auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 607: vroegtijdige bandenslijtage 607

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2HDI

Beste peugeot kenners,
Ik wou even een verhaaltje kwijt over mijn 607 en achterbanden. Prima wagen overigens maar heb de eigenaardige ervaring dat mijn achterbanden meer verslijten dan mijn voorbanden....en dat is voor mij totaal ongewoon en ook onbegrijpelijk. Voorbanden hebben nu 50000km en zijn stilaan aan vervanging toe.
achterbanden leken op +/-30000 reeds te ver afgesleten zodat ik op verzoek de uitlijning mocht laten controleren op kosten van de constructeur ,bij een voor peugeot gelicenseerde bandenspecialist. Daar had men met zo'n ultramodern computersysteem ontdekt dat de achterwiel-uitlijning niet in orde was.Helemaal geen groot probleem dus. Uitlijning o.k.gezet ,waarna nog zo'n 10000km gereden en dan 2 achterbanden vernieuwd. Wat blijkt nu?Mijn nieuwe achterbanden lijken nog meer te gaan slijten dan toen,de originele Michelin's!!!!Het zijn nu goodyear banden dat kan dus even anders zijn qua hardheid maar ik merk dat ze lichtjes schuin aan het slijten zijn.....na amper 10000km....Je begrijpt het al...zou dit meer voorkomen op de 607 re-styling?Ik kan me nl.nog moeilijk voorstellen waar ik het probleem moet gaan zoeken.En ik vrees dat ze bij die Peugeot garage niet erg toeschietelijk meer zullen zijn vermits ze al eens betaald hebben voor een uitlijning en tevens over een attest beschikkken dat "alle waarden van de ophanging binnen specificatie" liggen.
Als toemaatje geef ik nog mee dat ik met mijn vorige (605) tot 90000km deed met voorbanden en tot 120000!!!met mijn achterbanden....
Graag reacties of ervaringen of enig advies voor mij aangaande garantie???Ik heb nl. 3jaar volledige garantie zoals dat heet.
Hartelijk dank.
Werner

Geplaatst door

werner1 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij wie ga je op onderhoud?
Indien je het hier neit wenst te plaatsen, stuur mij een mail.

Dirk2301 0

16 jaar

Ha,bedankt, streekgenoot!Welja ik ben bij Garage Vanhoecke te Sint Niklaas.Is heelzeker een goede garage zoals dat heet (ook verdeler voor het Waasland)maar ge zult wellicht begrijpen dat het probleem niet eenvoudig is. De eerste maal,toen ik het probleem aankondigde was het ook reeds moeilijk om hen te overtuigen dat er iets was....en pas bij bandencentrale Durinckx te nieuwkerken ontdekten we dat de achterwieluitlijning inderdaad niet was volgens het boekje....maar nu?

werner1 0

16 jaar

Ik zou toch even een copie van het uitlijnrapport opvragen en dan eventueel voor eigen rekening de achtertrein nog eens opnieuw laten opmeten. Ik weet dat er 607's waren waar de draagarmen van doorbogen waarvoor ze kostenloos werden vervangen .
Laat er nog eens naar kijken door die bandenboer .

oldtimer 0
badge

16 jaar

Dank je ,oldtimer;Ik beschik over dat uitlijnrapport en die garage heeft ook een copy daarvan. Ik ga die mannen van de uitlijning zeker eerst informeel bezoeken en dan toch verder proberen bij de garage;Want mocht er iets zijn met een draagarm dan moet Peugeot zelf echt wel zijn verantwoordelijkheid opnemen.Ik had nog een reactie gekregen en ik voel me al beter gewapend nu met jullie info. Ik geef mezelf een twetal weken.
Wordt vervolgd....

