Het vorige project moet nog ten uitvoer gebracht worden en het nieuwe project is alweer op komst.
Ik heb een Peugeot 306 die teveel olie verbruikt en waarvan ik zeker weet dat de klepseals daarvan de oorzaak zijn.
Voordat ik aan de klus begin heb ik voor de zekerheid toch nog wat vragen:
1:
Stel, ik zet de zuiger op het bovenste dode punt en de klep zou na het losnemen van de klepveer naar beneden vallen, hoe diep valt deze er dan in?
2:
Er zijn 2 manieren om ervoor te zorgen dat de klep na het losnemen van de klepveer niet naar beneden valt, namelijk door luchtdruk op een bougiegat te zetten of door touw in het bougiegat te laten zakken en de zuiger zover mogelijk naar boven te draaien totdat de kleppen klem komen te zitten.
Welke van de 2 manieren is het meest veilig?
3:
Het meest veilige lijkt mij de truc met het touw.
Wat voor soort touw en welke diameter kan ik daar het beste voor gebruiken en hoeveel meter touw zou ik minimaal in het bougiegat moeten stoppen?
4:
Hoeveel spanning staat er op een klepveer??
Om er even een voorstelling van te kunnen maken, zou ik deze klepveer bijvoorbeeld met de hand en met een ringsleutel naar beneden kunnen duwen?
5:
Om de tuimelaars te verwijderen moet je alle 10 de kopbouten losmaken.
Loop je daarmee het risico dat je koppakking na afloop gaat lekken?
Heb ooit begrepen dat je pakkingen na het losnemen van iets altijd moet vervangen.
6:
Moeten de kleppen na afloop opnieuw afgesteld worden?
Het lijkt mij van niet gezien er niets veranderd aan de afstand tussen klepsteel en tuimelaar.
7:
Misschien heeft iemand nog meer handige tips?
Zit niet op reacties te wachten van mensen die zeggen dat ik er zelf niet aan moet beginnen en m'n auto hiervoor naar een garage moet brengen, daarvoor zit ik niet op dit forum.
Zo, dat waren alweer mijn vragen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kop demonteren!
succes
Het idee is goed en zou uit te voeren zijn, ware het niet dat bij deze TU motoren de tuimelaar-brug eraf moet, dus kopbouten moeten eruit. In dit geval neem je dan m.i. te grote risico's i.v.m. lekkages nadien! Cilinderkop compleet demonteren is dus inderdaad de verstandigste manier.
Is een eenvoudige motor hoor dat is best te doen.
Ondanks ik nog niet zoveel antwoorden op mijn vragen heb gehad tot zover bedankt voor jullie reacties.
Ben zelf geen automonteur (zit in de electronica) maar ik sleutel aan vanalles (altijd met goede resultaten) en sleutel ook graag aan auto's.
Bezit over technisch inzicht, als ik zie hoe iets in elkaar zit dan snap ik ook hoe het werkt.
Voordat ik aan iets begin wil ik van te voren zo veel mogelijk weten zodat ik tijdens het sleutelen zo min mogelijk verrassingen tegenkom.
De kop eraf halen en een nieuwe koppakking monteren is niet zo'n probleem voor mij alleen dan moet de distributieriem los en daar ben ik wel een beetje huiverig voor, vooral het spannen ervan, ben altijd bang dat ik de snaar te los of te strak zal zetten.
Klepseals op deze manier vervangen leek mij een mooie manier gezien je de distributieriem kan laten zitten.
Als ik op forums kijk doen meerdere mensen het op deze manier en dat schijnt goed te gaan.
Ook heb ik een verre kennis die ook automonteur is en die doet het ook op deze manier en hij heeft daar geen slechte ervaring mee.
Kan iemand mij vertellen hoe groot de kans is dat de koppakking gaat lekken nadat de kopbouten zijn losgeweest?
En kan iemand mij antwoorden geven op de overige vragen die ik hierboven heb gesteld??
13 jaar
Jeroen,
In den beginne;
indien je de kopbouten losneemt moeten deze in ieder geval worden vervangen. Rekbouten. Bovendien kun je dan de distributieriem ook niet laten zitten.
1:
Stel, ik zet de zuiger op het bovenste dode punt en de klep zou na het losnemen van de klepveer naar beneden vallen, hoe diep valt deze er dan in?
Deze valt tot op de bodem van de zuiger.
2:
Er zijn 2 manieren om ervoor te zorgen dat de klep na het losnemen van de klepveer niet naar beneden valt, namelijk door luchtdruk op een bougiegat te zetten of door touw in het bougiegat te laten zakken en de zuiger zover mogelijk naar boven te draaien totdat de kleppen klem komen te zitten.
Welke van de 2 manieren is het meest veilig?
Van die touwmethode had ik nog nooit gehoord. Wil niet zeggen dat dit niet zou kunnen werken.
Maar om bij deze motor, bij de klepseals te komen, moeten de tuimelaars weggebouwd. Daarom moeten de 10 bouten eruit. deze koppakking gaat voor 95% zeker lekken. Dus dat heeft allemaal geen zin. Gewoon de kop demonteren, en daarna een nieuwe koppakking, rekbouten en distributieriem vervangen.
3:
Het meest veilige lijkt mij de truc met het touw.
