close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 607: Vervangen remschijven 607

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0

Allen,

Ik ben nieuw op dit forum.
Mijn naam is Marco, ik ben 39 jaar en kom uit Apeldoorn.

Binnenkort ga ik de remschijven en blokken van mijn 607 vervangen.
Ik heb even gekeken en volgens mij is dit een relatief eenvoudig klusje maar het moet wel goed, het zijn ten slotte de remmen.
Een paar vragen:
* Weet iemand welke maat torx ik nodig heb om de remklauw los te krijgen?
* Ik neem aan dat ik ook loctite moet gebruiken om de bouten van de remklauw vast te zetten.
* Kan iemand aangeven of ik dit op het schroefdraad moet smeren of juist op de kop van de bout?
* Dienen de pennen die de remblokken vastzetten ook met loctite geborgd te worden?

Graag hoor ik jullie feedback.

Vriendelijke groet,
Marco

Geplaatst door

607 3.0V6 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gebruik geen loctite, zet het gewoon goed vast en als je klaar bent vergeet niet de remdruk weer op te pompen (korte slagen) voor je gaat rijden !

De maat torx weet ik zo niet.

Suc6 Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Ik ben blij dat berendonck mijn remmen nooit vervangen heeft ! Ik zou de bouten waar de remklauw mee vastzit wel degelijk insmeren met locktite. Zelfs een goed aangedraaide bout kan door trillingen na verloop van tijd loskomen, met locktite kan je dit voorkomen. Je zou maar net en noodstop moeten maken ! Locktite moet je altijd op de schroefdraad smeren, op de kop van de bout doet het helemaal niets.

De pennen die door de remblokken zitten worden waarschijnlijk op z'n plek gehouden met splitpennen. Als dat bij jou inderdaad zo is dan doe je er goed aan om die ook te vervangen.

Ik denk dat je een T16 torx sleutel nodig hebt maar dat weet ik niet zeker. Bij de praxis enzo kan je torx setjes krijgen die zo op de doppenset passen, daar zitten alle meestvoorkomende maten wel in.

Op het forum van www.peugeot406coupe.nl heb ik wat plaatjes gepost van toen ik dit klusje gedaan heb. Het is welliswaar een andere auto maar wellicht heb je er nog wat aan:

TrafficBandit 0

15 jaar

Bedankt voor de reacties tot zover.
Volgens mij is het toch goed om het advies van TrafficBandit op te volgen en Loctite te gebruiken bij de bouten waarmee de remklauw vastzit.

De pennen die door de remblokken lopen worden niet vastgehouden door splitpennen.
Wel is er een soort van blikken frame dat e.e.a. onder spanning zet en volgens mij er voor zorgt dat de pennen niet kunnen schuiven.
Zie foto.


Graag verneem ik of ik in deze situatie alsnog Locite op de pennen moet smeren.

PS
Bedankt voor de duidelijke foto's !!

Vriendelijke groet,
Marco

607 3.0V6 0

15 jaar

Loctite op de bouten van de remklauwen kan, hoeft niet.
Op de pennen hoeft helemaal geen loctite wat die zijn zelfborgend.(goed op hun plek tikken)

mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

15 jaar

TrafficBandit, ik gebruik ook GEEN loctie bij montage van remmen, en nog NOOIT problemen mee gehad ;)

Bij het gebruik van loctite kan je problemen krijgen, de volgende keer als je je schijven vervangt!

Volgens mij hoort er officieel (zoals Peugeot het voorschrijft) loctite gebruikt te worden. Zelf gebruik ik het echter niet, en ik heb net als citroënmonteurtje, nog nooit problemen gehad. Als je alles met het juiste moment vast zet is er niets aan de hand. Nu doe ik wel al het onderhoud aan mijn auto zelf en wil ik ook nog wel eens na een paar weken de zaak even natrekken.

Als ik de foto zie, dan gaat het om de Brembo remklauwen. Behalve het terugduwen van de cilinders (4 stuks) is de Brembo klauw prettiger werken dan de Lucas klauwen die op mijn vorige 406 zaten. Op dezelfde website/forum als Trafficbandit heeft genoemd staan ook nog wat foto's van mijn Brembo klauwen, hier om precies te zijn: http://www.peugeot406coupe.nl/forum/view...

