Hallo,
Mijn 928S gebruik ik helaas enkel om naar het APK-keuringsstation te rijden en weer terug (Totaal circa 8 km; ja sorry; helaas te weinig tijd). Dit gaat zo al jaren doch twee jaar terug en zeker vorig jaar ging het apparaat moeizaam aan gang. Ditmaal moet hij weer gekeurd worden. Gisteren gestart wat bovenwel de eerste keer lukte. Nu loopt de motor echter zeeeer beroert of valt stil. Ik heb vooraf nieuwe benzine getankt (RON 98) met een schone jerrycan (Er zaten nog enkele liters van vorig jaar in de Porsche-tank voorzien van een conserveringsadditief). De motor slaat direct aan, het toerental loopt op bij gasgeven tot max. 3300RPM en zakt dan terug. Motor schud en bromt/dreunt bij volgas (toerental loopt dan nauwelijk op; dus max. 4000RPM).
Stationair loopt hij rustig, zonder schokken oid. Het opvoeren van het toerental gaat alleen als je het gaspedaal langszaam indrukt; Snel indrukken geeft stotteren en dreunen.
Het betreft een K-Jetronic injectiesysteem. Bougies / bougiekabels / rotor etc. zijn keurig.
Iemand een idee ? Je zou me echt ontzettend helpen daar ik volgende week moet laten keuren en geen idee meer heb waar te zoeken. Is een reinigingsadditief voor door de brandstof een aanrader ? Alle suggesties zijn meer dan welkom.
Vragen ? Stel ze ajb.
Alvast hartelijk dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zult het injektiesysteem moeten laten kontroleren, dit is deels mechanisch zoals de luchtweger.
Dit is funest voor een auto en het is logisch dat je problemen krijgt hierdoor...waarom zou je zo weinig met de auto rijden?
Schors hem anders.
Dag C.Jonker,
Dank voor je reaktie. Er wordt nagenoeg niet met de auto gereden ivm tijdgebrek. De auto staat achterin een opslag en de huis/tuin/keuken gebruiks-auto direct voor de huisdeur, vandaar. Schorsen kost minder dan keuren, doch verschil is klein, vandaar dat de voorkeur voor keuren is.
Zou ik zelf iets aan het systeem kunnen repareren/checken ? Ik heb de retourbrandstof gemeten: circa 650cm3/30sec. Dit zou echter 1120cm3/30sec moeten zijn volgens mijn handboeken ? De aanvoerpomp met filter levert bij vrije uitloop VEEL MEER dan die opgave (Filter dus OK). De aanvoerpopmp gaat bij afgeplugde perskant vlot naar de 8 a 9 bar (evenwel geen doorstroming natuurlijk).
Je leest wel eens van reinigingstoevoegingen; Heeft u daar ervaringen mee ?
Kan er eventueel een probleem in de luchtvoorziening zijn ? Waar dient de "ZUSATZLUFTPUMPE" met omschakelklep voor ?
Mag ik weer van je vernemen ?
Dank.
12 jaar
Benzine veroudert na verloop van tijd .De lichte delen verdampen en de zware delen houd je over.
Met een minimale hoeveelheid in de tank en ieder jaar wat bijvullen zou je gered kunnen zijn, maar dan komt er door de tijd veel water in de tank . De buitenlucht gaat de tank in door temperatuurverschil . De tank vol zou veel beter zijn maar dit vindt de eigenaar en de brandverzekering weer wat minder. Doe wat conservering in de tank en draai de motor met de hand regel matig wat rond met wat smering op de zuigers en verder niet laten draaien. De uitlaat rot zo ook niet .
Groeten.
Hallo, Ben ik weer,
Heb toch maar wat tijd vrijgemaakt om het probleem trachten op te lossen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het K-Jetronic injectiesysteem geheel gedemonteerd (Heb gelukkig copy van originele duitse handboeken). Zoals verwacht bleek er afzetting in de kanalen/doseurs te zijn waardoor het systeem niet correct functioneerde. Ik heb alles "intensief" gereinigd (spoelen met oplosmiddel etc.: Bezit helaas geen ultrasoon reinigingsapparaat) en alles weer correct samengebouwd. Brandstofdruk van de electrische aanvoerpomp keurig op 5,5 bar ingesteld (Na vervanging O-ring van drukregelklep, want was ingeslagen wat ik niet vertrouwde), Luchtweger/brandstof-verhouding ingesteld, koudstartventiel getest, etc. Na zeker een dag sleutelen (ben niet zo vlot, doch wel pietje precies) loopt het apparaat weer als vanouds. De stuurdruk naar de K-Jetronic "koud" moet nog correct afgesteld worden (koud loopt motor circa 1 minuut nog niet zo mooi rond) doch zodra ik de vacuum-handpomp heb komt dit ook nog in orde.
De injectors heb ik nog niet onder handen genomen, doch ik vermoed dat hier weinig mee aan de hand is. Motor loopt immers weer netjes en na afzetten blijft de aanvoerbenzinevoordruk zeer lang stabiel gehandhaafd. Zojuist een proefrit gemaakt en de befaamde Porsche-genieterslach kwam weer op mijn gezicht. Bij lage toeren (1000RPM tot 1500RPM) in een wat hoge versnelling bleek de motor toch wel wat nerveus. CO heb ik iets rijker gezet om ook dit probleem te tackelen.
In 5 en dan volgas vanaf circa 1000RPM gaat nu zonder ook maar een stottertje, gelukkig.
Ga serieus proberen er wat meer mee te rijden (en van te genieten) om dit soort dingen/problemen te voorkomen.
Nog bedankt voor jullie respons.
Ludwig
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 928 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar