close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Trans Sport: distributieketting

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.3 16 v.

Hallo,

Ik had een flinke rammel in distributiehuis. Ik ben er gewoon mee thuis gekomen. De motor hield wel wat in, vooral vanaf 3e versnelling. Volgende dag niet meer starten. De startmotor draai wel rond maar de motor niet. Ik heb geinformeerd bij diverse garages. Ze zeggen allemaal motor kapot kleppen krom etc.etc, niets meer aan te doen. Wat ik wel vreemd vindt is dat er die avond ervoor nog gewoon met de auto heb gereden. Dus er is niets tijdens het rijden gebeurd, behalve een beetje inhouden.

Mijn vraag is heeft het eventueel zin om nieuwe geleiders te monteren en de kettingspanner te vervangen en de motor weer op "tijd" zetten.

Geplaatst door

hansdeur (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=hansdeur]Ik had een flinke rammel in distributiehuis. Ik ben er gewoon mee thuis gekomen. De motor hield wel wat in, vooral vanaf 3e versnelling.[/quote]
Is dat rammelen en inhouden plotseling ontstaan of geleidelijk? Indien geleidelijk dan is waarschijnlijk je ketting opgerekt en de daardoor de timing verlopen.

[quote=hansdeur]Volgende dag niet meer starten. De startmotor draai wel rond maar de motor niet.[/quote]
Moeten we dat letterlijk nemen? Dus de startmotor grijpt niet aan (begint te gillen)?
Dat is dan een losstaand probleem.

Of bedoel je dat de motor wel wordt rondgeslingerd maar niet aanslaat?
Ik zou proberen de ketting te inspecteren of deze nog heel is. Zo ja, dan is waarschijnlijk de verlopen timing de oorzaak van het niet starten. Ik zou dan de ketting laten vervangen. Liever niet meer mee rijden. Je wilt niet dat hij alsnog breekt...

AS1 230

17 jaar

Het rammelen was sinds een week. De auto hield niet altijd in, soms wel soms niet. Wat betreft de startmotor is het zo dat de startmotor wel ronddraait maar de motor niet. Omdat ik rijdend thuis gekomen ben heb ik niet het idee dat de distributieketting stuk is. Ik vermoed een kapotte hydraulische kettingspanner. Het probleem is iedere garage die ik bel, zegt dat de motor kapot is. Ook de ANWB wegenwacht. Ik geloof het nog niet omdat ik zoals ik eerder heb geschreven rijdend bentthuisgekomen. Buiten het tikkend geluid, wat alleen te horen was als ik gas gaf en het inhouden was er verder niets te merken.

hansdeur 0

17 jaar

Je startmotor is vermoedelijk een op zichzelfstaand probleem. Verder ben ik het volledig met je eens dat de ketting waarschijnlijk (nog) niet kapot is maar dat bijv. de spanner rammelt. Het inhouden kan daarmee te maken hebben of is ook een los probleem.

Ik zou proberen contact te zoeken met een Pontiac-club, als die bestaat, of een Amerikaanse auto's club.
Wellicht dat http://www.cruisebrothers.nl/ je verder helpt.

AS1 230

17 jaar

Nog ontwikkelingen?

AS1 230

17 jaar

De auto staat bij de garage. Tot nu toe is de diagnose dat de motor defect is. reperatiekosten €2000,00. Volgens de garage zijn de kleppen kromgeslagen en moet de cylinderkop eraf. Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Ik ben er rijdend mee thuisgekomen. De ketting maakte wel een tikkend geluid, ook hield de motor een beetje in. Maar de ketting is naar mijn mening niet kapot. Ik heb verder ook niets gemerkt tijdens het rijden. Ze zeggen dat het tijdens het starten moet zijn gebeurd. Ik ben er nog niet helemaal uit. €2000,00 blijft een hoop geld.

hansdeur 0

17 jaar

Als de ketting te slap staat om wat voor reden dan ook, En 1 tand versprongen is, verklaart het inhouden. En wat een verklaring voor het wel thuis komen is, dat op het moment dat je de motor start komt het meeste kracht op de ketting te staan waardoor de ketting nog een tand verspringt en de kleppen de zuiger raken. Plus dat de hydraulische kettingspanner (die hoogst waarchijnlijk defect is) op het moment van starten nog geen oliedruk heeft waardoor de ketting nog slapper staat.
Wel de ketting + spanner vv en evt ook de geleiders als ze ingesleten zijn.

vd Lans 0
badge

17 jaar

Hoi Bart,

Kan je me een indicatie geven wat dat gaat kosten ?

hansdeur 0

17 jaar

Zou je even moeten bellen dan kan onze magazijnman dat uitzoeken voor tel. nummer zie website

vd Lans 0
badge

17 jaar

Hallo Hans,

Ik had met mijn auto (2.3/96)dezelfde probleem, haast identiek. Twee garages hebben ernaar gekeken allebei hebben ze mij verteld dat ik zou moeten reviseren of nieuwe blok. Ik heb verder gezocht en bracht mijn auto naar een garage in Amsterdam. Een monteur met verstand van zaken die eerst goed onderzoek doet.
Het bleek idd een kapotte geleider, defecte spanner (defect, niet kapot), slappe ketting in de distributie, kortom distributie was een flinke rotzooi, en hij was dus ook van zijn timing. De kleppen waren nog niet krom, alhoewel ik er ook nog mee naar huis gereden had, misschien geluk..... Maar dankzij deze monteur heb ik geen nieuwe blok hoeven kopen en niet hoeven reviseren. Hij heeft de distributie onderdelen vervangen en de spanner heeft hij goed nagekeken en herbruikt, scheelt weer wat.
Aan het einde viel het dus flink mee en heb ik ook geen 2500€ hoeven uitgeven, nog niet de helft. Mijn advies, zoek een goede monteur die weet wat hij met deze auto's aan moet, want het is best te doen en hoeft niet veel te kosten of lang te duren. Ik had mijn auto binnen een week terug.
Ik hoop je hier wat aan hebt.
Groet

Shade 0

17 jaar

Hoi Shade,

Kan je misschien het telefoonnummer/adres geven van die monteur

hansdeur 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.