de aanjager doet het niet op stand 1 en 3, hele tijd wel op stand 2, nu doet hij het alleen nog maar af en toe op stand 3, als het b.v een los contact is, hoe kom ik hier het beste bij, zonder de gehele auto te hoeven strippen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
door de paravanbak. Waarschijnlijk is je stekker van de kachelweerstand verbrand.
Kan iemand bevestigen dat de middelste weerstand (die tussen de twee spiralen in) die van de blower is? De kachel zelf wordt wel warm, maar de blower doet het niet.
Bij rijden op snel- en provinciale wegen heb ik er niet echt last van, dan waait er genoeg wind oven de kachel om de voorruit te ontdoen van condens, maar bij gewoon stadsverkeer is het echt irritant...
17 jaar
De spiralen stellen de weerstand voor de kachel voor. Elke spiraal staat voor een stand van de kachel. De middelste (weerstand) is defect (klein elecronisch 'dopje' tussen de spiralen). Deze kun je vervangen door een kroonsteentje in plaats van dat weerstandje te zetten. Je bent dan wel de beveiliging kwijt.
De stekkers zullen ook wel verbrand zijn. Daarom is de beveiliging doorgebrand. Nieuwe stekkers monteren met een nieuwe weerstand is de oplossing.
17 jaar
Welke stekkers heb je het nu over? Die vanuit het bedieningspaneel, die van de weerstanden of allebei?
I.i.g. bedankt.
17 jaar
die in je weerstand, als die middelste stuk is (thermische beveiliging) doet ie helemaal niets meer dacht ik. Maar als ie eerder op een paar standen het niet deed, is denk ik je weerstand stuk, doormeten is een optie en dan vernieuwen. Let wel op of het door vervuiling, corrosie of iets anders komt. Anders is misschien de kachelmotor zelf de oorzaak, draait die te zwaar dan gaat ook je weerstand stuk.
Dat laatste ben ik mij van bewust. Blower deed het, auto geparkeerd, vier dagen later niks meer...
Ga er morgen even naar kijken!
17 jaar
maar aangezien ie het soms wel deed zou ik zoals sjaak zei ook goed de stekker controleren!
De stekker (grote zwarte) aan de weerstand kan verbrand zijn.
Maar het komt ook vaak voor dat het kachelpaneel zelf de boosdoener is. De aansluiting stekker is dan verbrand. Is die dikke voedingskabel. Vaak als je dan wat met de knopjes fiepert, doet hij het wel, maar dat wordt dan steeds slechter. En dan doet hij niets meer. Er is dan vaak ook een stuk van de achterkant, waar de stekker in gaat 'weg gesmolten'.
17 jaar
de stekker is waarschijnlijk niet verbrand maar er zit waarschijnlijk een los contact in de draden.vlakbij de zwarte stekker.als je het kachelpaneel los haalt dan zul je dit wel merken.ik heb het ook bij mijn clio uit 1991.zet je blower maar eens op 3 en wiebel het paneel wat heen en weer.
mvg remco
17 jaar
Alles werkt bij mij weer na vervangen kachelweerstanden. Dank voor de tips!
Prettige kerst.
17 jaar
[quote=Cliodennis]De spiralen stellen de weerstand voor de kachel voor. Elke spiraal staat voor een stand van de kachel. De middelste (weerstand) is defect (klein elecronisch 'dopje' tussen de spiralen). Deze kun je vervangen door een kroonsteentje in plaats van dat weerstandje te zetten. Je bent dan wel de beveiliging kwijt.
De stekkers zullen ook wel verbrand zijn. Daarom is de beveiliging doorgebrand. Nieuwe stekkers monteren met een nieuwe weerstand is de oplossing.[/quote]
tof dat je probleem opgelost is, maar toch nog even dit: dat kleine "elecronisch" dopje is hier geen weerstand maar een diode die de stroom slechts in 1 richting laat vloeien (om te verhinderen dat bij uitgeschakelde ventilator stroom terugvloeit als de schoepen door de rijwind in beweging komen)
prettige kerst verder
Is het veel werk om die weerstand te vervangen en moet dat via de parafan?
En moet nou de kachelweerstand en de stekker vervangen worden? Is dat de stekker die op de weerstand zit?
Alvast bedankt
Gr Koen
Nee is niet veel werk en kan gewoon via de paravan.
Als de stekker niet verbrand is kan je alleen de weerstand vervangen.
Bedankt Sjaak, nu kan ik aan de slag.
ik heb bij de Clio van mijn vriendin het volgende probleem:
de aanjager deed het gewoon. Alleen het linker rooster kwam geen lucht uit. Ik maak dat los, daarna weer dicht, en de aanjager doet niets meer. Ik weet nu niet waar het aan ligt.
Waar zit de paravanbak? En de gloeispiralen/weerstanden van de aanjager? wat zou de oorzaak kunnen zijn?
alvast bedankt,
Jeroen
17 jaar
Heb je de zekeringen gecontroleerd?
Een bekend probleem bij de clio is dat de stekker achter op het kachelpaneel wil smelten. Misschien kan je dat eerst bekijken. Moet je eerst de radioconsole losmaken, daarna het paneeltje. Haal deze dan naar onderen en je kan er achter kijken. Laat de kabels wel zitten, de stekker kan gewoon los.
Als dat niks oplevert kan je in de paravan kijken. Krik onder het rooster vandaan, lampje erbij en je kijkt zo tegen de aanjager aan. Daar zie je ook de kachelweerstand zitten. Is misschien lastig los te krijgen, maar de aanhouder wint!
Succes!
17 jaar
Ik heb even gekeken, er was al een zekering kapot die had ik al vervangen. Maar daardoor doet ie het nog niet.
In de paravan heb ik gekeken, en daar zit een zwarte stekker los. Die hoort in een stekkerblokje te zitten achter de aanjager daar. Ik kon er alleen niet goed bij, morgen even losdraaien. Zou het dat kunnen zijn?
groet,
Jeroen
17 jaar
Ja, dat is de voeding van de aanjager/kachel...
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar