Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Peugeot 106 uit 2002 met 103.000 km op de teller. Eerst reed de auto uitstekend, maar de laatste tijd wat minder. Stationair draait de motor ongeveer 900 toeren. Bij het rijden, als ik de koppeling intrap, gaat de toerenteller vaak geleidelijk naar de 900 toeren. De laatste tijd komt het vaker voor dat de toerenteller, als ik de koppeling intrap, daalt naar ongeveer 400 toeren om daarna weer naar de 900 toeren te gaan. Hierbij schudt/trilt de auto een beetje. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Overigens komt het ook vaker voor dat de auto, na het starten, een beetje schudt (ook als de motor netjes 900 toeren maakt). Tot slot merk ik op dat, bij veel gas geven, er soms een soort plof/knetter uit de uitlaat komt. Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ploffen/knetteren in de uitlaat is het geluid van exploderende brandstof die niet in de motor is verbrandt.
Mogelijk een misfire. Hou is de staat van onderhoud? Hoe oud zijn bijvoorbeeld de bougies?
Ik heb hier ook een 106 1.1 staan.
Ik had ook dat het toerental onder de 500 rpm dook als ik al rijdend de koppeling in trapte, en bij mij lag er een vacuümslangetje los en toen ik die weer had aangesloten was het euvel verholpen.
Die 1.1 motortjes moet je wel lief voor zijn en niet continu zitten jakkeren dat vinden ze niet leuk!!!
Als jij goed voor hun bent zijn zij goed voor jou!!!
11 jaar
@Dennis120506 Momenteel ervaar ik hetzelfde probleem als jij beschrijft. Ik heb de stappenmotor (van de sloop) al vervangen, maar dit lost het niet op. Waar kan ik zo'n vacuümslangetje vinden? Alvast bedankt!
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar