Een echt probleem is het niet, maar ik wou na 150.000 km wel eens de atf van de automaat verversen, maar dat hoeft niet volgens de Peugeot-richtlijnen. Sterker nog: er is helemaal geen aftap-plug. Volgens Peugeot is de bak dusdanig geconstrueerd dat verversen niet meer nodig zou zijn.
Dit lijkt me toch echt sterk. Je kunt een automaat met hele nauwe toleranties maken, maar er zal toch altijd in elk geval een inloopproces (lees: inslijtproces) plaatsvinden en vervolgens zullen er toch slijtagedeeltjes in de olie terechtkomen en dan heb ik het nog niet eens over de veroudering van de olie zelf. Ja, de eerste eigenaar, die hem twee of drie jaar least, zal er wel geen problemen mee krijgen, maar daarna?
Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke constructies: leidt niet verversen tot problemen op termijn en is het (zonder demontage van de bak) niet alsnog mogelijk de olie (via koeler?) af te tappen en te verversen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet wel dat de 307 en 206 automaten een gecombineerde aftap/peil plug hebben aan de onderkant. Deze kun je van boven af ook bijvullen. Je moet dan een bepaalde hoeveelheid erin doen en vervolgens de automaat warm laten draaien tot een bepaalde temp (wordt afgelezen via diagnose app.) Vervolgens wordt de peilbout onderaan er uitgedraaid (de aftapbout blijft zitten), en het overtollige stroomt eruit.
Dit is naar mijn weten ook zo bij de 607. Heb alleen zo'n automaat nog niet onderhanden gehad. Als er een aandrijfaskeerring lek is, moet zo'n bak af te tappen en te vullen zijn.
Robert
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar