Vandaag merkte ik op na een lange rit gereden te hebben de moter tikte
bij meer gas geven gaat het getik weg, ook de oliedruk staat net boven het rode vlakje en als de moter stationair loopt staat het pijltje op de bodem in het rode vlak.
Moet ik hier snel bij zijn of zorgen maken?
mvg en dank Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er wel genoeg olie in???
de oliedrukmeter, die in het rode blokje loopt, dat is bij een andere auto gewoon het rode olielampje dat brand!!! en hier zit geen lampje op, dus je rijdt zonder olie(druk)
Goed, wat je hoort is 1 of meerdere hydraulische stoter(s), deze bedienen de stoterstangen die de kleppen open en dicht sturen.
Is de olie en vooral het oliefilter, recentelijk vervangen, of heb je geen idee.
Ik wil niet te pessimistisch overkomen, maar deze motoren hebben nogal eens last van slechte oliepompen, maar ook van uitgelopen nokkenasbussen....., in dat laatste geval betekent het gewoon afscheid nemen, de oliepomp, dat is ook een dure klus.
heeft de auto altijd al zo weinig oliedruk aangegeven? ook toen je hem kocht? ik wil zo'n meter altijd boven de helft zien, zeker koud en ook stationair.
wat is de kilometerstand?
ik hoop voor je dat dit meevalt, maar ik vrees het ergste.....
Peco Power
Er zit genoeg olie in als ik de olie peil en toen ik de auto kocht stond hij al vrij laag.
Hij rijd verder goed alleen af en toe dat getik als hij goed op temperatuur is.
Onder het rijden staat de pijl net boven het rode vlakje en stilstaand wil hij wel eens helemaal zakken tot de bodem!
De TS heeft 255000 gelopen en tja wat achterstallig onderhoud.
Wat zijn de gevolgen als ik hier te lang mee door rij, vastloper?
Na dit verhaal zit ik te denken om hem toch maar op marktplaats te zetten...
mvg Robert
15 jaar
Ik zou olie en oliefilter vervangen,kijken wat ie dan doet, en doorrijden tot ie de geest geeft, waarde is niet echt hoog voor een frisse, en met zo'n oliedruk, koopt niemand hem, dus gewoon kijken waar ie strand, maar hij heeft zijn langste tijd gehad, wanneer komt de apk?
oliepijl moet gewoon op max staan en er moet 10w 40 of 5w 40 in! laag oliepeil is ook een lagere koelcapaciteit!!!
doordat de vorige eigenaren er ook nooit naar uit of om keken zit er waarschijnlijk jaren oude olie in, volledig de smerende werking opgelost door de hoeveelheid benzine die er in zit, een oliefilter dat volzit met slijtagedelen en waar haast niks meer doorkomt en nu moet de op leeftijd gekomen motor het doen zonder een goede smering van het gestel en daar gaan ze van stuk.
Ik heb tig voorbeelden van deze Transsports die 4 of meer ton liepen/hebben gelopen maar gewoon elke 10000km of ieder jaar een filter en olie kregen en elke 60000km nieuwe bakolie en filter, bougies (de platina's dan) en werden gecheckt op oxidatie van de grondplaat en dergelijke, en heb er ook zat op de sloop zien belanden met 2 ton, die alleen maar ff werden bijgevuld wanneer nodig en alleen met de apk een brug zagen.
geen onderhoud is funest en ook voor deze auto's!
gr
Peco Power
De auto moet ik voor 26 sept. laten keuren.
Ik heb al zelf het 1 en ander vervangen aan de auto dus olie verversen wil ik ook zelf doen.
Dat lijkt me niet zn moeilijke klus als ik in de handboek kijk. Hoeveel liter olie moet ik eigenlijk bestellen?
Je heb het over 10 W40 terwijl er aangegeven staat 10 W30, wat is het beste voor de moter?
Ik heb gehoord dat er een longlife versnellingsbak onder zit maar die olie toch vervangen moet worden doormiddel van een spoeling?
Jeetje wat een info weer van jullie kant, kan niet genoeg bedanken!
Gelukkig ben ik best handig maar als je niet weet waar je aan moet beginnen is dit wel de bijbel voor de doe het zelver!
mvg Robert
15 jaar
Ik heb vandaag de olie (10 W40) en filter vervangen en het getik van de moter is gelukkig weg
Wat me meer zorgen maakt is dat de meter van de olie druk nog steeds laag staat en na een min of 5 elke keer in het rood staat.
Als ik rij komt de pijl uit het rood en blijft er boven hangen, verder hoor ik geen rare dingen.
grt Robert
15 jaar
Tsja, dat is een meevaller, maar ook een tegenvaller. Het getik is weg, en dat betekent dat er geen nokkenas uit is gelopen. Het geeft wel aan dat er niet zo goed op de auto gepast is. Dat de meter nu nog steeds in de gevaren zone staat is wel jammer. Nou ksan de zaak zo vervuild zijn dat het nog wat beter wordt (misschien over 2500 km nog een keer verversen) maar het kan ook in zender van de oliedruk zitten of de verbindingen.
Nog even afwachten dus. De motor is je in elk geval dankbaar, nu maar afwachten wat er uitkomt bij het apk keuren.
gr
Peco power
Ik geef het nog niet op nu ik die meevallers heb.
Waar kan ik de zender van de oliedruk vinden?
mvg Robert
15 jaar
http://cars-stripes.com/webshop.htm
hier zie je hem wel staan, zit bij het oliefilter
ok thanx
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar