Hallo iedereen,
Tijdens het vanuit stilstand optrekken heeft van mijn scenic 1.6 16v 2003 de aandrijflijn het begeven. Er klonk enkel nog wat zacht gereutel vanonder de motorkap wanneer ik de auto in de versnelling zette. Ook zonder de koppeling in te trappen kon ik de versnellingen er zo inleggen. De frequentie van het gereutel veranderde wel afhankelijk van welke versnelling ik koos.
Ik heb het idee dat dit alleen kan betekenen dat de versnellingsbak defect is. Er draait immers nog wel iets in de versnellingsbak dat qua frequentie nog versnellingsafhankelijk is. Maar beide aandrijfassen kunnen vrij bewegen, ook met ingeschakelde versnelling.
Mijn vragen:
1. Zijn jullie het met me eens dat dit alleen maar een defecte versnellingsbak kan betekenen?
2. Zouden jullie met een kilometerstand van 150000 ook direct de koppeling en drukgroep vervangen?
3. Ik heb al eens succesvol een versprongen distributieketting van een polo 1.2 2004 vervangen. Vinden jullie het vervangen van een versnellingsbak even lastig? Ik heb een garage en kan de auto aan de voorzijde met de voorwielen 40cm van de grond krijgen. Kortom ik zou dit wel zelf willen doen (lijkt me leuk en leerzaam) maar raden jullie dit aan?
Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten,
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou niet gelijk van de versnellingsbak uit gaan.
ik zou eerst de aandrijfassen controleren of hij niet op de spiebaneen door draaid.
zet een kant om hoog en in de versnelling en kijk of het wiel dan draaid en of je wat hoort.
merk je dan niks dan de wielen op gekrikt laten draaien en luisteren war het geluid van dan komt.
het zou ook de koppeling kunnen zijn.
groetjes jan.
Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie. De auto stond aan beide kanten al op bokken dus het opkrikken per kant heb ik even overgeslagen. De resultaten:
- Als ik aan het rechter of linker wiel draai hoor ik in beide gevallen licht gerammel. In de vijfde versnelling is dit het meest duidelijk. Het kost weinig moeite (de een makkelijker als de ander) om de wielen rond te draaien.
- Als ik er vervolgens onder ga liggen dan komt dat gerammel uit de versnellingsbak/differentieel waar beide assen in steken.
Ik neem aan dat een defect aan de spiebanen afvalt omdat beide wielen exact hetzelfde geluid en gedrag vertonen?
Wederom, alvast bedankt voor jullie reacties,
Peter
13 jaar
haal rechter as eraf en kijk of spie bannen niet van hulpbus zijn komt vaak voor
Hallo Willy,
Bedankt voor je reactie. Is het niet zo dat als deze spiebaan er af is en ik aan het wiel draai met de auto in de versnelling ik alleen een gedeelte van de rechter-as zie draaien? Dus de aandrijfas draait, het stompje uit de versnellingsbak niet. Of zitten deze spiebanen in de versnellingsbak en is het doordraaien niet visueel waar te nemen?
Peter
13 jaar
demonteren beste heb evt bus liggen
Dit weekend ga ik in elk geval de rechter aandrijfas uitbouwen. Dit is meestal de boosdoener in het geval van doorgedraaide spiebanen......heb ik begrepen. Wordt vervolgd
13 jaar
Nou, ben ik even blij dat ik dit zelf gedaan heb. De spiebaan van de rechter aandrijf as is helemaal weg. Dat had Willy goed 'gezien' ;-). Bij de dealer een nieuwe as gehaald die ik er ergens volgende week onder ga schroeven.
Bedankt voor het meedenken!
13 jaar
bus was los te koop kost maar 25 euro of zo
nou dat scheelt weer eenn demontage van de bak.
groetjes jan.
Nog een finale bericht; de as is ingebouwd en alles werkt naar behoren. Losse bus kopen was inderdaad ook mogelijk geweest. Nu heb ik een complete as gekocht voor 75 euro. Ik ben allang blij dat ik het zelf heb kunnen doen en iets bespaard heb.
Groeten,
Peter
13 jaar
nou gelukig valt het zo nog mee.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar