close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Porsche Cayenne: Cayenne loopt warm, cilinderkop problemen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.5 V8 250 Kw (340 PK)

Hallo,

Ik heb een cayenne op het oog om te kopen, er zijn echter enkele probleempjes. Volgens de verkoper (duitsland) zijn er problemen met de cilinderkop en het koelwater kookt (loopt warm volgens mij). Via internet ben ik te weten gekomen dat een nieuwe cilinderkop zo'n 2000 euro kost als deze vervangen moest worden.
Nu is mijn vraag of er iemand weet wat het probleem kan zijn waarom de motor oververhit. De verkoper is een dealer dus het zal niet zo simpel zijn als een kapotte thermostaat of een slechtwerkende radiator/ventilator, anders zou hij deze wel zelf (laten) maken en dan verkopen. Dus er is een diepliggender probleem. Zou het kunnen dat de kleppen warm zijn gelopen door slechtere klopvastheid onwille van slechte smering op LPG, waardoor er een uitlaatklep lekt in de cilinderkop en deze zodus warm loopt?
Iemand hier ervaring mee?

Geplaatst door

Fakke (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Fakke]slechtere klopvastheid onwille van slechte smering op LPG, waardoor er een uitlaatklep lekt in de cilinderkop en deze zodus warm loopt?[/quote]
Mogelijk mankeert er veel meer aan deze motor. Was het iets simpels en kon men de kosten in de hand houden had de dealer hem zelf wel gerepareerd.
Dit type motor moet je ook helemaal niet op LPG willen hebben, dat is vragen om problemen.

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie. Dit type motor is dus niet ideaal om op lpg te laten rijden vermoed ik dan. Kan dit probleem verholpen worden door er een geforceerde kopklep-smering op te laten plaatsen? Ondertussen nog gemaild met de verkoper, deze vertelde me dat de cilinderkop niet gebarsten of gescheurd is. Nu heb ik gezien dat een klep vervangen nog niet zo simpel is bij dit type motor (distributieketting + 2-delige cilinderkop + ...) waardoor dit voor de dealer een kostelijke grap zou worden indien hij dit moet laten herstellen. Ik kan deze werken (kleppen nakijken en eventueel vervangen, koppakking vervangen, klepseals vernieuwen, ...) echter zelf uitvoeren waardoor de prijs nog binnen de perken blijft. Als ik naar de wagen zou gaan kijken, neem ik mijn diagnose-toestel (autel maxidas ds708) mee om eventuele motorproblemen op te sporen. Weet je of er een manier is om de cilinderkop te testen ofdat deze gescheurd/gebarsten is door enkel het kleppendeksel even te lichten of door een andere test te doen. Wat bedoel je met "veel meer aan deze motor"? Warmlopen door ingesleten zuigers of krukas of speling hierop, want dit hoor je volgens mij dan toch aan de motor? De compressie van de cilinders zou ik alvorens deze te kopen ook sowieso nakijken. De wagen heeft slechts 140.000 km gelopen en start en rijdt nog. Dus ik vermoed ook zoals je hierboven al beschreef dat het warmlopen een gevolg is van het gebruik van LPG. Maar ik zou graag weten welk soort problemen LPG nog meer kan veroorzaken buiten de cilinderkop. Ik kan me niet voorstellen dat deze in het motorblok schade aanbrengt. (of kan dit wel, zo ja, wat zou dit dan zijn?) Als de problemen zich enkel in de cilinderkop of de pakking situeren, kan ik nog steeds een mooie koop doen ook al moet ik alle kleppen, seals, zittingen,... vervangen. Morgen ga ik ook contact opnemen met enkele LPG dealers of zij ervaringen hebben met deze auto's en dit probleem. Ik zal dit dan sowieso ook posten wat ik hiervan verneem. Samengevat zou ik willen weten wat er allemaal aan de motor mis kan zijn omdat hij warmloopt. Hiervan kan ik dan vooraf de prijzen opzoeken en adh daarvan beslissen of ik al dan niet de wagen koop.
Mvg
Raf
[quote=P. Kelder][quote=Fakke]slechtere klopvastheid onwille van slechte smering op LPG, waardoor er een uitlaatklep lekt in de cilinderkop en deze zodus warm loopt?[/quote]
Mogelijk mankeert er veel meer aan deze motor. Was het iets simpels en kon men de kosten in de hand houden had de dealer hem zelf wel gerepareerd.
Dit type motor moet je ook helemaal niet op LPG willen hebben, dat is vragen om problemen.[/quote]

Fakke 0

10 jaar

Ondertussen ook nog de prijzen opgezocht van de waterpomp en de thermostaat; deze zijn nog zeer schappelijk. Dus het zou mooi zijn als het probleem hem hier in zit (betwijfel dit wel, zou wat te simpel zijn). Kan je bij een cayenne op het zicht kijken of het water rondpompt? Een retourleiding die bovenin het expansievat aankomt of zo?

Fakke 0

10 jaar

Op volgende site kan je veel onderdelen tot in detail bekijken en ook wat het via hen kost. (enkel voor porsche) Voor diegenen die hierin geinteresseerd zijn.

http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsch...

Fakke 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche Cayenne of stel zelf een nieuwe vraag.