auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Scenic: accu steeds leeg getrokken

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine

Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem, en hoop dat iemand mij hier misschien mee kan helpen.
De Grand Scenic van 2006 wil niet meer starten.
Elke nacht word hij leeg getrokken, heel vreemd hij heeft dat al eens eerder gedaan maar in eens was dat over en kon ik gewoon weer normaal rijden.
Maar nu is het zo dat hij elke dag met de kabels aan moet, dan blijft hij het goed doen de hele dag ook als ik boodschappen heb gedaan start hij weer gewoon.
Maar de volgende ochtend moet hij weer met de kabels aan, de accu is goed is al nagekeken en is nog niet zo oud.

Er zit misschien ergens iets fout in het elektrische circuit, maar heeft iemand dit misschien ook gehad en mij kan vertellen waar ik moet gaan zoeken.
Naar de dealer durf ik niet meer want ik heb eens een prijs voor iets gevraagd kosten 348,--- euro terwijl ik het bij de auto onderdelen shop kon kopen voor 20,-- euro. Dus dan leer je wel af om naar een dealer te gaan.
Hoop dat iemand misschien een idee heeft, alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes,
Lidia

Geplaatst door

Lidia (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt last van lekstroom. Een module/verbruiker blijft aan en zorgt ervoor dat de accu leeg gaat.
Als je handig bent en een multimeter hebt:

Ampère meter/tang er om en zekeringen trekken tot je het circuit hebt waar het vandaan komt. YouTube maar op 'parasitic draw battery', zat over gefilmt:-)

Mvg diagnoseoplocatie.nl

- is je accu nog goed? Die kan je laten testen.
- als je accu nog goed is, heb je te maken met een flinke lekstroom. Normaal gesproken kijk je dan eerst goed na of ergens lampjes blijven branden (vloerluikjes zouden berucht zijn in dit verband) en of de auto echt in slaap valt pakweg 15 minuten na het afsluiten (want dan verbruikt de inspuitcomputer ook een stuk minder stroom).
- en voor het meten van de lekstroom is de hiervoor genoemde methode het gemakkelijkst, al heeft niet iedereen een Ampèretang tot zijn beschikking.

Heino4267 725

8 jaar

Dank jullie wel voor de snelle reactie, wij gaan deze week maar even kijken wat zo'n tang gaat kosten .En dan gaat Tim (mijn man) het proberen, hopelijk komen wij er zo achter want het is echt heel erg vervelend.
Ik laat nog weten hoe het is afgelopen.

Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Koop wel een tang/multimeter die geschikt is voor gelijkstroom (DC)

Hans4040 1435
badge vip badge

8 jaar

Daar ben ik weer even, wij hebben de auto doorgemeten eerst even naar het filmpje gekeken op YouTube.
Nu gaf de multimeter toen Tim hem had aangesloten 0.26 aan, het vreemde was dat toen hij aangesloten werd gaf hij hoger aan 2.60 en ging zakken naar 0.26 en daar bleef hij op, weet iemand of dat goed is dan.
Toen trok Tim er een zekering uit en ging hij helemaal naar de 0.04, deze zekering hebben wij er nu uitgelaten om te kijken of wij de auto morgen wel kunnen starten. De rest van de zekeringen bleven gewoon goed.
Op de zekering staat ALIMUCH 20 AMP, weet iemand wat dat betekend.

Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Dat de stroom even hoger is, is normaal bij het aansluiten. Dat zijn de diverse electronische componenten die even "opstarten/opladen"
ALIMUCH is alimentation UCH, ofwel de zekering van de centrale computer. Deze UCH bediend diverse zaken, zoals de deuren, electrische ramen, bepaalde verlichtingen, interieur verlichting, ruitenwissers etc.
UCH zelf kan het probleem zijn, maar ook 1 van de aangesloten componenten.
Als je accu goed opgeladen is, is de 0.25a overigens niet genoeg stroom om de accu in 24hr leeg te trekken.
Als je bijvoorbeeld keyless entry hebt, zal het een tijdje duren totdat de uch in standby gaat.
Zonder die zekering zal de auto zeer waarschijnlijk niet starten.
Bij de UCH zelf zitten ook nog zekeringen. Wellicht kun je daar naar kijken. Links onder naast het stuur zit een klein opberg vakje, als je die open klapt en er uit haald, zitten daar nog zekeringen.

