Peugeot 307: Witte rook uit de uitlaat geen koelvloeistof

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDIF

Besten,

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn 307 blaast witte rook uit. En dusdanig dat als ik in de bebouwde kom rijd ik de hele straat van een dichte mist voorzie.
Ik heb de gebruikelijke dingen al gecheckt zoals het koelvloeistof niveau en de evt. mayonaise bij de pijlstok cq. olievuldop maar niets.

Het rare is ook dat hij het niet altijd doet. Zo ineens 2 dagen witte rook en dan een dag of vier niets meer. Bij de garage dachten ze evt. aan een verstuiverprobleem en evt. het lager van de turbo dat defect is. Ook draait de ventilator na en tijdens iedere rit. Dat heeft vlgns mij met regeneratie van het roetfilter niets meer te maken.

De ene keer is het bij warme motor minder en de andere keer blijft de rook extreem aanwezig.

Iemand een idee wat dit is?

bij voorbaat dank

Jeroen

Jolly-Roger

Geplaatst door Jolly-Roger (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Diesels zijn heel erg efficient tegenwoordig en worden nog nauwelijks warm.
Als bij jou de ventilator draait tijdens en na de rit wordt de motor ofwel behoorlijk warm, dan wel is de sensor die dit meet defect.

Bij heel erg warm worden denk ik aan een defecte koppakking. Is er met een CO-snuffelaar getest of de koppakking lek is?

Jolly-Roger (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Diesels zijn heel erg efficient tegenwoordig en worden nog nauwelijks warm.
Als bij jou de ventilator draait tijdens en na de rit wordt de motor ofwel behoorlijk warm, dan wel is de sensor die dit meet defect.

Bij heel erg warm worden denk ik aan een defecte koppakking. Is er met een CO-snuffelaar getest of de koppakking lek is?[/quote]
Hoi Oldford,

Men zegt dat het niet de koppakking is omdat het koelwaterniveau gelijk blijft en ook geen wit/gele smurrie in de olie zit. dus neem ik ook niet aan dat ze een CO test gedraaid hebben. ook laat de temperatuurmeter in de dash geen abnormaal hoge waardes zien. deze zit bij vreselijk heet - en vreselijk koud weer zo rond de 80 - 85 graden C.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een temperatuur van 80 - 85 graden hoort je koelvin niet te draaien tijdens en na de rit.
Ergens klopt er een temperatuurmeting niet. Bij Peugeot diesels wordt vaak de koelvin via de motor-computer gestuurd.
Is deze uitgelezen? Eerst foutcodes en dan in live data de koelwater temperatuur bekeken?

Of heb je de airco aan? Want dan draait de koelvin ook tijdens de rit.

Jolly-Roger (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Bij een temperatuur van 80 - 85 graden hoort je koelvin niet te draaien tijdens en na de rit.
Ergens klopt er een temperatuurmeting niet. Bij Peugeot diesels wordt vaak de koelvin via de motor-computer gestuurd.
Is deze uitgelezen? Eerst foutcodes en dan in live data de koelwater temperatuur bekeken?

Of heb je de airco aan? Want dan draait de koelvin ook tijdens de rit.[/quote]
Over die vent maak ik me de minste zorgen. Die witte rook kan ik gewoon niet plaatsen. Wit zou betekenen water in de verbrandingskamer maar daar is geen sprake van. Iemand nog een idee

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

worden er veel korte stukken gereden?

Dan kan het zijn dat het condens water aan het verdampen is.

Jolly-Roger (0), 13 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]worden er veel korte stukken gereden?

Dan kan het zijn dat het condens water aan het verdampen is.[/quote]
Nee In tegendeel juist 90% is snelwegkilometers woon-werk verkeer, dagelijks 60km

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.