auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Porsche 996: Schakelprobleem 996 tiptronic

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4L V6

Geachte heren,

Er zit een misterieus probleem in mijn Porsche 996 tiptronic:

Bij het overschakelen van de 2de naar de 3e versnelling wordt het gas niet terug genomen, waardoor het toerental, tijdens overschakelen, toeneemt. Vervolgens gooit de auotmaat 'm in de 3e versnelling, met een verhoogd toerental, wat resulteerd in een 'klap' op de versnellingsbak.

Het lijkt er dus op dat de automaat het seintje 'gas terug laten' dus niet doorgeeft. De versnellingsbak is inmiddels gereviseerd; de klap die optreedt na het schakelen is duidelijk minder geworden, echter hij schakelt nog steeds op met een verhoogd toerental. Vreemd genoeg geeft de computer geen foutmeldingen.

De Porsche dealer (in Abu Dhabi wel te verstaan...) kan het probleem niet ontdekken. Deze stelt voor om de volledige bekabeling te vervangen, de DME en het ' instrument cluster'. Nu ben ik zelf geen monteur, maar dit lijkt me erg rigoreus, helemaal omdat ze dan nog steeds niet 100% zeker zijn dat het verhopen is en dan ben ik weer ca. 7000,- euro verder.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn, ik zou jullie hulp zeer waarderen.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

mark84 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt inderdaad op een missend signaal. Maar in de andere versnellingen gaat het wel goed? Dat weerspreekt een kabelbreuk.
Rijdend uitlezen en in de DME kijken of het signaal wel of niet binnen komt en dan pas beslissen.
Ook even kijken bij schakelen van 1 naar 2 en 3 naar 4.

oldford 0
badge

14 jaar

Correct, in alle versnellingen gaat het goed. Met de Porsche monteur ernaast heb ik een rondje gereden en de computer gaf geen foutmeldingen tijdens het rijden. Na uitschakelen van de motor en de polen losgehaald te hebben van de Accu (ca. 15 min.) kwam er een foutmelding op de DME, Namelijk: Power Shortage.

Naast het schakelprobleem zitten er nog wat foutjes in de auto; de dashboard verlichting blijft na uitschakelen branden en de achterspoiler reageert niet (komt dus niet omhoog bij 120 km/u en reageert ook niet op de handmatige schakelaar)

Kan het e.e.a. met elkaar te maken hebben? Indien het schakelprobleem op kabelbreuk lijkt, enig idee welke bekabling dit kan zijn?

mark84 0

14 jaar

Geen fouten geven is wat anders als de data bekijken. In dit geval moet je de parameter die aangeeft dat er geschakeld wordt bekijken.
Geen idee hoe Porsche dat noemt, maar dat moet in de data te vinden zijn.
2 mogelijkheden: signaal komt goed binnen bij schakelen van 2 naar 3, dan zit de fout in de DME (wel heel vreemd dan)
of signaal komt niet binnen en er zit iets fout in de tiptronic. Dan moet de data van de tiptronic bekeken worden op afwijkingen.
Als het signaal gewoon binnen komt bij schakelen naar andere versnellingen geloof ik niet zomaar in een kabelbreuk of kabelprobleem.

Achterspoiler kun je volgens mij ook uitlezen. Scheelt een hoop zoekwerk.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 996 of stel zelf een nieuwe vraag.