ofstone 0

8 jaar

De gemeten getallen 2,6 / 0,26 / 0,04 zijn waarschijnlijk in Ampere.
Even een rekensommetje: als je een 60 Ampereuur accu hebt (dan staat er 60 Ah op), heb je ongeveer de helft daarvan nodig (stel 30 Ah) om nog te kunnen starten. Als de tijdsduur tussen het parkeren/uitzetten van de auto en het niet meer starten 10 uur is, moet je ergens een lekstroom meten van zo'n 30 Ah / 10 uur =) 3 Ampere. Je kunt zelf dit rekensommetje opnieuw maken met de praktijkgetallen. Dan weet je wat je ongeveer moet meten.

Als je toch een multimeter hebt, kan je meteen de accuspanning meten na uitzetten van de motor (moet iets meer dan 12 Volt zijn) en bij 2000 toeren (moet tussen 13,9 en 14,4 Volt zijn).

Heino4267 725

8 jaar

Inderdaad ofstone de auto wilde vanochtend niet starten, maar we kregen wel de deur open en het alarm lampje deed het ook en we hadden gewoon uitlezing op het dashboard.
We hebben toen die zekering ALIMUCH 20 AMP er weer in gedaan en toen kon ik weer starten.
We hadden dat dus in de ochtend geprobeerd en waren blij, lieten die zekering er in en wilde twee uur later weg gaan maar helaas toen kon ik niet starten, accu dus weer leeg.

Ben nu net thuis hebben de zekering er weer uitgehaald, we weten nu niet meer wat we moeten doen.
Weten nu aan welke zekering het ligt maar weet iemand wat we nu dan verder moeten, hopelijk weet iemand nog iets, elke dag de zekering er uit is wel wat makkelijker dan met de kabels aan doen.
Maar ja zo hoort het natuurlijk niet.
Wel vast jullie bedanken want zover waren wij niet gekomen zonder jullie hulp.
Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Ging de deur nog open met de afstandsbediening?
Ik heb van de Scenic II geen gedetailleerde schema's, maar het zou zo maar kunnen dat die zekering vertakt in een aantal kleinere zekeringen en dat het probleem daarachter zit.
Let wel op dat als je even start om te proberen of hij start, dat dat ook de accu belast, en met even laten draaien of een kort stukje rijden laad de accu niet voldoende op.

Zit die betreffende zekering onder de motorkap, of binnen in de auto?
Zijn er nog andere problemen/defecten aan de wagen electrisch gezien?
Het uitlezen van de uch computer met een clip diagnose apparaat is toch een manier waarop wellicht iets over de oorzaak terug te vinden is.
Moet je toch terugvallen op de dealer ben ik bang, of iemand die een clip heeft. Als je in Zeeland woond, kan ik je wellicht helpen.

ofstone 0

8 jaar

Ik heb een kaart die zit gewoon in mijn zak, doe gewoon het portier open en dat lukte.
De zekering die wij er nu dus weer hebben uitgehaald in de hoop morgen weer te kunnen starten, zit binnen in de auto links onder mijn stuur.
Wat lief dat je hulp aan bied, zo jammer dat je zo ver weg woont, wij wonen in Ter Apel.
Wij zijn al blij dat we nu hebben gevonden bij welke zekering het zit, maar weten nu niet wat we verder moeten doen.
Hebben verder geen andere elektrische problemen, is lastig wel weten in welke zekering het zit en toch niet kunnen zeggen waar de storing in zit.
Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Binnen 2 uur niet meer kunnen starten nadat je 1 x hebt gestart (stel minus 10 Ah aan capaciteit) en er 2 x 2,6 A = 5,2 Ah, tesamen 15 Ah, uit is?
Hoe oud is je accu? Indien ouder dan 3 jaar: start de auto, rij direct naar een garage en vervang de accu! Dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.

Let op: zorg ervoor dat tijdens het vervangen van de accu de auto steeds spanning houdt (bv. m.b.v. startkabels vanuit een andere auto), dat voorkomt dat de autoradio om een Security code gaat vragen!

Als je dat toch overkomt, moet je de securitycode van jouw autoradio weten (staat op de Renault factuur indien gekocht bij een Renault dealer, of opvragen bij de Renault dealer) en de invoerprocedure (staat in het instructieboekje en is ook op internet te vinden).
Het inleren van de ramen doe je door ze te openen en ze weer "omhoog te schokken" met de sluitknop. Hou de sluitknop aansluitend 10 seconden vast in de "omhoog"-stand en je raaam is ingeleerd.

Heino4267 725

8 jaar

Wij zijn vandaag naar een garage geweest en hebben gevraagd wat het gaat kosten om zo'n diagnose te doen, hij zei meteen rijd maar naar achteren is niet zo duur hooguit 15 euro.
Het is meteen gebeurd en hij gaf heel wat fout code's door.
Die meneer zei kijk als eerst naar de stekker onder je stoel, hij had dat een keer aan de hand gehad die stekker was nat geweest en veroorzaakte de storingen.
Accu / startmotor enz. heeft hij allemaal nagekeken en waren gelukkig allemaal goed.
Tim gaat nu morgen eerst die stekker onder de bestuurders stoel los halen en schoon maken contact spray er in, en dan gaat hij verder naar achteren toe, er werd hem gezegd kijk alle stekkers na en maak ze schoon.
Mocht hij dan nog steeds die storing geven hebben wij een adres op gekregen waar we heen moeten gaan en zeggen dat hij ons stuurt. Daar werken mensen die nog graag willen helpen en vertellen je meteen waar je naar moet kijken en wat je moet doen.
Dus maar weer afwachten hoe ver we nu komen, ik laat het jullie zeker even weten.
Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

kijken welke software in benzine inspuiting staat want als er verkeerde software in zit dan trekt ie door kapotte nokkenaszender de accu leeg na software update niet meer

willyvan 25
badge

8 jaar

Hoi, ik zou nog even laten weten of het probleem was opgelost.
Helaas maar nog steeds hetzelfde probleem, zelfs nog erger want we zijn vandaag naar een garage geweest om te vragen of hij nog een oplossing wist.
Die meneer heeft voor ons de radio er uit gehaald en zei kijk maar even of hij nu wel wil starten als je tijdje stil heb gestaan.
Maar ook dat hielp niet, hij geeft nu zelfs aan op het dashboard elektronisch probleem.
Dat deed hij voor heen nooit, maar nu de radio er uit is wel.
We weten het nu niet meer en hopen dat iemand hier het leest en misschien nog een tip heeft, en anders zou ik denk ik de auto weg moeten doen.
Want naar de dealer brengen is toch echt te duur.

Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Je had toch een multimeter ter beschikking?
Meet nou eerst eens de accuspanning bij motor uit en bij lopende motor bij 2000 toeren.
Dat kost je niets en geeft een goede indicatie in welke hoek jet het moet zoeken.

( Voor het meten zet je op de multimeter de schakelaar op het 20 Volt gelijkspannings bereik. Gelijkspanning is twee horizontale streepjes boven elkaar waarbij er eentje is onderbroken. Vaak staat er "DC Volt"bij.)

Heino4267 725

8 jaar

Goedemorgen,
Heino4267 we hebben net gemeten bij motor uit 8.06 volt
bij stationair draaien dus 1000 tpm is het 13.82 volt en loopt steeds naar 83 84 dan weer 82.
bij 2000 tpm is het 13.83 .
De eerste garage waar wij waren heeft ook de accu gemeten en die zei dat hij toen goed was en ook goed bij lade.
Wij hebben nu net gemeten dus hij was deze nacht weer leeg getrokken.
Iemand zei kijk naar de nokkenas sensor, dus Tim gaat nu kijken waar hij die kan vinden, je weet het op het laatst niet meer toch.

Is wat wij nu hebben gemeten wel goed?
Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Mag ik aub nog een vaagjes stellen, Tim zit te zoeken naar de nokkenas sensor, maar hij kan hem niet vinden.
Het is de Renault Grand Scenic 2.0 van 2006, weet iemand misschien waar die zit.

Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Stop maar met zoeken, je accu is defect: je hebt minimaal 1 en waarschijnlijk 2 cellen defect en een restcapaciteit die veel te weinig is. Bij zo weinig restcapaciteit loopt de motor op de dynamo-opbrenst en is de spanning bij draaiende motor (die aan de lage kant is) verklaard.

Waarom conclusie accu defect? Een accu hoort gedurende minimaal 70 % van zijn capaciteit (dus totdat hij voor 70 % leeg is) een spanning te hebben die in de buurt van de 12 Volt ligt. Een spanning van 8,xx Volt kan normaal gesproken niet. (Je accu heeft 6 cellen van ieder 2 Volt. Er zijn dus twee cellen defect.)

Let wel op wat ik hierboven heb geschreven over de accu vervangen: als je dat niet zo doet kom je de code opnieuw aan het inleren op je radio.

En specifiek voor Renault: de grote energiehonger van alle opties in de grotere modellen trekt een zware wissel op de accu. Als de accu tegen de 4 jaar oud is beginnen vaak allerlei vage verschijnselen en eenmalige/terugkerende foutmeldingen te verschijnen die vaak verdwijnen als sneeuw voor de zon bij een nieuwe accu.

Heino4267 725

8 jaar

Even melden, Tim heeft de accu vannacht opgeladen, vanochtend gemeten en toen gaf hij aan 12,75
Toen de accu op de auto aangesloten toen gaf hij aan 12.58
1x keer geprobeerd te starten helaas dat deed hij niet maar de accu gaf toen aan 9.58.
Als wij de auto met onze aparte accu en kabels opstarten dan doet hij het wel, dus wij gaan zo meteen op pad voor een nieuwe accu, en dan hopen dat hij het weer blijft doen.

Wel vreemd Heino4267 dat als de accu is opgeladen hij toch 12.75 volt geeft alleen hij start er niet mee op, dus moet het haast wel de accu zijn.
Ik laat het weer weten als alles weer werkt.
Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Inderdaad eerst die accu maar eens vervangen.

pieterp9094 0
badge

8 jaar

Mee eens, als de accu na het opladen en 1 keer starten nog maar 9.58V heeft, dan is die accu over en uit.

ofstone 0

8 jaar

Wij hebben inderdaad een nieuwe accu gekocht, vreemd hoor bij de garage dynamo motor en accu na laten kijken alles was goed, gaan we vandaag naar de automaterialen winkel en die meneer meet de accu door, geheel overleden.

Toch vreemd dat zo'n garage dat dan niet ziet.
Vandaag gereden paar keer gestopt om even ergens te winkelen, daarna konden wij gewoon weer starten.
Nu morgenochtend even afwachten als hij een nacht heb gestaan, als hij dan weer start zou al onze ellende voorbij zijn.
Morgen laat ik dat weer even weten, in ieder geval alvast heel veel dank aan jullie, zonder jullie hulp hadden wij dit niet allemaal kunnen doen.
Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

Jipee de auto rijd weer goed, onbegrijpelijk toch dat je bij de garage bent geweest die zeggen dynamo, motor en accu goed accu laat ook goed bij enz.
Nu blijkt het dus toch de accu te zijn, vanochtend dus gestart en hij liep als een trein.
Nogmaals dank, wij zijn ontzettend blij dat alles weer normaal werkt.

Groetjes,
Lidia

Lidia 0

8 jaar

De accu zal wel bijgeladen worden en als ze de accu nameten en er staat 12 volt op lijkt het allemaal goed.

Echter een accu testen gaat niet alleen over spanning meten maar ook meten wat de spanning doet tijdens belasting. Een accu tester zal er een stroom doorheen trekken en dan de spanning meten. Dan was het probleem sneller duidelijk geworden.

Bedankt voor de terugmelding.

pieterp9094 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.