close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Porsche 911: Moeilijk tot niet starten

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0

Hallo, Sinds ik mijn 911 9 jaar geleden kocht heb ik problemen met starten. Hij verslijt elke 2 jaar een nieuwe accu en wil vaak niet starten met volle accu en/of startkabels. Ik rij er niet vaak in, ongeveer 1x/maand. Als ik wil starten hoor ik na het omdraaien van de contactsleutel meestal een droge klik en verder niets. Soms gebeurt het dat na een paar keer deze klik gehoord te hebben ineens de startmotor begint te draaien. Met een volle (met oplader opgeladen) accu slaat de auto dan meestal wel aan. Maar als ik de accu niet aan de lader heb gehad draait de startmotor heel zwaar/langzaam rond en begeeft het voordat de auto aanslaat. Nu heb ik ontdekt dat als ik weer zo'n droge klik hoor ik de auto in de versnelling even heen en weer moet duwen. Dan draait de startmotor meestal wel meteen rond. Blijft alleen nog het probleem met het heel langzaam draaien als de accu net niet helemaal opgeladen is.
Nog een verschijnsel (ik weet niet of het ermee te maken heeft) als ik met de auto gereden heb start hij die dag steeds gewoon als een nieuwe. Als ik dan de volgende dag weer wil starten start hij meestal weer goed maar is soms de accu weer een heel stuk leeg, waardoor bovenstaand probleem optreed. Maar soms kan ik hem een week later starten en is er geen probleem. Het lijkt erop dat als ik hem uitzet dat de stand van de zuigers bepalen of hij de volgende keer weer wil starten !?
Hij is met dit probleem de afgelopen jaren diverse malen bij een Porsche garage geweest maar een andere oplossing dan zorgen voor een volle accu hebben we niet gevonden. Nu heb ik dit jaar al 2 accu's vernield met dit probleem dus wil ik graag een betere oplossing vinden.
Wie kan mij helpen?

Geplaatst door

Walter01 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Walter, ik denk dat er meerdere zaken mis zijn...b.v..Het steeds opnieuw leeg raken van de akku. Dit wordt veroorzaakt door een zg lekstroom. de lekstroom kan te hoog zijn door een defect in een electronisch onderdeeltje. Maar vergeet niet dat een tijdklokje en het geheugen van bv de radio ook 24 uur per dag stroom vragen...

ff een rekensommetje.

Als er 4 mili ampere gebruikt wordt (wat heel weinig is) verbruikt de akku per maand 0,004 ampere X 24uur X 30 dagen = 3 AH

Stel de accu is 60AH. In theorie 60 ampere gedurende 1 uur.... Bij 1 rit(je) per maand wordt fde akku niet helemaal geladen.. bv 75% = 45AH. bv Als de akku meer dan half leeg is zakt de spanning tijdens het starten zoveel dat de startmotor niet wil draaien,, En als hij wel draait heb je te weinig reserve om de motor aan de praat te krijgen,,,, gevolg hiervan kan zijn. Voortijdige slijtage (veroudering) van de Akku...Te warm worden van de niet of slecht rond draaiende startmotor, en daardoor extra slijtage aan lagers en koolborstels ervan...

Daarnaast kan er te veel spanningsverlies optreden in de bedrading en de aansluitingen...

Het is zaak ervoor te zorgen dat deze verliezen minimaal zijn....
Met name:
De + verbinding tussen Akku en Startmotor..
De verbinding op de relais van de startmotor + vanaf Akku en + welke de Startmotor ingaat.....
De massa verbinding tussen Akku en Startmotor (huis of beter nog deksel)
De + verbinding tussen Akku en Startrelais (dunne aansluiting) Via de contactslot.
De + verbinding tussen de (Wisselstroom??) dynamo en de akku...
De massa verbinding tussen het huis van de dynamo en het motor blok (min Akku.
Ook de akkupoolklemmen maken deel uit van de electrische verbindingen...

Of de spanningsverliezen acceptabel zijn ??? is op de volgende manier vast te stellen....