Wellicht dat je daar ook nog wat aan hebt. Kleine tip, de Brembo klauwen staan er om bekend (bij de 406 althans) dat ze verschrikkelijk kunnen gillen. Nadat ik de schijven en blokken had vervangen begon bij mij ook het gegil. Ik heb toen vervangende blokken gekregen van ATE. Deze zaten duidelijk beter in de klauw, veel minder speling en gillen hebben ze tot nu toe nog niet gedaan. Alleen heel af en toe een piepje bij het remmen tijdens het achteruit rijden.

Richard9710 0

15 jaar

Alle foto's zijn weggehaald ??? Is dat gedaan om de mensen die nog inbellen met een 28K8 modem tegemoet te komen ? Zonder foto's wordt het natuurlijk nooit duidelijk hoe het zit. Beetje jammer wel. Hier is de link naar het originele topic met foto's: http://peugeot406coupe.nl/forum/viewtopi...

TrafficBandit 0

15 jaar

Het is de topicstarter ook wel duidelijk zonder zo`n fotoreportage, een link zoals je geplaatst hebt is voldoende.
Daar heb je trouwens ook een e-mail over ontvangen.

mvg,
moderator.

Hans4040 1230
badge vip badge

15 jaar

loctite heeft veel producten zoals sterk voor een maallige montage of wat minder sterk
zodat het meerdere keer los kan zoals bij remmen als je bij sommige auto''s remblokken vervangt.
zitter er al nieuwe met loctite ingesmeerde boutjes bij dus waarom niet bij de bouten van de klauw.
als je het juiste spul maar gebruik maar ik weet wel als je meerdere tubes moet kopen
dan komt dat aan je knip en dat is lastig.
groetjes ferdiv

ferdiv3017 0
badge

15 jaar

M.b.t. je remschijven:

De 2 torx boutjes (met die verzonken kopjes) doen NIETS anders dan de schijf netjes op de plaats houden voor als je het wiel gaat monteren. De wielbouten zorgen voor de opvanging van de remkrachten doordat tussen velg / remschijfnaaf een bepaalde oppervlaktedruk wordt gecreeerd. Vandaar dat het gelijkmatig en op juist koppel aandraaien van de wielbouten ook belangerijk is.

Locktite heeft bij de gemiddelde amateur het risico dat bij een BLIND gat veel te veel wordt gebruikt, waardoor ONDER de bout een druk wordt opgebouwd (wordt dan een kamer onder druk). Nu weet ik niet of het een blind gat is waar de boutjes in gaan, maar is iets om in de gaten te houden.

Erwin2907 0

15 jaar

Allen,

Het gaat hier inderdaad om Brembo remklauwen, goed gezien.
Omdat bij mij het rechter voorwiel flink aan het gillen is tijdens het rijden heb ik besloten om de schijven en de blokken te gaan vervangen.
De blokken waren toch al bijna op, de schijven zit ook al een randje van 1 mm aan de zijkant (ingesleten) en zijn denk ik ook aan vervanging toe.
Juist door dat randje in de schijf heb ik steeds het idee dat dit het gillen veroorzaakt, doordat de remblokken hier dan steeds langsschuiven.

Ik heb vandaag loctite gehaald en gezien het mooie weer wilde ik de hele zaak vervangen.
Helaas krijg ik de remklauw niet los. Mijn (Gedore) ratel schiet door zonder dat er sprake is van een momentsleutel ;-(
Dus wiel er weer op en zien dat ik ergens anders de bouten los kan krijgen of een betere sleutel in handen krijg.
Het spul zit wel heeeeel vast.

PS
Een T55 sleutel is nodig om de remklauw los te krijgen voor wie dat nog wilde weten.

Vriendelijke groet,
Marco

607 3.0V6 0

15 jaar

Het kan ook zijn dat je remblokken niet goed "lossen" doordat de geleidingspennen stroef lopen door vervuiling. Je zult dus ook even de geleidingspennen van de klauw uit elkaar moeten halen, opknappen, nieuwe rubberhoesjes monteren en met speciaal vet in elkaar zetten. Daar zijn revisiesetjes voor, kost niet zoveel. Enkel rubbers en een zakje vet.

Erwin2907 0

15 jaar

"Helaas krijg ik de remklauw niet los."

Misschien zit er wel Loctite op?

