close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Achterruitverwarming functioneert niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,2 dt

Achterruitverwarming functioneert niet. Spanning bij de contactjes waarop de verwarmingsdraden worden aangesloten is aanwezig. Weliswaar meet ik slechts 6 volt, maar dat ligt aan mijn meter, die wel vaker slechts de helft wil meten. Geen idee waar dat aan ligt overigens. Het relais klikt ook mooi. Dus aan de aanvoerbedrading ligt het niet. Zodra ik dan de verwarmingsdraden aansluit meet ik 0 volt. Ik zie echter geen enkel verwarmingsdraadje dat stuk is. Ze staan trouwens parallel geschakeld, dus ook als er slechts 1 kapot zou zijn, doet de rest het nog. Maar ze doen het dus allemaal niet. De twee spanningsdraadjes die je op die contactjes aansluit duiken als het ware de zijkant in van de ruit, dus daar kom ik niet bij. Rara, waar zit het probleem en hoe los ik dat op?

Bedankt alsvast weer

Geplaatst door

turbo_rob (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer eens de rubberen doorvoer bij je achterklep hierin gaan de draden nog wel eensw stuk

biged1971 0
badge

16 jaar

bedankt voor de reply, maar zoals gezegd: de bekabeling is in orde tot aan de de ruit waar de 2 contactjes zitten.

turbo_rob 0

16 jaar

[quote=turbo_rob]bedankt voor de reply, maar zoals gezegd: de bekabeling is in orde tot aan de de ruit waar de 2 contactjes zitten.[/quote]
de witte stekker achter de bekleding links in de kofferbak verbrand. Daardoor krijg je een overgangsweerstand en precies de verschijnselen die jij omschrijft.

AS1 220

16 jaar

Ik heb die witte stekker eens bekeken en afgezien van wat corrosie (blauwe aanslag op 1 pinnetje) geen gekkigheden gezien. Ik heb daar even staan meten op de 2 bewuste pinnen. Ook daar meet ik 6 V. Accu meet 12 V, dus mijn metertje is wel degelijk toch in orde. Mijn vraag is nu: hoeveel spanning moet er eigenlijk aan de ingang staan van de achterruitverwarming? 6 of 12 V.

Dialogsys geeft een diagram aan voor storingsonderzoek. Die beginnen meteen op de relais te meten. Deze zit weer op een plaat met andere relaissen. Hoe kon ik hierbij? Ik hoor hem in mijn dashboard klikken, maar ik heb geen idee hoe ik erbij kom.

Tevens heb ik de bedrading in de doorvoer langs de portier bestuurderszijde bekeken. Ook daar zie ik geen gekke dingen tot nu toe.

Thx alvast

turbo_rob 0

16 jaar

Je hebt eerder al aangegeven dat je meter soms de helft meet. Zonder betrouwbare meetapparatuur wordt het natuurlijk niks.
Op de achteruitverwarming moet 12V staan. Je hebt al vastgesteld dat de spanning instort zodra je de verwarming aansluit. Dat komt door een overgangsweerstand.
Als het niet in de witte stekker zit, dan moet je eens in de zekeringkast onder het stuur kijken. Ook daar wil het wel eens verbranden. Anders moet je het relais vinden. Die zit volgens mij ook bij de zekeringkast.

AS1 220

16 jaar

controleer de stekker eens onder in de zekering kast(bij je koppelins pedaal) wat as1 al zij het is een gele stekker met een dikke witte kabel die zal wel weggefikt zijn

abc 0
badge

16 jaar

ok, morgen weer eens op zoek naar een gele stekker. Ik zie via Dialogsys dat pin A2 van de gele stekker de achterruitverwarming is. Ben benieuwd waar ik hem ga vinden!

PS ABC, AS1 had het over een witte die in de kofferbak zit.

Relais schijnt idd op dezelfde print te zitten als de zekeringen. Zoals gezegd, morgen maar weer verder ermee.

turbo_rob 0

16 jaar

[quote=AS1]dan moet je eens in de zekeringkast onder het stuur kijken. Ook daar wil het wel eens verbranden. Anders moet je het relais vinden. Die zit volgens mij ook bij de zekeringkast.[/quote]

abc 0
badge

16 jaar

Als ik onder de zekeringskast kijk zie ik de print met daarop het relais en de gele en oranje stekker. Beide stekkers eraf gehaald. Ik zie geen verbrande sporen. Ziet er schoon uit. Ook het relais met paars kapje ziet er goed uit. Ik kan er echter niet bij om de pootjes door te meten. In Dialogsys wordt niet aangegeven hoe ik aan de bovenzijde van de print kan komen. Daar zitten de zwarte en paarse stekkers die ook iets met de achterruitverwarming te maken hebben.

Dus, rara hoe haal ik die print er op een normale manier uit?

turbo_rob 0

16 jaar

Mag ik even opmerken aan de TS dat je dat soort dingen niet met een multimeter meet onbelast?
Zelfs een draad waarvan inwendig nog 1 koperdraadje heel is, geeft heel netjes 12 Volt aan.......pas als hij belast wordt gaat het mis; meet maar met een H7 lamp oid; dat is de beste meetmethode......
(Even een technische kanttekening, misschien heb je er wat aan)

Icedude 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.