Wat voor soort touw en welke diameter kan ik daar het beste voor gebruiken en hoeveel meter touw zou ik minimaal in het bougiegat moeten stoppen?
Zie hierboven
4:
Hoeveel spanning staat er op een klepveer??
Om er even een voorstelling van te kunnen maken, zou ik deze klepveer bijvoorbeeld met de hand en met een ringsleutel naar beneden kunnen duwen?
Neen.
5:
Om de tuimelaars te verwijderen moet je alle 10 de kopbouten losmaken.
Loop je daarmee het risico dat je koppakking na afloop gaat lekken?
Ja.
Heb ooit begrepen dat je pakkingen na het losnemen van iets altijd moet vervangen.
Klopt, is het meest verstandig
6:
Moeten de kleppen na afloop opnieuw afgesteld worden?
Het lijkt mij van niet gezien er niets veranderd aan de afstand tussen klepsteel en tuimelaar.
Ja.
Succes.
Ben je nu van twee auto's de klepseals aan het vervangen?
13 jaar
En Jeroen ??? Hoe is het met je project ????
de kopbouten hoefen niet los je kan de tuimelas er zo uit halen er zit een inbusje onder 1 van de draadeinden van de klependekselbouten en als je de disonsteking weg haald kun je de as er zo uitdrukken met de tuimelaars en dan de zuiger in de bdp en kun je de klepveer er af halen en de boel verwisselen heb ik zelf ook gedaan bij e 106 1.6 tu motor ging erg goed en vlot
gr andre
13 jaar
Mooi hoor andré, maar ik vroeg hoe het met jeroen zijn project is......
Heeeeee, lees net pas de laatste 4 berichten en zie dat iemand het wiel al heeft uitgevonden.
Jammer, dacht ik even een primeur te hebben.
13 jaar
Omdat ik te schraal was om nieuwe koppakking en distributieriem aan te schaffen (zitten er net 46000km op) ben ik eens gaan kijken of het toch niet op een andere manier kon en jawel, het is mogelijk.
Gisteren was het dan zo ver, de klepseals van mijn Peug vervangen zonder de kopbouten los te maken.
Heb eerst alle stelbouten t.b.v. de klepspeling helemaal omhoog gedraaid om de spanning op de tuimelaars en de tuimelaar-as te verwijderen.
Vervolgens aan de linkerkant van de tuimelaar-as het veertje eraf gehaald en aan de rechterkant een torx-boutje wat onder het rechter-draadeind (voor montage kleppendeksel) verscholen zit losgedraaid en verwijderd.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/8/p...][img]http://img8.imageshack.us/img8/3489/prob...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/683...][img]http://img683.imageshack.us/img683/5900/...[/img][/url]
Om aan de rechterkant ruimte voor de tuimelaar-as te maken heb ik de bobine en de accu verwijderd.
Daarna vanaf de distributiezijde (door een gat van het nokkenas-tandwiel) de tuimelaar-as er voorzichtig uit getikt.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/88/...][img]http://img88.imageshack.us/img88/2558/p8...[/img][/url]
Vervolgens draai je de zuiger van de desbetreffende cilinder omlaag, laat je een stuk touw (30 a 40cm lang en 6 mm dik) in het bougiegat zakken en draai je de zuiger net zover omhoog totdat je niet meer verder kan.
Op dat moment zitten je kleppen klem tussen de zuiger en de cilinderkop en kunnen ze niet na het demonteren van de klepveren naar beneden (ca. 2cm) zakken.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/...][img]http://img96.imageshack.us/img96/8651/p8...[/img][/url]
Had om de klepveren te verwijderen een klepveerspanner gekocht.
Was een mooi stukje gereedschap maar achteraf niet geschikt voor de TU-motor.
Je hebt te weinig ruimte om deze spanner er recht op te zetten.
En daar sta je dan op een zaterdagmiddag met een half gedemonteerde kop.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/51/...][img]http://img51.imageshack.us/img51/2286/bg...[/img][/url]
Maar daar hebben we ook weer iets moois op gevonden.
We hebben door de gaten waar de tuimelaar-as doorheen zat een RVS-staaf (10mm dik en beresterk) gedaan en daar onderlangs een sterke ringsleutel gestoken waardoor je d.m.v. een hefboom de klepveer in kunt drukken.
De "ring" van de ringsleutel pastte precies op de schotel van de klepveer.
1 persoon drukt de klepveer in en de ander worsteld de 2 spietjes eruit.
De oude klepseals met een punttang verwijderd.
Ik wist niet dat Peugeot plastic klepseals gebruikte, oh nee, het is uitgehard rubber.
Gat van de oude klepseals waren ca. 2 mm groter in doorsnede dan het gat in de nieuwe klepseal.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/189...][img]http://img189.imageshack.us/img189/9800/...[/img][/url]
Alles monteren gebeurd op de omgekeerde volgorde.
Heb nadat alles weer op zijn plaats gemonteerd is de klepspeling afgesteld en dat is in 1 keer goed gegaan.
De motor loopt perfect en de kleppen tikken niet meer.
13 jaar
voor een niet automonteur prima gedaan, ik zelf was er in getrapt en de hele kop eraf gehaald .
Dit is geen beginnersklusje en vandaar mijn complimenten.
Chris
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar