Peugeot 607: Wagen begint bij 80 km/u te schudden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 ltr V6 - automaat

Ik heb een Peugeot 607 3.0 ltr V6 24V Automaat uit 2002 en heb daarmee het volgende probleem.

Bij snelheden tot 70 km/u gedraagt de auto zich normaal.
Komt de snelheid in de buurt van 80 km per uur dan gaat de wagen schudden.
Je voelt dat de stoelen van links naar rechts trillen ( het is zodanig dat schudden eigenlijk een betere omschrijving is)
Zolang er vanaf 80 km/u power op de motor staat blijft het schudden aanhouden, maar bij snelheden boven 115 km/u verdwijnt het weer.
Zodra het gas wordt losgelaten verdwijnt het schudden ook.
De banden zijn nieuw (3000 km, uitgelijnd en gebalanceerd) en vertonen geen enkel spoor van afwijkende slijtage.
Tijdens het schudden blijft het stuur stabiel, voor de zekerheid toch alle wielen nogmaals laten balanceren.

Als de auto stil staat loopt de motor bij elk toerental soepel en gelijkmatig en blijft ook het motorblok stabiel.
Deze maand is de APK uitgevoerd en in aanvulling daarop zijn de motorsteunen en alle ophangrubbers gecontroleerd maar ook daarbij is niets afwijkends gevonden.

Het enige dat opviel was dat de schokbrekers aan de achterzijde wat vochtig waren.

Ik ontdekte het probleem pas nadat ik van vakantie terug reed, waarbij ik mij achteraf realiseerde dat ik tijdens die vakantie door een flink gat in de weg ben gereden. Normaal is de achterbak bijna leeg, maar op dat moment was deze behoorlijk beladen.

Kan dit fenomeen optreden als er een (of beide) schokbrekers aan de achterzijde defect is, of herkent iemand dit probleem met een heel andere oorzaak en de bijbehorende oplossing.

U0005

Geplaatst door U0005 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 607? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Schudden van de wagen bij trekken lijkt op slijtage van de aandrijfassen, met name de binnenhomokineten.
Er vormen zich slijtagebanen in die bussen waar de motor door gaat bewegen. Slappe of vernielde motorsteunen kunnen een gevolg zijn ....niet de oorzaak ! Succes.

U0005 (0), 13 jaar geleden

Hallo Punt, bedankt voor je snelle reactie.

Met jouw opmerking m.b.t. de aandrijfassen heb ik op een engels Peugeot 607 forum twee maal dit probleem gevonden en in beide gevallen was het opgelost na het reviseren/vervangen van de aandrijfas.

"Update - got the driveshaft removed, fixed and put back for £230 (local garage). All works fine now - and goes like shyt off a shovel (ooo v6) - anyway... worth doing, just ensure that they align your wheels afterwards tho!"

Helaas wordt in beide gevallen niet aangegeven welke as vervangen is.

Ik heb daarna een lange rit gemaakt (200 km) en vastgesteld dat zolang er met een constante snelheid gereden wordt op een vlakke weg, het schudden niet kan worden vastgesteld.

Zodra echter boven de 70 km/uur geaccellereerd wordt gaat de auto schudden, waarbij de piek bij 80 km/uur ligt, en zodra het gas wordt losgelaten is het weer voorbij.

Hiermee is voor mij duidelijk dat je het bij het juiste eind moet hebben.

Is er een 'snelle' manier om te bepalen welke defect is?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Heel diepgravende theorien kan je er op los laten maar begin met de rechterzijde. Hoe meer ruimte de 3 bollen in hun baan hebben hoe groter het effect. Naar verhouding is een hele as het goedkoopst en snel te monteren. Groeten.

607 3.0V6 (0), 13 jaar geleden

Half jaar geleden heb ik precies hetzelfde probleem gehad.
Aandrijfas rechtsvoor homokineet defect, as vervangen door een gereviseerde as bij Puegeot dealer en auto rijdt weer goed.
Bij mij was direct duidelijk dat de as rechtsvoor defect was, de hoes was namelijk gescheurd en alle vet was eruit gelopen.
Groet,
Marco

U0005 (0), 12 jaar geleden

Even een update.
Deze uitvoering heeft natuurlijk weer een zeer speciale aandrijfas die geen enkele leverancier van autospares kon leveren.
Alleen Peugeot natuurlijk.
Enkele weken geleden trof ik op marktplaats een as aan van de uitvoering zoals mijn auto, en ik heb het risico genomen dat deze eventueel defect zou zijn. Deze heb ik in een uurtje gemonteerd en inmiddels heb ik een proefrit van 2000 km achter de rug en kan melden dat het probleem is opgelost.

Punt, bedankt voor de tip die je hebt gegeven.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Graag gedaan . Groeten Jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum