Porsche 996 : Porsche misfires

Op verzoek van de beheerder volgt hier ter lering en vermaak een pratijkvoorbeeld wat ik zo al tegenkom.

Een Porsche 996 kwam met een brandende MIL. Uitgelezen en een misfire op 1 van de cylinders. Fuel trim ook even uitgelezen en die was al aardig positief. Advies gegeven niet mee dooorrijden en motor laten controleren om gevolgschades te voorkomen.
De klant had het te druk en zou nog bellen voor een afspraak.

Maanden later kwam uiteindelijk de auto toch weer bij ons. De motor liep toen bijna niet meer en er was niet meer mee te rijden.
Iemand anders had er ook al naar gekeken en de bougies en bobines vernieuwd maar kon of wilde niet verder repareren.
Volgens de klant was het een probleem met een nokkenas sensor, dat was al uitgelezen en dat hoefden wij niet meer te doen.
Toch de auto maar eens uitgelezen en ik kreeg een waslijst aan misfires, maar geen fout op de nokkenas sensor.
Co meter er aan en 1 bank liep nog een beetje redelijk, de andere bank deed zo wat niets meer, zo arm stond het mengsel.
Fuel trims bekeken en lambda signalen en op dat moment had de ecu de lambda regeling op de arme bank uitgezet.
Short term fuel trim stond op 0 en de Long term fuel trim had het bereik niet om het mengsel nog enigzins te corrigeren.
Na uitzetten en opnieuw starten liep de motor weer iets beter omdat dan de lambdaregeling weer actief wordt.
Signalen van de lambdasondes waren erg traag en grillig, dus beide voorste lambdasondes maar eens uitgebouwd.
Beide waren erg heet geweest en van 1 was zelfs een deel van de tip volledig weggebrandt.
Daarna de katalysators uitgebouwd en ook die waren verbrandt/gesmolten en er waren stukken van het binnenwerk afgebrokkeld.
Ook de achterste lambda sondes waren veel te heet geworden dus uiteindelijk zijn er 2 nieuwe katalysators,
4 lambda sondes en de oorzaak een luchtmassa meter ingegaan. Samen met het werk goed voor een bedrag waar je een
aardige 2e-hands auto voor kunt kopen. En dan tellen we nog niet het werk van de garage voor ons die ook alle bobines had vervangen.
In dit geval is er gewoon te lang door gereden met wat eerst een kleine storing was, maar uiteindelijk werd de schade alleen maar groter en groter.

oldford

Geplaatst door oldford (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 996? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

oldford,
knipperde het MIL lampje of brandde het constant?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Constant branden. Tenminste tijdens de stationair loop. Rijden ging niet meer omdat ik dat niet verantwoord vondt.
En ondanks veelvuldig voorkomen van misfires (of wat de ECU daar voor houd) en foutcodes van misfires worden de injectors niet uitgeschakeld.
Porsche heeft kennelijk een ietwat afwijkende afhandeling van de EOBD-regels, waar ook het lampje onder valt.
Foutcodes op lambdasondes heb ik met EOBD/OBD2 nog nooit gezien, alleen met Porsche specifiek uitlezen.
Meestal is het alleen een luchtmassameter en dat kan je met EOBD makkelijker vast stellen, vandaar dat ik daar mee begin.
Wat makkelijk is met EOBD dat je kunt zien of de lambdaregeling actief is of niet, wat de fuel trims zijn en de luchtmassa in gram/seconde door even te scrollen door de datalijst.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad toch gek bij porsche. normaal gesproken zou het mil lampje moeten knipperen bij misfire...
toch mooi dat je nou zo'n praktijk voorbeeld hebt van een "gewone" storing van de LMM,terwijl de gevolgschade nogal flink is! weer een les om toch waakzaam te zijn.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

beetje laat maar heb het topic niet eerder gezien.


Als je weer eens zo iets voor hebt zo je dan eens een foto kunnen/ willen plaatsen?

wel interessant zulke topics

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 996 of stel zelf een nieuwe vraag.