Zorg er voor dat de Akku volledig is opgeladen.. minstens 24 uur onder een klein ladertje...
Na minstens 24 uur moet de onbelaste akku spanning 12, 6 +/- 0,05 Volt zijn...Akku is voorlopig OK.....
De startmotor zelf moet niet te zwaar draaien door inwendige gebrek eraan.
Hij mag ook niet te zwaar draaien omdat de motor zelf te zwaar draait. (bv te vroege ontsteking,terugslaan)

Plaats nu 1 pen van de voltmeter op de + pool (niet de klem) van de akku, en de andere pen op de kabelschoen van de startrelais aansluiting welke de startmotor ingaat..(je zult nu 12,5 volt meten....

Zorg ervoor dat je een voltmeter gebruikt welke niet stuk kan gaan als je hem op een fijne schaal instelt...of anders het volgende.

Zet de voltmeter op de fijnste schaal en ga de motor starten zonder dat hij kan aanslaan...

de voltmeter zal nu het spanningsverlies via de dikke + aansluiting aangeven... Dit verlies mag maximaal 0,3 volt zijn...

Door 1 pen van de meter in dit traject te verplaatsen kun je constateren waar het te veel aan verlies veroorzaakt wordt...

Dezelfde soort meting doe je bij de massa.

De dynamo bedrading en massa meet je met draaiende motor en zo veel mogelijk ingeschakelde verbruikers....

De bobine bedrading bij draaiende motor

Vuistregels...

Elke verbinding mag maximaal 0.05 volt verlies hebben per kant + of - 0,3 Volt en + en min kant samen 0,5 Volt..

Afhankelijk van de lengte zul je per draad 0,5 tot 0,2 volt verlies meten...

Voorbeelden van een verbinding zijn: kabelschoen op kabelschoen, kabelschoen op draad,

Ander voorbeeld: draad- kabelschoen-zekering-kabelschoen-draad. totaal max 0,1 per stuk max 0,05..

Je zult merken dat het schoonmaken van verbindingen effect heeft...

Als tijdens het starten de akku spanning lager dan ongeveer 10 volt wordt?? kunnen er twee problemen zijn.. akku defect(onvoldoende capaciteit) of starten gaat te moeilijk(te grote stroom wordt gevraagd)

Lekstroom meet je als volgt... Zet een multimeter in de stand ampere meter, nadat je gecontroleerd hebt of de zekering van de meter ok is...

plaats 1 pen op de kern van een akku pool, plaats de andere pen op de betreffende akkuklem.. Neem nu de akku klem los zonder 1 van de twee pennen los te laten komen. je meet nu de lekstroom... Pas op: Bij het opnieuw aansluiten, (na het loslaten) is de stroom meestal even hoger, waardoor de zekering in de multimeter klapt.. ALS je zonder iets los te maken de klem weer monteert blijven alle geheugens intact.

Pffft Cor, wat een uitgebreide reactie. Het gaat even een paar weken duren voordat ik dit allemaal uitgeprobeerd heb.
De lekstroom heb ik al zoveel mogelijk beperkt door het klokje en het geheugen van de radio af te koppelen. Ik denk ook niet dat deze lekstroom het probleem veroorzaakt. Porsches van deze leeftijd hebben allemaal iets van een lekstroom. Echter heeft de mijne som last van een hele grote lekstroom, dan is de capaciteit vd accu binnen een dag weg, en soms maar een heel klein lekstroompje waardoor je hem na een week nog gewoon kan starten.

Het meten van de spanningsverliezen bij een draaiende motor vind ik een beetje eng omdat je achterin zo'n porsche bijna geen bewegingsruimte naast de v-snaar en ventilator hebt. Bijkomend probleempje is dat de accu voorin staat en de motor achterin. Ik moet de draden van de spanningsmeter dus verlengen waardoor ook al spanningsverlies optreedt. Maar dat kan ik met je rekensommetje terugrekenen. IK heb een aantalverbindingen al vaker schoongemaakt. Ik moet al jou adviezen nog eens nalopen. Misschien heb ik er één gemist. Lastig is ook dat de startmotor en dynamo niet goed bereikbaar is via de motorruimte. En ik heb geen brug.

Nu ik dit allemaal zit te typen bedenk ik me dat ik je adviezen maar eens meeneem naar de garage en er maar eens een paar euro tegenaan moet gooien.
Ik hou je op de hoogte.

Walter01 0

11 jaar

Beste Walter, Heb ik gelijk? als ik zeg dat je zelf eigenlijk ook wel weet hoe je te werk moet gaan??? Als je probeerde je via de vragen er achter te komen waar het specifieke probleem met betrekking tot de lekstroom bij dit type Porche vandaan komt??? heb je niets aan mij.. Ik kan het aantal uren wat ik aan jouw merk heb gesleuteld op 1 hand tellen...Maar, bij Simca 1000 was de akku ook voorin geplaatst. en zelfs de spanningsregelaar van de dynamo zat er naast.. De rest zat ook achterin..Het dashbord met alle schakelaars was ook enkele meters van de motor verwijderd...

Ik heb toch wel een paar aanvullende suggesties.

Als je spanningsverliezen wilt meten zonder je vingers kwijt te raken of te verbranden??? sluit dan bij koude stistaande motor een dunne draad aan op de plaatsen waar je de pennen van je voltmeter wilt aansluiten. Leg die draden netjes neer naar een toegankelijke plaats en markeer ze aan het eind ervan.... Pas als de problemen zijn opgelost verwijder je de draadjes weer...

Om de meting van de lekstroom steeds opnieuw te kunnen doen moet je een zg Massa-schakelaar plaatsen, tussen de + of - akkukabel. Daarover plaats je dan de ampere-meter Na het stilzetten en afsluiten van de auto schakel je de hoofdschakelaar uit en je kunt direct de lekstroom vaststellen... Voordat je de portieren later opent, moet je eerst de schakelaar weer inschakelen, anders gaat de zekering stuk...

Niet zo heel veel garages zullen zoveel moeite doen om alle metingen te verrichten...tot alle gebreken zijn gelokaliseerd..

Oh, ja... DE bovenkant van de akku moet schoon en droog zijn...
Controle??? Voltmeter fijnste schaal 1 pen op 1 pool en andere pen over de bovenkant van de akku... Slaat de meter uit??? bingo
Oorzaak over koken van de akku door te hoge laadspanning...

De leeftijd van de Akku werd bepaald door het aantal keren dat de akku werd ont- en op- geladen...
Zonder lek had een goede Akku het eeuwige leven..

De tegenwoordig altijd aanwezige lek (klokje,alarm,radio,ECU,CPV, enz enz, hebben fabrikanten genoodzaakt de akku aan te passen..

Zuinige nederlanders halen het lampje uit de koelkast.. Ze kunnen niet controleren of hij uit is als de deur dicht is....

Hoe is dat bij jou??? dashbordkastje, kofferruimte, motorruimte?????

Cor, ik heb al een rij metingen gedaan maar kom niet tot de kern van het probleem. Ik denk ook niet dat het probleem in de lekstroom zit. Zoals ik in het eerste bericht schreef komt het vaak voor dat ik met een volle accu toch alleen een klik hoor bij het starten. En na een paar keer proberen doet ie t ineens wel. Ook is de accu soms na 1 dag al leeggelopen en soms kan ik na een week nog gewoon starten.
Ik heb het advies gekregen om een accu met heel hoge start capaciteit te kopen. Op onderstaande link staat ook een hele uiteenzetting over accu's.

http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic....

De ronde cel accu's geven een extreem hoge startstroom maar die passen niet. Ook kunnen ze slecht tegen langzaam ontladen. Ik zoek nog ff verder.

Walter01 0

11 jaar

Meet eerst de spanning van de onbelaste akku voor je gaat proberen te starten.. Een voldoende geladen accu moet in rust een spanning hebben van 12,6 of 12,7 volt.. Elke andere spanning wijt richting accu, dynamo/regelaar of bedrading....
Daarna meet je de spanning op de startmotor zelf... 1 pen op de massa (bevestigingsbout starter) andere pen op de dikke bout op de startrelais.