Hans4040 1230
badge vip badge

15 jaar

Aan de zijkant van de remschijf staat vaak wat de minimale schijfdikte mag zijn (bijv minimum thickness: 24 mm), als je daar in de buurt of onder zit dan is het wel verstandig om de schijf te vervangen. Is de schijf echter nog dik genoeg dan kan je ook gewoon een slijptol pakken om de opstaande rand te verwijderen.

Het gillen is echter een bekend probleem bij de brembo remklauwen. Zelfs met nieuwe schijven en blokken treedt dit soms op. Ik raad je aan om hier bij de aankoop van nieuwe schijven en blokken goed rekening mee te houden. Misschien kan je met de leverancier afspreken dat je ze kostenloos kan omruilen als ze na montage herrie maken. Kijk hier maar eens: http://406coupe.forum2go.nl/krijsende-br... het topic heet krijsende Brembo's :)

Die bouten waar de remklauw mee vast zit die kunnen inderdaad flink vast zitten. Komt waarschijnlijk door de loctite :) Ik ken verhalen van mensen die zoveel kracht moesten zetten dat hun torx bit gewoon in stukken brak ! Ik heb zelf een paar onderdelen uit m'n doppenset krom getrokken om die bouten los te krijgen. Maar goed dat had ik natuurlijk kunnen verwachten met een doppenset van de kijkshop :) Uiteindelijk heb ik een lange pijp over de ratel heengeschoven en op die manier kon ik voldoende kracht uitoefenen om de boel los te krijgen.

TrafficBandit 0

15 jaar

[quote=Erwin2907]Het kan ook zijn dat je remblokken niet goed "lossen" doordat de geleidingspennen stroef lopen door vervuiling.[/quote]
Hij heeft Brembo remklauwen. Dat zijn 4 pots klauwen waar geen geleidingspennen in zitten. De klauw is één geheel met 2 cilinders aan beide kanten.


Zoals ik reeds schreef, ik had na het vervangen van mijn schijven en blokken (met nieuwe Brembo schijven en nieuwe TRW blokken) ook een gillend varken in de buurt van de voorwielen. Na het vervangen van de blokken door ATE blokken is het gepiep weg.

Richard9710 0

15 jaar

Allen,
Ik heb schijven en blokken van ABS (All Brake Systems).
Ben benieuwd hoe dit gaat werken.
Maar eerst zien dat ik de remklauwen loskrijg.
Groet,
Marco

607 3.0V6 0

15 jaar

ABS wordt ook gemaakt door Brembo......

Hans4040 1230
badge vip badge

15 jaar

Allen,

Bedankt voor alle reacties!
Zaterdag de schijven en de blokken vervangen.

Ik kreeg de volgende tip om de remklauwen los te maken.
De torx op de bout zetten en er een paar tikken tegenaan geven met een hamer.
Dit heb ik gedaan, daarna gingen de torx er redelijk gemakkelijk uit.
Ik denk dat dit moet om de loctite los te maken.

Er zat loctite op, dus dit heb ik met monteren zelf ook weer gedaan.

Op de oude blokken stond een pijl met een rijrichting/draairichting. (origineel Peugeot)
De nieuwe blokken hebben geen pijlen. Kan het zijn dat deze niet richting gevoellig zijn?

Vriendelijke groet,
Marco

607 3.0V6 0

15 jaar

Dat probleem had ik ook. Op de oude blokken (geen idee of dat origineel Peugeot blokken waren) stonden pijlen. Op de nieuwe niet en die gilden als speenvarkens. De ATE blokken hadden wel pijlen en zijn lekker stil.

Richard9710 0

15 jaar

Is dat gillen tijdens het remmen of ook tijdens het rijden?
Tot nu toe nog geen last van, maarja nog maar 100 km (in)gereden.

Als het tijdens het remmen is zullen de mensen in je omgeving wel schrikken lijkt mij.

Groetjes,
Marco

607 3.0V6 0

15 jaar

Het gillen was alleen tijdens het remmen. Bij heel licht remmen geen probleem, bij krachtig remmen ook geen probleem. Alleen bij gematigd remmen (zoals ik normaal gesproken rem) begonnen de remmen te gillen. Bij mij begon het na ongeveer 350 km.

Dat mensen in de omgeving schrikken was niet zo boeiend. Dat ze vervolgens gaan kijken waar het vandaan komt en ze moeten concluderen dat er geen oud wrak in de buurt is die het lawaai kan voortbrengen, alleen een glimmende 406 Coupe, dat is wel enigszins beschamend.

Richard9710 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.