werner1 0

16 jaar

Nog een toemaatje op jullie reacties :Jullie vinden het toch ook wel echt verantwoord te stellen dat de achterbanden van een voorwiel aangedreven wagen minder aan slijtage onderhevig zijn dan de voorbanden he?
Mijn vroegere ervaring was ong. een factor 1,5!(tevens wetende dat ik een vrij zachte chauffeur ben)
Werner

werner1 0

16 jaar

Nee. bij de huidige generatie auto's zijn de achterbrug instellingen zodanig dat het slijtage beeld anders is dan je normaal zou verwachten.
Dit is gedaan om de wegligging te verbeteren.
zwaardere belading kunnen er tegenwoordig voor zorgen dat achterbanden eerder versleten zijn dan voorbanden.
Vooral bij de 307 vindt je tegenwoordig soms zo maar de achterbanden eerder versleten dan de voorbanden.
40.000 km en dan versleten is iets wat veel voorkomt.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Ho!,beste Oldtimer, dat werpt een ander licht op de zaak;Dat zou nl. kunnen betekenen dat ik geen reden heb om te klagen...m.a.w. ik kan wel teruggaan naar Peugeot ,maar heb niet veel in hand om ze onder druk te zetten... Als de wielen uitgelijnd zijn volgens de gegevens van de konstructeur dan is de kous af.
Goed om weten,als het zo moet zijn moet ik niet meer klagen. Toch zal ik het zoals gezegd gaan aankaarten zowel bij de bandenspecialist als bij de garage (voor eventuele fouten)...ge weet maar nooit!
Bedankt.

werner1 0

16 jaar

Ik wel er nog aan toevoegen dat vooral ook bij een rustige rijstijl de achterbanden eerder slijten dan de voorste door het geen wat oldtimer al genoemt heeft.

Wat betrefd het uitlijnen is het belangrijk dat de auto op de door peugeot voorgeschreven wagenhoogte gemeten wordt. Dat betekend in de meeste gevallen dat de auto in de veren getrokken moet worden. Een klusje waar niet iedereen op zit te wachten. De computerbank rekent toch wel terug wordt er vaak beweert. Ik heb echter de ervaring dat het terugrekenen niet echt een betrouwbare methode is om te bepalen of de auto aan de door de fabrikant bepaalde uitlijngegevens voldoet.Beter is dus in de veren trekken.
Ik wil niet zeggen dat ze het niet goed gedaan hebben hoor maar het is maar ter info.


verder wil ik u nog meegeven dat de het toespoor wat de fabrikant bepaald opgegeven wordt met een minimale en een maximale waarde. er zit dus een bepaalde marge tussen. Om de bandenslijtage te beperken is het dan het beste om hem op de minimale waarde te zetten. Dus zo min mogelijk toespoor.

Wat ik me nu afvraag is wat er verandert is aan de afstelling, dat moet je als het goed is op het uitlijn rapport kunnen zien. Als de bandenslijtage nu nog groter is geworden dan lijkt wel of ze het toespoor vergroot hebben. Het is zoals je zelf al aangeeft moeilijk te bepalen omdat u niet meer hetzelfde merk banden er onder hebt zitten.

Oldtimer, die draagarm , dat betrof toch de 607 eerste fase modellen uit 2001/2002 ?

Niek, dat weet ik eigenlijk niet meer zo, de tijd gaat zo hard, mocht het zo zijn dan moet dat in het uitlijn rapport naar voren komen.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Ok,nu maar hopen dat Werner1 zijn probleem goed opgelost wordt daar in belgie.

Moi,
Als ik het goed begrijp lees ik in de eerste posting dat de banden [i]schuin slijten[/i]. Kan dit wel ondanks een goede uitlijning?
Groet,
Bert.

