze manier? lol....of juist minder lol[/quote]
Ik ga gewoon morgenvroeg effe een andere wielnaaf halen en hoop dat het dan eindelijk allemaal past.
Moest het dan nog niet oke zijn zal ik de nummers noteren hoor Hans zodat ik weet wie ik nu moet een kopje kleiner gaan maken!(lol)

ovi 0

15 jaar

(lol) :-)

stefan84 0

15 jaar

Bijna de fout gemaakt van vele hier en het resutaat niet gepost!
Alles is dus inorde.
De kortere aandrijfas had aan de kant van de wielnaaf wel een doormeter van 23mm i.p.v. 20 dus die heb ik ook effe moeten vervangen.
Voor die 50 euro dat die wielnaaf kosten kon ik moeilijk de versnellingsbak terug demonteren en gaan omwisselen. De aandrijfas die niet dezelfde was moest toch vervangen worden daar hij al een hele tijd bij het nemen van een bocht klakte en dus versleten was.
Ondertussen rijdt ze dus al een weekje rond en alles werkt prima!
Wat heb ik geleerd?
In het vervolg altijd de nr's vergelijken wand het is niet omdat je het juiste stuk meehebt dat het stuk dat op de wagen staat origineel of hetzelfde is!(lol)
Bedankt weer allemaal voor de tips.

ovi 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.