Peugeot 607: Uitbalanceren en stuurtrillingen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2HDI

Geachte forumers:Ik rijd nu meer dan 3 jaar met mijn 607 en schijn nu een probleem van stuurtrillingen te hebben. Sinds ik meer dan een jaar geleden 2 nieuwe voorbanden liet leggen,lijken die moeilijk uit te balanceren te zijn. Fonkelnieuw waren de banden eerst echt slecht gebalanceerd door de bandenzaak,met gevolg vrij veel "jimmy",die optreedt bij ong 90km per uur. Bij een tweede balalcering leek alles in orde op snelheid 90 maar sindsdien blijven er kleine irritante trillingen over, vooral bij hogere snelheden zoals 120...130. Voor die bandenwissel heb ik nooit problemen gevoeld.Maar het is wel wat afhankelijk van het wegdek. Op sommige heel mooie wegen zoals hier en daar in Frankrijk heb ik de indruk dat het zelfs weg is.
Vraag is of het uitballanceren van het wiel zonder het te verwijderen van de auto(ik wist eigenlijk niet dat dat kon,met voorwiel aandrijving) de oplossing zou kunnen zijn? Overigens op die "infotec" site van Peugeot las ik iets bizar:je zou nl.een welbepaalde werkgang moeten hanteren bij montage/demontage van het wiel,enerzijds op de machine en anderzijds op de wielnaaf! Dit om de zg.nauwkeurig concentrisch plaatsen van het wiel op de naaf optimaal te doen.Dat is toch heel ver gezocht en er is (denk ik) geen zinnig banden-monteur die dat zal doen. Altijd pure routine toch? Toch geloof ik een beetje in dat verhaal vermits een kleine excentriciteit inderdaad wel trillingen kunnen geven.Heb uiteraard wel al een paar keer een wiel ge-demonteerd en mooi opgekuist en dgl.,maar geen resultaat.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Met dank.
Werner

peugeotfan

Geplaatst door peugeotfan (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 607? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Tegenwoordig zijn de moderne losse balanceer-machines, dusdanig nauwkeurig (mits regelmatig ge-ijkt) dat het eigenlijk niet meer nodig is om de wielen aan de wagen te balanceren (fijn-balanceren), maar bij hardnekkige trillingen kan aan de wagen balanceren de oplossing zijn omdat dan alles meegepakt wordt zoals naven en schijven, dus in jou geval zeker de moeite waard de wielen eens aan de wagen te laten balanceren. Een beetje bandenzaak heeft vast nog wel een finish-balanceerapparaat en weet hoe dit moet bij voorwielaangedreven voertuigen.

peugeotfan (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor deze raadgeving.Ik verneem dat de (grote) merkgarage waar ik terecht kan,zou beschikken over die techniek van balanceren op de wagen. Ik ga dat dan maar eens uitproberen. Ben als hobbyist wel echt nieuwsgierig hoe dat gaat met die voorwieltractie.
Het kan een weekje of 2 duren maar ik zal terug rapporteren of het in orde is.
groeten.

peugeotfan (0), 14 jaar geleden

Probleem opgelost.Zoals beloofd is hier de oplossing. Een bandenspecialist gevonden die even naar mijn volledig verhaal wilde luisteren.... Daarop hebben we de wielen gewoon zorgvuldig alle vier eens met een moderne machine eerst opgemeten en daarna opnieuw uitgeballanceerd en wat bleek? De achterwielen waren er de oorzaak van. Een lichte onbalans wellicht door een foute uitballancering van bij 't begin,ofwel een beetje verlopen in de tijd. In elk geval de irritante trillingen zijn er uit. Ik wist niet dat onbalans in de achterwielen dit fenomeen konden veroorzaken.
Een tevreden klant dus.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.