Treb 0

16 jaar

[quote=oldtimer]Nee. bij de huidige generatie auto's zijn de achterbrug instellingen zodanig dat het slijtage beeld anders is dan je normaal zou verwachten.
Dit is gedaan om de wegligging te verbeteren.
zwaardere belading kunnen er tegenwoordig voor zorgen dat achterbanden eerder versleten zijn dan voorbanden.
Vooral bij de 307 vindt je tegenwoordig soms zo maar de achterbanden eerder versleten dan de voorbanden.
40.000 km en dan versleten is iets wat veel voorkomt.[/quote]
Treb, ja dat kan dus , het heeft dus te maken met de instellingen van de achterbrug zoals oldtimer al schreef. Er dus altijd sprake van een beetje toespoor op de achteras, terwijl vroeger(bijv. bij een 605 of een 306) de wielen recht over de weg reden, (neutraal). Dan heb je ook een ander slijtage patroon.

Het wordt nog steeds boeiender,die banden uitlijn-historie!Dat brengt me terug bij mijn 605 van vroeger.....Ik deed maar liefst het drievoudige nl 120000 km met de achterbanden. En toch had ik ook altijd vastgesteld dat de achterwielen niet loodrecht op de weg staan (even het toespoor terzijde gelaten dus) en dus naar mijn toenmalige logika toch moesten gaan afslijten...maar gebeurde dus niet!Overigens kende ikzelf die vroegere ophanging (door te bestuderen) en vind ik dat de 607 achterophanging verdomd identiek is aan die van min 605!Natuurlijk kan men het toespoor anders zetten op de 607 want dat is een heel eenvoedige regeling. (maar wat kan dat in godsnaam bijdragen aan de wegligging??) Die inclinatie (en nog een paar andere parameters) daar kun je zelf niets aan doen maar vanuit fabriek kan dat natuurlijk verschillen.
Al bij al ga ik na mijn verdere studierondje via bandenspecialist de komende twee weken ,en garage onderhoudsbeurt, verder op de experimenteer toer daar ben ik zeker van.In eerste instantie aannemend dat overwegend de overmatige slijtage te wijten is aan (onnodig!)TOESPOOR dan zal ik dit gaan opmeten met een eenvoudig middel,zoals vroeger,en bijtrimmen....Mijn liefde voor mechaniek is groot en ik wil dit dus uitproberen...
Wordt vervolgd.

werner1 0

16 jaar

Oke , u bent goed op de hoogte wat betrefd de wielophanging van de 605/607. Die zijn qua construktie ver het zelfde. Maar de de wielgeometrie is wel degelijk anders. En... welke banden maat had die 605 ook al weer ?? 195/6515H oid ? Deze 607 heeft 225/50/17Z Is een heel ander en bredere en vooral zachtere band . Bovendien is het gewicht van de 607 een stuk hoger en deze heeft meer achteroverhang e.d.
Op de 605 slijten de banden recht ondanks het feit dat de banden niet recht op de weg staan>> dat kan als het toespoor dusdanig weinig is in combinatie met de andere parameters dat het een het andere opheft als het ware.

Is de auto vaak beladen ??

Tot slot wil ik u nog even dit meegeven>> Het betrefd de bandenspanning, 10% onderspanning zorgt al voor 20% meer slijtage.

Dat was het weer voor tot zover.

O.K peugeottechnieker,mooie uitleg.De banden die je citeert voor 605 en 607 dat klopt;Overigens rijdt ik meestal alleen,dus weinig belasting.Jij bent dus ook op de hoogte.Mijn banden spanning is altijd zeer correct geweest;Wordt trouwens goed bewaakt door die bandendruksensoren in de wielen. Ik begrijp niet hoe dat werkt en hoe gevoelig dat tevens is.Die sensoren heb ik wel al gezien maar ik begrijp niet hoe de signaal overdracht vanuit het wiel naar de computer gaat.....
Mocht je nog zin hebben in een laatste commentaar dan is mijn vraag:Zou jij kunnen geloven in het experiment dat ik binnenkort wil gaan doen (tenzij de garage nog een initiatief wil nemen)nl.het toespoor opmeten en zelf bijstellen?
Wordt vervolgd..

werner1 0

16 jaar

TOESPOOR dan zal ik dit gaan opmeten met een eenvoudig middel,zoals vroeger,en bijtrimmen.... >> Wat bedoelt u met bijtrimmen ?

