close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Fiero: Na tijd rijden bij afremmen, schokt de motor, bij stilstaan uitv

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,8 liter 6 cylinder

Hallo, Sinds een jaar bezit ik een Pontiac Fiero formula van 1988. Als ik een tijd heb gereden, dan heb ik zo nu en dan last als ik afrem, dat de motor al schokkerig is. Zodra ik stilsta valt hij uit. Als ik hem in de neutraal zet dan wil hij prima starten, maar zodra ik hem in de drive zet dan valt hij meteen weer uit.

Als ik vervolgens 3 tot 5 minuten wacht en dan start, dan kan ik ook zo weer weg rijden.

Het komt vooral voor als ik dus wat langer heb gereden, het komt niet voor bij korte afstanden, net of heeft het ook iets met de temperatuur te maken en vooral als het warm weer is.

Iemand een idee waar dit hem aan kan liggen, of dit probleem ook eens gehad?.

Groet Jan Watze

Geplaatst door

Janwatze (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vaporlock....=> dampbellen in de benzine. brandstofleiding verleggen wil soms helpen.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Hallo Peco Power, bedankt voor je mogelijke oplossing. Ik heb eens gezocht op vaporlock en dit heeft iemand geschreven daarover:

ne thing you can be sure of is that it's NOT a "vapor lock". The fuel in
your 2.8 is pressurized to about 40 psi and constantly recirculated through
the regulator to the fuel tank so no "vapor lock" can occur.

Wel vond ik in een fiero forum dat bijvoorbeeld het missen van een hitte schild bij de cat, de leidingen kunnen verhitten en dat de benzine gaat verdampen. Binnen kort ga ik naar iemand toe die me hier even mee kan helpen om naar dit probleem te kijken. We hebben dan richting waar we in kunnen gaan zoeken.

Tevens zag ik ook bij een Pontiac Firebird van 1990 ongeveer het zelfde probleem als wat ik heb. Hierop heb je geschreven:

Vervang de oliedruk sensor maar eens, maak het egr verhaal eens schoon, je stappenmotortje is ook zo'n leuke en je pcv valve. Vacuum is natuurlijk een probleem bij wat oudere auto's. Zou het ook kunnen zijn dat het 1 van deze dingen kan zijn?.

Ik heb natuurlijk wel dat hij gewoon wil starten, alleen in de drive niet als je meteen weer weg wil rijden tijdens het probleem.

Groet Jan Watze

Janwatze 0

13 jaar

In de drive zal hij sowieso niet starten, starten wil ie alleen in de park of neutraal. Ik heb je probleem nog eens even doorgelezen, en denk dan inderdaad aan een egr probleem, of een stappenmotortje.
EGR, indien warm en er blijven gassen retour komen, geeft foutieve en slechte verbranding, stappenmotortje, bij stationair lopen, heen en weer hobbelen van het toerental, dus tussen de 200 en 1000 toeren, wanneer je de auto in de drive zet, wordt het stationaire toerental iets verhoogd, waardoor hij meestal wel wil blijven lopen, maar wat horterig aanvoelt. Toch is het niet willen starten, met warme motor, na zo'n 5 minuten, vaak een vaporlock verhaal, ondanks het pompsysteem. ook zou je brandstofdrukregelaar nog de boosdoener kunnen zijn, maar meestal wil ie dan koud ook slecht aanslaan. oliedruksensor (voor oliedruk bovenin de motor) zit er volgens mij bij de 2.8 niet in.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Dit advies kreeg ik ook van iemand en ga dit controleren:

Het probleem van de automaat is dat de lock-up sensor niet op tijd terug schakelt t.o.v het toerental en daardoor de bak in zijn verkeerde versnelling staat.
Tevens wil ik je er op wijzen dat het olie nivo en koeling in de automaat erg belangrijk is.
Vergeet niet dat wanneer de olie echt op bedrijfstemperatuur is er een uitzetting is van 10% in het volume en kan er dan voor zorgen dat het nivo te hoog wordt in de bak en krijg je dit verschijnsel ook. Een te hoog nivo op bedrijfstemperatuur is zeer slecht voor goed functioneren van de bak . Mijn advies is :eerst overtuigd zijn van een juist nivo afgesteld op
warme olie,koeling goed controleren ,Nog niet oke dan de lock-up sensor uitwissellen.

Janwatze 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Fiero of stel zelf een nieuwe vraag.