Renault CLIO: Advies gevraagd voor lekkende carterplug

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4F D7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Goedendag,

Deze auto heeft een lekkende carter aftapplug.
Eetlepel per dag zeg maar...

Bij nader de zaak bekeken te hebben na demontage zag ik een afdruk van de carterpan in de koper afdichtring.
Deze afdruk is blijkbaar afkomstig van het busje met schroefdraad wat ze fabrieksaf aan de binnenzijde hebben gepuntlast?
Kortom ik heb een soort figuur aan de buitenzijde van de carterpan.

Ik heb het volgende geprobeerd om af te dichten:
Nieuwe koperring natuurlijk.
Nieuwe gevulde koperring.
Nieuwe ring van de hydrauliek die van zacht metaal is en aan de binnenkant een rubber.
Bovenstaande meerdere malen geprobeerd.

Ik heb het nu (tijdelijk) dicht gekregen met een gewone koperenring en teflontape om het schroefdraad voor de CV.
heb inmiddels gelezen dat de olie deze teflon kan oplossen. (terug bij af misschien?)

Op een ander forum las ik dat er iemand Loctite 55 gebruikt voor soortgelijke problemen. (zier er uit als tandflos)

Wie kan mij adviseren om dit op te lossen?
kan plastic of rubber ring misschien ook? (ben dan bang dat als dit vergaat de stop los komt)

Mvg,
Marcel
[url=https://s16.postimg.org/9yapo21hx/201703...][img]https://s16.postimg.org/gor6xhonl/201703...[/img][/url]

MKL

Geplaatst door MKL (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

De oorzaak is een opening in de "moer"aan de binnenkant van het carter om zoveel mogelijk olie te kunnen aftappen.

Door de afdichtring wordt het carter iets ingedrukt,dit geeft bij massieve ringen lekkage.

Je moet dus nu altijd een koperen ring met vulling gebruiken. Bij de onderdelenhandel gewoon verkrijgbaar.

Bij de gebruikte ring zijn de indrukkingen duidelijk zichtbaar.

Succes.

MKL (0) PRO, 7 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor het bericht.
Zoals u kon lezen had ik al een gevulde ringen geprobeerd met geen voldoende resultaat.
Lekken is minder met dit type ring maar toch misschien paar cc per dag, dat is te veel om je oprit te vervuilen.

Ik heb nu een gevulde ring gebruikt en loctite 55 om het schroefdraad gedaan, nu is het lekken over.
Dit is niet de juiste manier natuurlijk...

Als ik meer tijd heb wil ik kijken of ik een aftapplug kan vinden die conisch is, of misschien het vlakken?

Tips zijn nog altijd welkom.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

De moer is het probleem niet maar de kleine ruimtes tussen moer en carterpan.

Een conische plug heeft ook een andere schroefdraad in gangen per duim.. Zinloos dus,!

Vr. Groet.

MKL (0) PRO, 7 jaar geleden

Vanmorgen toch weer lekkage gezien.
Druppen op de grond en plug.

Ik ga proberen een plug te krijgen met een bredere afdichtrand.
Zodat ik een rubberenring binnenkant en koperen buitenkant (voor het pletten van de rubberen ring)

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

De ring die ik bedoel zijn van latoenkoper met een zachte vulling er in gesloten. ,die zit er oorspronkelijk tussen.

Bij de automaterialenhandel verkrijgbaar , soms ook al bij het filter geleverd.!

Succes.

vercammen (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik werk bij renault en wij gebruiken een groene pakking met metaal in verwerkt ! Te verkrijgen bij ons !! Gr kv

MKL (0) PRO, 6 jaar geleden

Opgelost met andere plug.

Is een plus met een veel bredere rand waar een sparing in zit met rubber ring.

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Zo'n "gevulde ring" moet je meet een bepaald koppel aantrekken. Moervast = lekken!

MKL (0) PRO, 6 jaar geleden

De oplossing was een speciale plug van Smart-O

Zie de foto.

By the way... Ik had de auto zo gekocht met een lekkende olieplug.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.