Kun je uit het uitlijnrapport opmaken wat de wielstanden eerst waren en hoe ze nu staan, ik kan de tolerantie opzoeken voor u.

Beste peugeotje,dit is interessant:Dat uilijnrapport bevat volgende gegevens betreffende toespoor:Links:eerste meting 0,2;specificatie tussen1,4 en 2,2;laatste meting:1,8!
Rechts:eerste meting3,2;specificatie tussen1,4 en 2,2;laatste meting1,9
Ze hebben dus wel degelijk bijgetrimt maar als ik de som van links en rechts neem dan is het voor en na ong.hetzelfde!
Bedankt.

werner1 0

16 jaar

Volgens hun gegevens moet hij dus op min op 2.8 en max op 4.4 staan. Hij staat nu op 3.7 dat is dus redelijk ver tegen de maximale waarde. ik zou hem dus op links en recht op 1.4 zetten .Dan zit je mooi aan de minimalewaarde van 2.8. Terug naar de bandenboer dus zoals mijn zijn geeerd collega Oldtimer al zei.
het tussen links en rechts kan soms nodig zijn om de auto mooi recht over de weg te laten rijden en niet als een hondje zoals je soms ziet

[quote=peugeottechnieker]Volgens hun gegevens moet hij dus op min op 2.8 en max op 4.4 staan. Hij staat nu op 3.7 dat is dus redelijk ver tegen de maximale waarde. ik zou hem dus op links en recht op 1.4 zetten .Dan zit je mooi aan de minimalewaarde van 2.8. Terug naar de bandenboer dus zoals mijn zijn geeerd collega Oldtimer al zei.
het tussen links en rechts kan soms nodig zijn om de auto mooi recht over de weg te laten rijden en niet als een hondje zoals je soms ziet[/quote]
Hartelijk bedankt hoor deze ingreep zal ik dus doen tenzij ze het in de garage willen doen (garantie-service);
Nu heb ik nog één dingetje:de termen "Naloop" en "wielvlucht"worden uitgedrukt in graden en minuten; De term"toespoor" waarover wij nu spreken is een onbenoemd getal. Weet jij soms welke grootheid dat eigenlijk is?

werner1 0

16 jaar

Voor toespoor geldt normaalgesproken het zelfde, op uitlijn apparatuur wordt dat soms terug gerekend naar milimeters. Dat is hier het geval volgens mij.

[quote=peugeottechnieker]Voor toespoor geldt normaalgesproken het zelfde, op uitlijn apparatuur wordt dat soms terug gerekend naar milimeters. Dat is hier het geval volgens mij.[/quote]
Dank je peugeotje. Ik reken uit dat 2,8 ong. een halve graad kan zijn,totaal.Dat is heelwat meer zelfs dan op de voorwielen! Hiermee ga ik nu afsluiten.
Werner

werner1 0

16 jaar

Wilt U ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen ???

oldtimer 0
badge

16 jaar

[quote=oldtimer]Wilt U ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen ???[/quote]
Ja,oldtimer dat wil ik zeker doen.Als ik mijn uitlijnrapport nu grondig bekijk dan is alles prima binnen de limieten van de constructeur. Achteraan heeft mijn auto dus een toespoor van 3,7 (max.toegelaten is 4,3waarschijnlijk zijn dat dus mm op de velg gemeten.)Terwijl het vooraan slechts 1,4 is ,met 1,7 max. toegelaten.Mijn achterbanden zijn duidelijk reeds na 10000km aan de buitenkant 1,5mm meer afgelopen dan aan de binnenkant.Mijn conclusie is dat door dit (technisch onnodig) toespoor de band meer afslijt dan t.g.v. de wielvlucht! Ik bekritiseer hier dus duidelijk de bedoelingen van de constructeur.Ik denk nl. niet dat het toepassen van toespoor op de achterwielen enig nut kan hebben!!!
Ik ga dus ten minste (tijdelijk) dat toespoor op nul zetten en zien wat er gebeurd.En nadien eventueel terug bijstellen.
Dat zal dus natuurlijk tijd vragen.
Wordt vervolgd.
Werner

werner1 0

16 jaar

ik denk dat het toespoor van de achteras voorkomt dat de auto achter gaat "zwabberen".

