close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: warmlopen bij caravantrekken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

mijn peugeot 307 2,0 hdi van 2003 loopt warm (heet) ,als ik de bergen/lange
hellingen rijd in frankrijk/spanje. ong. 115 graden/celsius.
dealer zegt kan geen kwaad, maar ik vertrouw t niet.
doe daarom de kachel aan en ramen open.
rijd dus niet erg ontspannen.
maar is hier wat aan te doen?
bvd sjaak

Geplaatst door

sjaak26 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kachel aan heeft in ieder geval geen zin omdat er geen kachelkraan tussenzit, oftewel kachel koud of warm maakt voor circulatie(koel) oppervlakte geen verschil. Dit wordt bij 307 (en meerder typen) geregeld door een klep.
Slaat de koelventilator wel aan rond die ong. 115gr.C ?
En hoe heb je die ong. 115gr.C gecontroleerd, want 110 is ook ong 115, maar 120 ook!

hans4074 0
badge

16 jaar

Hans, weet je zeker dat de kachel aanzetten geen invloed zou hebben? Ik snap dat er geen kraan tussen zit, dus kachel aan of uit er blijft koelvloeistof door de kachel radiateur lopen. De oppervlakte blijft dus gelijk. Maar als je de kachel aanzet ga je lucht door de kachel radiateur blazen, net als de koelvinnen aan de voorkant doen. Volgens mij zou het dus wel moeten schelen, de koelvloeistof koelt in de kachel radiateur sneller en meer af als de kachel aan staat.

Richard9710 0

16 jaar

Ja, das een leuke!
Het lijkt me dat ook al staat de warm/koud klep dicht er daar altijd een kleine luchtstroom aanwezig is icm een langzaam draaiende kachelventilator, zeker er van uitgaande dat deze 307 2003 2.0 HDI is uitgerust met geregelde airco waar je dan meer koelend effect van zou hebben als een op max warmgestookt interieur?
Discussie maakt het leuk ook al helpen we Sjaak daar niet direct mee.
Misschien vraagt de 307 zoveel van de heuvelklim met caravan, dat de airco uitschakeld en hierdoor een stukje koelend vermogen wegvalt en de temperatuur hoger oploopt. Als de koelventilator dan op een gegeven moment maar wél aanslaat (op hoge snelheid)! en Franse/Spaanse rijwind houden!

hans4074 0
badge

16 jaar

Sjaak, ik snap wel dat het niet echt relaxed rijden is, maar een oplossing weet ik zo niet :-S

ff voer voor de discussie

volgens mij zorgt de airco ervoor dat de auto warmer wordt:
1 de motor moet harder werken om de vloeistof rond te pompen (zet je m aan, dan zakt ook vaak de motor ff in toeren)
2 de inkomende rijwind wordt door de airco radiator (die vaak voor de gewone radiator zit) voorverwarmd, zodat deze minder koelt.

volgens mij helpt het wel altijd om de kachel in de auto op max te zetten, hierdoor heb je meer koelend oppervlakte om je koelvloeistof af te koelen (nl gewone radiator en kachelradiator); als je kachel in de auto warmer mag worden, zal er meer warme koelvloeistof naar de kachelradiator gestuurd worden, want de gevraagde temp is nog niet bereikt ( en bij een grotere verschiltemperatuur kan er meer energie over gedragen worden)

sjaak10918 0
badge

16 jaar

[quote=sjaak26]...maar is hier wat aan te doen?...[/quote]
Eerder terugschakelen, de motor op toeren houden.
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

[quote=sjaak10918]Sjaak, ik snap wel dat het niet echt relaxed rijden is, maar een oplossing weet ik zo niet :-S

ff voer voor de discussie

volgens mij zorgt de airco ervoor dat de auto warmer wordt:
1 de motor moet harder werken om de vloeistof rond te pompen (zet je m aan, dan zakt ook vaak de motor ff in toeren)
2 de inkomende rijwind wordt door de airco radiator (die vaak voor de gewone radiator zit) voorverwarmd, zodat deze minder koelt.

volgens mij helpt het wel altijd om de kachel in de auto op max te zetten, hierdoor heb je meer koelend oppervlakte om je koelvloeistof af te koelen (nl gewone radiator en kachelradiator); als je kachel in de auto warmer mag worden, zal er meer warme koelvloeistof naar de kachelradiator gestuurd worden, want de gevraagde temp is nog niet bereikt ( en bij een grotere verschiltemperatuur kan er meer energie over gedragen worden)[/quote]
Maar de kachelradiateur wordt sowieso warm/heet, ook al staat de knop op koud.
Dan zou ik eerder met Richard z'n omschrijving meegaan.
Als de airco aanstaat vraagt dit vermogen en vermogen is warmte, dus dat zou een hogere temp op kunnen leveren, maar als de airco aanstaat draait (of draaien) ook de koelfan(nen). Het wordt steeds leuker.
Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven of de koelventilator wel aan slaat!?

hans4074 0
badge

16 jaar

de HDI heeft vlgs mij een dubbel werkende thermostaat. Ervan uitgaande dat er geen lucht in het koelsysteem zit en er voldoende doorstroming van koelwater is, natuurlijk ook voldoende rijwind door de radiateur, zou ik de thermostaat vervangen.

Een klant van ons had dit probleem ook zomaar opeens, de motor bleef de eerste jaren keurig 90 graden met caravan in de bergen en later (met zelfde caravan zelfde traject enzo) opeens 115 graden. Nu de thermostaat vervangen is heeft hij dit niet meer.

Voor de discussie: Kachel blower maximaal en temp. van kachel op heet, geeft wel iets extra koeling van de motor. Airco zou ik uitzetten, alhoewel deze ook door de hoge motor temperatuur automatisch uitgeschakeld word.

wkhoek 0
badge

16 jaar

Op http://www.307forum.nl/ zijn er die ook dat probleem hebben, hadden en er zijn er die een dikkere radiator hebben geplaatst, de prijs daarvan viel ook best mee.
Anders moet je daar eens gaan zoeken.

Sus11208 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.