Tijdens het tikken (dus als de starter het niet doet) mag de spanning niet veel lager dan die nadat het contact is aangezet. Voorbeeld onbelast 12,6 contact aan 12 v starten en en weigeren 11,7.. spanning hoger (startmotor of bedrading relais, lager akku of massa kabel of electrische verbinding in dat circuit....

Als de spanning tijdens de weigering niet te veel zakt?? moet je het spanningsverschil tussen de + van de accu en de dunne aansluiting van de startrelais meten..

Dat verschil mag maximaal 0,5 volt zijn tijdens het weigeren, anders moet de bedrading en of het contactslot hersteld worden. soms helpt dan een extra relais.

ik werkte vroeger meestal als volgt.. Ik zorgde dat alle electrische verbindingen optimaal waren, door aansluitingen en verbindingen te reinigen.. en ik zorgde voor een vlot werkende startrelais.

Bij Bosch kwan het nogal vaak voor dat de bedrading van de bediening van de startmotor te lijden had gehad, omdat het startrelais onvoldoende snel werkte..

In een startrelais zitten twee spoelen... een dikke en een dunne... sterk maar veel stroom verbruik en veel minder sterk maar daardoor maar weinig stroom verbruik,,

Beide spoelen zijn aan 1 kant op de stekker (of bout) aangesloten welke naar de start/contact schakelaar gaat.. De dunne spoel ligt aan de andere kant direct aan de massa. De dikke echter ligt aan die kant aan de dikke aansluiting (de draad welke via de veldwikkeling en de + borstels door het anker loopt en dan via de massaborstels massa zoekt..

Zolang de relais niet is ingeklapt en er wordt gestart, vloeit er stroom door beide spoelen en de omgeving van de kern wordt magnetisch... Vooral de dikke spoel zorgt daarvoor. De veldwikkeling en het anker zijn zo zwaar uitgevoerd dat dit wel massa lijkt... Als de relais is ingeklapt nadat de ijzeren kern in de magnetische spoel is getrokken. komt de akkuspanning op de veldwikkeling en het anker te staan. (de electro motor gaat draaien) Op de dikke spoel heeft nu aan weerskanten + Hij doet niets meer. (Maar de dunne spoel is net sterk genoeg om de kern op zijn plaats te houden...Er vloeit nu nog maar een kleine stroom door de relais.

Het trage inklappen heeft tot gevolg dat er te lang een te grote stroom door het circuit van de startbediening loopt, met als gevolg dat het contactslot, diverse stekkerverbindengen en de draden een soort inbranden.. de extra relais kan dat probleem omzeilen...

Als de startmotor uit elkaar gehaald is moet er gezorgd worden dat het starter rondsel makkelijk op het anker glijdt.. het scharnierpunt mag ook niet zwaar gaan.. Om de weerstand van de kern tov de spoel te minimaliseren slepen wij 3 sleuven 0m de 120 graden in de lengte richting in de kern. Wij poetsten de kern en de binnenkant van spoel glad en smeerden alles minimaal met naaimachineolie. Wij zorgden dat het anker niet aan kon lopen.

Je kunt de startmotor ook door een specialist laten opknappen, maar ik zou hem dan wel apart vragen om ook de (nieuwe) relais als boven omschreven te behandelen.

De extra relais moet 60 Ampere aan kunnen. Wij plaatsten 2 van 30 parallel.. zo dicht mogelijk bij de startmotor en 2 keer 2,5 mm kwadraat draad gebruiken of 1 keer 6 mm kwadraat.

probleem lijkt opgelost. Na heel veel meten (bedankt voor de heldere uitleg) ben ik tot de conclusie gekomen dat de startmotor doorsloeg. Gereviseerde geplaatst en tot nu toe geen probleem meer gehad.

Walter01 0

11 jaar

Na 4 jaar kan ik wel zeggen dat het probleem inderdaad niet meer optreedt met een gereviseerde startmotor.

Walter01 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 911 of stel zelf een nieuwe vraag.