sjaak10918 0
badge

16 jaar

O.K.Dank je voor dit gegeven.Dit is genoteerd maar ik wil en zal het dus uitproberen om dat toespoor weg te werken.Overigens begrijp ik de term "zwabberen" niet goed en zeker niet hoe je dat omzet naar een tastbaar of meetbaar gevolg op de wegligging of rijgedrag.
Wordt vervolgd...

werner1 0

16 jaar

zwabberen>> achteras volgt de vooras niet goed op een rechte weg. Kortom de rechtuitstabiliteit laat te wensen over. U zal meer stuurcorrecties moeten uitvoeren op een rechte weg bij sporing 0.

[quote=peugeottechnieker]zwabberen>> achteras volgt de vooras niet goed op een rechte weg. Kortom de rechtuitstabiliteit laat te wensen over. U zal meer stuurcorrecties moeten uitvoeren op een rechte weg bij sporing 0.[/quote]
Dank je voor dit gegeven.Ik zal opletten. (tijdelijk op op nul zetten en terug bijstellen nadien is misschien de boodschap)
Groeten.

werner1 0

16 jaar

[quote=oldtimer]Wilt U ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen ???[/quote]
Beste oldtimer u wilde op de hoogte blijven van mijn bandenslijtageverhaal ,welnu hier is het voorlopig.De bandencentrale die een jaartje geleden mijn achterwielen (toespoor)had bijgesteld heeft me terug ontvangen...Het toen geregelde toespoor bleek nu nog een milimeterje extra toegenomen te zijn.Gewoon meetfout of calibratie van het toestel is dat!.Even de cijfers:max. toegelaten door constructeur:4.3mm;vroeger geregeld:3.7mm;huidige stand:4.7mm!!!Ikzelf had zoals gezegd een tool gemaakt met 2 regelstiften om het zelf op te meten,en ik kwam maar liefst op 6mm,gemeten op de velg.Al bij al zeer klare taal nu om de buitenkant slijtage te verklaren.
Meneer heeft nu op mijn aandringen de zaak geminimaliseerd.Wou eerst niet buiten de specificaties gaan maar heeft toch nu het toespoor geregeld op 2maal 0.7mm,1.4mm totaal dus.Nu is het mijn beurt om op te volgen hoe het verder zal gaan met die banden... dat wordt geduld hebben natuurlijk maar ik ben er gerust in.
Wat rijgedrag betreft:heb een autostrade-traject gedaan goed in het gas gegaan wat ik normaal niet zoveel doe en op 't eerste gezicht niets te merken.Wat ik wel dacht.Dus ikzelf voel me heel goed nu.
De moraal van dit verhaal is dat het toepassen van toespoor op de achterwielen alleen een zuiver academische waarde heeft i.v.m.wegligging en compensatie voor de "wielvlucht"(wielen staan niet loodrecht maar ong. 8mm schuin naar buiten.). Er is ook het economische belang van de constructeurs. In de practijk zal je niet de kleine slijtage t.g.v.die wielvlucht eruit halen maar gewoon de band langs de buitenkant extra meer verslijten dan nodig!!!Het lijkt me bovendien zeer aanneemelijk dat de afwijking of calibratie van dat gedoe met die spiegels en dito uitlezing met computer gerust + of - een milimetertje fout kan zijn zijn....
Groeten.

werner1 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.