Renault Clio: Accu lampje aan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

ik heb een clio 1.4 uit 1997 t probleem begon toen me accu lampje ging branden. heb toen de accu doorgemeten en die was nog goed. heb de accu opnieuw vast gezet en toen gestart alleen blijft me accu lampje branden met heel weinig stroom voor lichten ramen etc.
kan het zo zijn dat me dynamo niet meer goed draait ??
boven de 80 km, gaat de accu lampje uit maar zodra ik weer eronder kom springt ie weer aan en valt me auto uit ??!!

help iemand !?

dank u !

mohamedd

Geplaatst door mohamedd (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hereaux (0), 11 jaar geleden

Zit de V-snaar strak genoeg! Spanning meten stationair moet boven de 13,5V= komen. Dan inderdaad andere dynamo.

mohamedd (0), 11 jaar geleden

v-snaar zit strak vast, spanning s ongv 10v stationair, maar zo dra ik geen toeren maak valt ie weer uit ??

Hereaux (0), 11 jaar geleden

10V= is te weinig, lijkt inderdaad op de dynamo. Maar kan ook de gelijkrichter zijn. De dynamo geeft een wisselspanning af die moet worden gelijkgericht. Geen idee waar die moet zitten in de clio. Als je de wisselspanning direct van de dynamo kan meten zou ik dit eerst doen. Dit moet hoger zijn dan 14V~ (voor de gelijkrichter). Koolborstels van de dynamo controleren of deze niet versleten zijn! Sluiting in de draadboom richting massa!

Vervangen van de dynamo inclusief spanningsregelaar (alles tweedehands) kan deze storing denk ik oplossen.

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Nee! Gelijkrichter???

De accuspanning meet je eerst met de motor uit. Dan moet de accuspanning net boven de 12 Volt zijn. Er onder = accu ontladen of defect.
Daarna start je de motor en je meet bij minimaal 2000 omw/min. De accuspanning moet dan boven de 13,9 Volt zijn en onder de 14,7 Volt.
Als de spanning lager is, vervang je eerst de combinatie spanningsregelaar/koolborstels (pakweg 3 tientjes). Die zit met twee schroefjes achter in de dynamo geschroefd.
Als dan de accuspanning nog niet goed is, is meestal de dynamo zelf de oorzaak. Die vervang je dan door een ruilexemplaar.
Héél soms is het instrumentenpaneel defect (dynamo bekrachtiging werkt niet goed).

mohamedd (0), 11 jaar geleden

bedankt voor de tips allemaal, zal toch de hele dynamo moeten vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.