Na terugkomst van mijn vakantie (2 maanden) was de accu geheel leeg en de electrisch verstelbare spiegel eraf getrapt. Sindsdien heft de auto startproblemen. Regelmatig start de auto niet, hoor ik alleen een paar klikken, oorzaak is dat de accu dan deelsis leeggelopen. Soms hoor ik een zacht fluitend geluid vanuit de gasregeklep ook als de motor al een tijd uitstaat. Hoe kan de accu leeglopen als er niets ingeschakeld is, de sleutel is uit het contactslot. Het vreemde is dat dat niet altijd gebeurt. Als het contact uitslaat dan kan er toch geen stroom lopen, zeker niet als de bedrading van de plus van de accu eerst naar het contactslot gaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat ik nog heb vergeten te melden: accu is vernieuwd en ook het startslot. Zijn er punten waar stroomlekkege kan optreden als de contactslot uitgeschakeld is?
Ja , o.a. in de dynamo .
Miss. dat daar het zacht fluitend geluid ook vandaan komt .
succes.
Jawel, ook met de sleutel uit het contactslot verbruiken moderne auto's behoorlijk wat energie.
- als de auto niet op slot staat (ik bedoel "echt wordt afgesloten" met de afstandsbediening), staat de inspuitcomputer in zelfdiagnose-stand en trekt de auto permanent ongeveer 0,4 A uit de accu. Als de accu 50 Ampèreuur capaciteit zou hebben en je kunt in de zomer nog starten "op een halve acculading", start je auto niet meer na ongeveer 25 / 0,4 = pakweg 70 uur (zeg 3 dagen).
- als de auto volledig is afgesloten, loopt het klokje nog, staat de navigatie in de ruststand enz., en staat er electronica aan om te zorgen dat de auto open gaat als jij op het knopje van de afstandsbediening drukt om hem te openen. In de gebruiksaanwijzing van de meeste moderne auto's (in die mijn 8 jaar oude Renault al wel!) staat expliciet dat als je de auto langer dan 2 weken niet gebruikt, je bijzondere maatregelen moet nemen (bij mij auto op een speciale manier uitschakelen om de navigatie niet permanent te beschadigen en accu losnemen).
Lees je gebruiksaanwijzing er maar op na!
In jouw geval is de accu overleden doordat hij te lang te diep ontladen is en dat is normaal voor een loodaccu.
Wat je moet doen is de auto laten nameten: met een Ampèretang (die moet wel gelijkstroom kunnen meten!) om de pluskabel heen kan bv. exact worden gemeten hoeveel stroom de auto uit de accu trekt bij welke toestand (bv. contact uit / auto afgesloten). Een eenvoudig rekensommetje (zoals hierboven) leert dan of het stroomverbruik normaal is of niet.
Bij een abnormaal stroomverbruik kan je terwijl je de ampèretang in de gaten houdt, één voor een alle zekeringen even losnemen om te kijken uit welke groep het stroomverbruik komt. Zo kom je achter de oorzaak.
Als de dynamo defect zou zijn, kom je daar achter door met contact uit, de Ampèretang om de dikke kabel tussen accu en dynamo te hangen: daar mag dan geen enkele stroom lopen. Als dat wel zo is, is één van de 4 dioden in de dynamo kapot.
Alle metingen kunnen ook worden gedaan zonder Ampèretang, met een goede multimeter op het (10 A) gelijkstroombereik, dat is echter lastig te doen met een vrij hoog risico voor de meetapparatuur en daarmee een karweitje voor de vakman.
Werk systematisch, dan ben je er zo achter wat het stroomlek veroorzaakt.
Als je de volgende keer weer 2 maanden weg bent, sluit je de auto op de juiste manier af (zie instructieboekje en let vooral op je navigatie), haal je de accu uit de auto en zet je die op een druppellader voor loodaccu's (pakweg 15 Euro). Klaar.
10 jaar
Dank jullie voor jullie antwoorden, ik weet nu hoe ik het moet aanpakken. Kan het ook in de dynamo zitten als het de auto bv 3 dagen wel goed start, de vierdedag niet start en het ook soms gebeurt na een paar uur. De laatste keer was na een paar uur na een stevige regenbui De accu zakte dan in een paar uur naar ongeveer 11 Volt en dat is blijkbaar te weinig om te starten. Heel vervelend zoeken als het vaak niet en soms wel gebeurt.
10 jaar
zomaar een gekke gedachte, ik heb toevallig net ook een verhaal geplaatst over mijn zijknipperlicht die na een regenbui niet meer functioneerde...
Wellicht is er aan de draden van de electrisch verstelbare spiegel getrokken met het eraf trappen. Dan zou het kunnen dat net als bij mijn auto de isolatie van een draadje beschadigd is. Er komt bij een fikse regenbui behoorlijk wat water in het portier terecht. Dat zorgt voor extra geleiding. Dan kan het zomaar gebeuren dat je accu snel leeg trekt.
Een nieuwe accu zou na een paar dagen of een paar uur niet leeg moeten zijn.
10 jaar
[quote=EvT]Een nieuwe accu zou na een paar dagen of een paar uur niet leeg moeten zijn.[/quote]
ook een nieuwe accu is na een paar uur overbelasting leeg....
... en daar kom je achter door de stromen te meten .....
10 jaar
[quote=fonsgoes]Kan het ook in de dynamo zitten als het de auto bv 3 dagen wel goed start, de vierdedag niet start en het ook soms gebeurt na een paar uur.[/quote]
Zoal jij het beschrijft is de dynamo als oorzaak niet voor de hand liggend, omdat die ontlaadstroom vrij hoog is. Je zou dan die 3 dagen helemaal niet/nooit halen.
Dat met die 3 / 4 dagen past goed bij een vaste ontlaadstroom, zodat na 3 dagen nog net wel de voor goed starten vereiste accucapaciteit beschikbaar is en na 4 dagen niet meer.
Dus gaan meten, dan kom je er snel achter wat de oorzaak is ....
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Modus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar