👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hi, de achterruitverwarming van onze auto is kapot. Gegevens achterruitverwarming:
P=275 W
U=13 V
Volgens berekening zou I=21 A en R=0,61 Ohm moeten zijn. Nu heb ik het volgende gemeten (met draaiende motor en achterruitverwarming aan):
situatie 1: Meting over aansluitpolen achterruitverwarming, achtteruitverwarming losgekopeld:
U=10 V (tussen de twee aansluitpolen)
U=15 V (pluspool tenopzichte van carrosserie)
U=0 V (minpool tenopzichte van carrosserie)
situatie 2: Achterruitverwarming pluspool aangesloten, minpool niet aangesloten. Meting tussen aansluitpolen:
U=10 V (tussen de twee aansluitpolen)
U=15 V (pluspool tenopzichte van carrosserie)
U=0 V (minpool tenopzichte van carrosserie)
situatie 3: Achterruitverwarming volledig aangesloten
U=0 V (over aansluitpolen)
U=0 V (pluspool tenopzichte van carrosserie)
U=0 V (minpool tenopzichte van carrosserie)
I=0 A
de weerstand die ik heb gemeten van de losgekoppelde achterruitverwarming was 1,5 Ohm, en verder heb ik geen breuken in de printbanen op de ruit kunnen vinden. De zekering van de achterruitverwarming is in goede staat.
Het lijkt er dus op dat de achterruitverwarming (de printbanen op de ruit) in goede staat is en dat het probleem zich ergens anders bevindt. Wie weet waar ik dit probleem zou moeten zoeken? BVD
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit wijst op een grote overgangsweerstand tussen de aansluiting van het achterruit en de voeding.
Luister eens of er een relais tikt als je de achterruit inschakeld ,precies weet ik de plaats en aansluitingen niet bij renault maar als het relais wel inschakeld meet dan de spanning op de uitgaande kant van het relais is die 12 volt dan zit het dus tussen die aansluiting en de aansluiting van het ruit, nalopen, of een nieuwe draad trekken is dan de remedie .
het relais hoor je wel tikken dus die is niet kapot. Maar ik zal is gaan zoeken waar het relais precies zit zodat ik de spanning kan meten.
21 jaar
opgelost, bleek uiteindelijk een wat vuile/ gecorrodeerde stekker aansluiting te zijn. Even schoon maken klaar.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar