Goedendag,
Ik ben in het bezit van een Peugeot 306 XS, 1,6i, 8 klepper uit 1996 met een Bosch MP5.2 ECU.
Heb wel eens op internet gelezen dat er bedrijven zijn die goedkope chips verkopen waardoor de auto iets meer vermogen/koppel heeft en deze zuiniger gaat lopen.
Heb daar een paar vragen over:
1:
Als een ECU gechip-tuned word, worden er dan instellingen in de EPROM (in mijn geval is dat een B58221=93CS46) aangepast of in een andere chip (FLASH-IC??)?
2:
Kan iemand voor mijn auto een EPROM-dump uploaden van zo'n ge-chiptunede EPROM?
Alvast bedankt!!
Gr. Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zal ik je van je eerste illusie afhelpen: meer motorvermogen zorgt NIET direct voor een zuinigere motor!
DAT doet je rechter voet...........
Beheerst omgaan met je rechter voet KAN een besparing opleveren bij een getunede motor.
De meeste mensen gaan het verkregen vermogen echter ook gebruiken dus WEG is je voordeel in bezuiniging...
Snappie...
enne
sneller naar de 200
maar denk er eens aan dat ie NIET sneller gaat remmen
Tja. Wat valt erover te vertellen.
Jouw auto heeft 8 kleppen en een Multipoint Injectie, MAAR, deze injectoren worden allemaal tegelijk aangestuurd, dus er is geen sequentiele regeling. De vermogenswinst die je hieruit ZOU kunnen halen zal niet erg hoog zijn, en je moet je dan afvragen of een vermogenswinst van zeg 5 PK ( van 90 naar 95 PK) die centen wel waard is, en of je dat zou merken bij een 13 jaar oude auto.
Ik persoonlijk denk dat het weggegooid geld is. Als je een slechte tuner treft, is de kans groter dat je een brandstofslurper krijgt die slecht of moeilijk loopt en start, dan dat je een raspaardje terugkrijgt.
Bezint eer ge begint.
Groeten Marcel
ik heb al een paar klanten die de chip er weer uit hebben laten halen omdat het vermogen tussen de oren bleek te zitten
en de oren gaven het idee door
net als met achteraf xenon
ze halen het er weer uit door alle meldingen die ze later krijgen door slechter wordende verbindingen en problemen met de keuring
Dit fenomeen staat bekend onder de naam "psycho-tuning" of "in-between-your-ears-tuning".
Deze vorm van "tuning" wordt veelvuldig aangeprezen en vooral door mensen met weinig technische ontwikkling uitgevoerd.
Onder het mom van "hoe meer herrie, des te meer vermogen" rijden er hele legertjes pimpertjes rond die ronduit gedesillusioneerd zouden zijn wanneer ze hun gebakje eens op een vermogenstestbank zouden laten plaatsnemen. Maar ja, dat kost geld en van die kosten is niks te zien, he...?
Het enige wat hier "getuned" wordt is de cash-flow van de fabrikant........
15 jaar
En die ouwe Sante legt weer eens precies de vinger op de zere plek. Hahahahaha
Groeten Marcel
Volgens mij is chiptuning bij een (ongeblazen) benzine auto nooit interessant. Meer dan 10pk vermogens winst is niet te behalen en je betaald er zo 4 a 500.- voor, dat is al snel 50.- per pk. Bij een (turbo) diesel is het een ander verhaal, daar krijg je voor het zelfde geld vaak 3 x zoveel vermogen.
En ja, een auto van 13 jaar oud, denk niet dat de auto een dergelijke investering waard is. Ik denk dat je het geld beter kunt uitgeven aan een flinke onderhoudsbeurt (distributie, remmen ed.).
15 jaar
In heel uitzonderlijke gevallen is chiptuning ook bij ongeblazen benzine-motoren interressant.
Inderdaad, door de bank genomen krijg je er 5 tot 10 pk bij. Maar er zijn uitzonderingen.
Heb er ooit 30 pk bij gekregen bij een 2.0l 16-klepper. Toegegeven, dat was niet omdat ik zo goed was, maar meer omdat het standaard programma zo slecht was.
Fabrikant beweerde dat de motor 140pk had, maar ik vond er slechts 105 terug op de rollenbank. Na chip-tuning waren dat er 135 geworden.
Ik heb zelfs chips verkocht met de mededeling dat er absoluut gezien 0 (nul) newton-meter en 0 (0) pk's bijkwamen.
Maar de acceleratie van 80 naar 120 was wel ruim een seconde sneller geworden. Pk's zeggen niet alles, ook het rijgedrag speelt mee.
Hahahaha, een hele seconde ????????
Dat zul je dan inderdaad wel merken, een tussensprint die van 17 sec naar 16 sec gaat. poeh. tijd voor een vijfpuntsgordel en kuipstoelen zou ik zeggen.
Groeten Marcel
Probeer eens van 5 naar 4 seconden. En de klanten vonden het zo goed dat ze na de proefrit de chip kochten.
Dat is dan niet van een 306 1.6 8v geweest.
Groeten Marcel
daarom zit er tegen woordig een seconde wijzer op de klok
kan je die seconde terug zien
Mea Culpa. Ik had er bij moeten zetten dat beide voorbeelden geen Peugeot's waren.
Maar ik reageerde op de algemene opmerking dat chip-tunen geen nut heeft.
In dit specifieke geval van een 1.6 8-klepper ben ik het met die stelling eens. Zeker als het beestje al 13 oud is.
ik denk dat na 5 jaar de chips geen effect meer hebben anders dan de knip leegmaken door NOG grotere slijtage
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar