Pontiac Trans-Sport: Plotseling stilvallen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.1 V6

Vandaag stond ik te wachten voor een verkeerslicht en plotseling viel de motor stil.
Geprobeerd te starten, maar kreeg hem niet meer aan de praat. Auto aan de kant gezet - pfffffff - en
vervolgens de ANWB gebeld. Tussentijds nog eens geprobeerd te starten, maar lukte niet.
Na ongeveer 20 minuten gewacht te hebben nog eens geprobeerd te starten. En warempel, de auto deed het weer.
Duurde vervolgens 5 minuten en toe kwam de ANWB. De man dacht dat het probleem mogelijk kon liggen aan de
ontsteking. Wellicht zat er een haarscheurtje in de module en kon het bij warm worden problemen opleveren.
Vandaar mogelijk de verklaring dat na 20 minuten afkoelen de auto het weer wel deed.
Met mijn vorige auto (Chrysler Stratus) heb ik pasgeleden hetzelfde meegemaakt. Alleen die deed gelijk helemaal niks meer.
Bleek achteraf een defecte ontsteking te zijn. Die is gerepareerd en deed het daarna weer prima.
Inmiddels staat de auto nu bij de garage. Helaas hadden ze het druk en weinig tijd en kunnen ze er volgende week pas naar kijken.
Ben benieuwd wat het nu weer gaat worden..........en nog belangrijker...........wat het weer gaat kosten :::(((


[url=http://imageshack.us][img]http://img442.imageshack.us/img442/9892/...[/img][/url]

EscortCabrio

Geplaatst door EscortCabrio (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Pontiac Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

38 Reacties

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

kapotte module, of en dat denk ik eerder, slechte massa van de module, los halen, goed schoonmaken en evt een extra massakabel er aan maken!

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Dank voor de info. Ik zal het doorgeven aan de garage. Hopelijk nemen ze het van me aan !

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Zie het, idd fout gezien van mij, maar kijk ff op de duitse site, modules gaan erg vaak stuk bij deze motoren

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

OK....zand erover. Geen probleem. Nogmaals, ik ben serieus en stel het forum juist erg op prijs om elkaar te kunnen helpen.
Ik ga even kijken en hopelijk kan ik je advies weer tegemoet zien indien nodig.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je net een e-mail gestuurd

Frank3137 (0) PRO, 16 jaar geleden

en hoe loopt hij na vervangen van module ?

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Auto staat nog bij de garage. Ze hadden pas volgende week tijd en gaan er dan aan beginnen.
Ik heb een briefje in de auto gelegd met het advies van Mercury, dus ben benieuwd.
Maar als ik nieuws heb laat ik het gelijk weten.

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Hierbij de volgende update.
De auto is inmiddels tot in detail nagekeken door de garage. Men heeft er ook een week lang iedere dag mee gereden en geprobeerd.
Geen enkele storing waargenomen en alles deed het prima. Bij de inspectie van de auto bleken alleen de schokbrekers vervangen te moeten worden en 1 fuseekogel en 1 stuurkogel. Verder was het volgens de garage een prima auto. Wat betreft de electronica adviseerde men mij om momenteel niets te vervangen. Ook niet preventief. Uiteraard zou bijvoorbeeld de module vervangen kunnen worden, echter gezien de kosten daarvan adviseerde men mij om daarmee te wachten tot het in de toekomst echt nodig zou zijn.
Tenslotte was men blij dat het een 6 cylinder is en geen 4 cylinder. Volgens hen zijn de 4 cylinders bepaald geen succes.

Dus nu maar gaan rijden en zien wat er wel of niet gebeurt.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Je garagist heeft er wel iets verstand van, de 4 cilinder is echt een rampenauto, hoewel sommigen dat weer van de 6cilinder beweren, maar goed mijn ervaring met de 6 is goed, alleen electronica doet wel eens lastig. Is d'r wat, mail maar ff ik weet onderdelen zat!
mazzel
Peco

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Hoi Peco.....
De auto bevalt mij op zich ook prima. Hopelijk blijft ie het nu goed doen.
Fijn om te weten van de onderdelen en zo. Bedankt en tot horens.

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

En hier is weer een vervolg op het probleem;

Gisteren een wat langere afstand geprobeerd te rijden met de auto.
De rijksweg op en na ongeveer 80 km er weer af. Bij het stoppen aan het eind van de afrit sloeg de auto af.
Wel op een vreemde manier, want hij sloeg stotend af......net een auto zonder koppeling.
Ik dacht al......ben je lekker mee....want stond precies op de middenbaan in druk verkeer.
Maar, in tegenstelling tot de eerste keer, wilde de auto wel weer starten gelukkig. Maar als ik weg wilde rijden en de de automaat in "D" wilde zetten sloeg ie gelijk weer af. Heb toen de auto gestart in "N" en iets gas bijgegeven en doorgezet in "D". Dat werkte en kon gelukkig weer verder. Alleen vanaf dat moment bleef ie afslaan als ik moest stoppen en de automaat in "D" hield.
Dus ben toen maar naar huis gereden met als ik moest stoppen de automaat voor het stoppen al in de "N" te zetten. Dat werkte gelukkig. In de "N" slaat ie niet af. Is wel lastig rijden zo, maar kwam er mee thuis.
Afspraak gemaakt met de garage en kan hem donderdag brengen. Dus ben benieuwd weer........
Wordt vervolgd.

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Ter aanvulling.........de vorige keer heeft de garage voor de zekerheid toch nog de ontstekingsmodule vervangen, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

EGR klep laten checken, evt reinigen, stappenmotortje voor stationairloopregeling laten checken. loopt ie in de vrij ook onregelmatig? dus in toeren heen en weer? Bougies en kabels ook vervangen? het was hier zondag nogal pokkeweer en tot amsterdam aan toe (verder ben ik niet geweest) ook. dus misschien een overslaande kabel ivm het vele vocht.

eerst even kijken wat er gebeurd als het weer droog is.

ik hoor het wel
mazzel Peco

PS zal nog even kijken naar je embleem, nog geen tijd voor gehad, kijk morgen ff!

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

OK....bedankt voor de info. Ik zal het donderdag gelijk doorgeven aan de garage.

rondepon (0), 16 jaar geleden

klinkt misschien stom maar benzine filter word nogal eens vergeten
gr. ron

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

OK....zet ik dat ook op het lijstje erbij . Bedankt.

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Het plan was om de auto gisteren eind van de middag naar de garage te brengen.
Maar helaas kreeg ik hem nu helemaal niet meer aan de praat. Wel starten etc. maar sloeg niet aan.
Het lijkt erop dat er nu iets definitief kapot is. Op zich zou dat het oplossen van de oorzaak moeten vergemakkelijken.
Als het goed is wordt de auto vandaag door de garage opgehaald. Afwachten maar weer.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Wel vonk?? maar goed dat zal de garage nu wel controleren. Denk om de massa van de grondplaat van de ontstekingsmodule!!! ook wil de krukas positie sensor nog wel eens kuren geven. nieuwe kost een paar tientjes maar hem er even inzetten is een handigheidje! van een 3.8 heb ik volgens mij nog een nieuwe liggen, ooit aangeschaft ivm een zelfde probleem, maar bleek massa van de grondplaat te zijn, dus van daar.
mazzel
Peco

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Heb de auto inmiddels weer terug.
Het bleek een kapotte bobine te zijn. Volgens de garage hetzelfde als een Opel bobine.
Is inmiddels vervangen en loopt weer prima.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

is idd ook zo,n veel voorkomend probleem, ff tip, haal van de sloop ff zo'n bobine en neem deze mee in de auto, altijd handig voor als je strand, de anwb kan hem dan ff testen en vervangen, hoef je niet te worden afgesleept.

mazzel
peco

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

OK.....bedankt voor de tip !

rondepon (0), 16 jaar geleden

zal ik ook eens gaan doen
gr ron

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

@ ron, heb jij ook een 3.1? zal ff kijken in je posts

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee, jij hebt een 3.8 met 3 losse bobines, wel handig als je 1 zo'n dubbele bobine op voorraad hebt. (ze zijn alledrie identiek hoewel er andere cilinder nummers opstaan) dus jij moet dan ff 1 zo'n bobine opscharellen, ook voor jou geldt, denk om de oxidatie van de grondplaat!!! (onder de module, die weer onder de bobines zit)

rondepon (0), 16 jaar geleden

ok bedankt voor de info

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

En hier weer een vervolg op het probleem.
Na enkele dagen zonder problemen gereden te hebben, lijkt hetzelfde probleem zich weer voor te doen.
Auto sloeg weer af bij het stoppen voor een verkeerslicht. Gelukkig kon ik hem zonder problemen weer starten en ben gelijk naar huis gereden.
Vandaag weer geprobeerd met de auto op pad te gaan, maar helaas..........hij wilde niet meer starten.
Wordt dus vandaag wederom door de garage opgehaald.
Hopelijk wordt nu wel een keer het probleem gevonden, want ik krijg er inmiddels wel een beetje genoeg van. Op die manier blijft het toch een onbetrouwbare auto. Het is dat ik er al zoveel geld aan uitegeven heb, want anders had ik hem nu toch echt opgeruimd.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

olaat de krukas positie sensor checken, miss draadbreuk?
greetz
Peco

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Ik zal het aan ze doorgeven.

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

Vanmiddag even in de garage geweest om te kijken wat de bevindingen zijn tot nu toe.
Ik vertelde ze nog over de mogelijke defecte sensoren, maar dat scheen niet het geval te zijn. Daarbij zeiden ze dat bij een dergelijke defecte sensor er ook geen brandstofinspuiting zou plaatsvinden en dat gebeurde nu wel.
In ieder geval zou de bobine wederom kapot zijn en ging men nu zoeken naar de oorzaak waarom de bobine iedere keer kapot gaat.
Ben benieuwd...........wordt vervolgd.

DutchArtistJelke (0), 16 jaar geleden

bij mij hetzelfde gebeurt blauwe draad brandstof pomp los

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Rick, ze gebruiken bij je garage een opel bobine, maar ik heb daar niet zo'n vertrouwen in, ik ga ff kijken of er verschil is en of ik een goede heb of kan krijgen voor je.
Mazzel
Peco

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Rick, hebben ze de induktiespoel onder de rotor gecontroleerd?
hier ff nuttige page voor je, daar staat de hele ontsteking op!
http://www.cars-stripes.com/kataloge/tra...
maak anders ff print voor je garagist!
mazzel
Peco

EscortCabrio (0), 16 jaar geleden

OK....dank voor de info..........ga ik doen.

EscortCabrio (0), 15 jaar geleden

Inmiddels weer een maand verder en nog steeds kan de garage het probleem niet vinden.
De auto staat daar nog steeds en ik ben benieuwd of het ooit nog goed komt.

EscortCabrio (0), 15 jaar geleden

Zo.......inmiddels de nodige maanden verder. En jawel...........ik heb sinds een paar dagen de auto weer terug.
Er zijn heel wat mensen aan te pas gekomen. De ene specialist na de andere is bij de garage op bezoek geweest.
Samengevat heeft men alle overtollige bedrading verwijderd, zoals van ou alarm etc. De auto is gestript en men
heeft een kabelbreuk gevonden en verholpen. Tevens is de ontsteking door iemand van een specialistisch bedrijf
afgesteld. En als laatste bleek er een onderdeel in de automaatbak kapot te zijn. Iets dat het terugschakelen regelt.
Nu rijdt ie weer perfect en hopelijk ook voor lange tijd nu.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

tcc is het gene dat het terugschakelen regelt, hield de overdrive vast.
maar gelukkig, alarmen en draadbreuken... een nachtmerrie...

gr
Peco Power

Willyz (0) PRO, 15 jaar geleden

Heerlijk zo'n mooi Pontiac....

EscortCabrio (0), 15 jaar geleden

Op zich zijn het zeer bruikbare mooie auto's.
En sinds de laatste problemen blijft ie het prima doen.
We zien wel wat de toekomst brengt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.