auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Trafic 2002: Airco

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q U7, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 74

Hoi, ons airco koelt Alleen linkerzijde voertuig, rechterzijde wel lucht maar niet koud. Kwikfit geweest, monteur gaf aan tandwieltjes versleten. Iemand hier ervaring mee?

Geplaatst door

zadou +500

al 17 jaar lid

Reacties

Zit er nog genoeg koudemiddel in

Koelmiddel 2022 bijgevuld, kon alleen verschil tussen links en rechts niet verklaren. Dit speel al ruim jaar en begon vorige zomer

zadou +500

3 weken

Zou dan toch de vulling nog eens controleren

Airco bijgevuld, was nagenoeg leeg. Opgelost, jammer dit keer 2 jaar heeft kunnen draaien, garage gaf aan niet volledig gevuld, vandaar mankement, past 2 jaar gebruikt, had veel langer moeten meegaan, paar jaar geleden te veel bijgevuld nu weer te weinig, garage kwestie van goed lezen en kijken haast haast.

zadou +500

1 week

Is gewoon lek , probleem komt terug.

Kwikfit heeft check gedaan, dat was goed, anders niet bijgevuld., voorheen bij toeval regulier naar regulier garage geweest, nu weer vertrouwd adres waar al 18 jaar kom, wij gaan het beleven

zadou +500

1 week

2009 vakantiesdre bijgevuld (Frankrijk,) na jaar weer leeg. Daarna bij kwikfit jaar daarna, aansluitend 5 jaar mee gereden. Bleek achteraf geen vacuüm was getrokken

zadou +500

1 week

Zoveel factoren kunnen rol mee spelen

zadou +500

1 week

De afgelopen jaren is er alleen maar prutswerk geleverd , maar we zullen zien.

Het vacuüm van het airco systeem behoord bij het opnieuw afvullen van het koudemiddel maar is weer anders dan een lek test.
Een goede airco specialist voegt bij het afvullen een stof toe die alleen met een daarvoor bedoelde bril bij een lekkage zichtbaar wordt.
Gezien het bouwjaar 2002 is er een grote kans dat de pakkingen van de aircopomp niet meer goed afsluiten en daardoor koudemiddel weg gaat lekken.
Renault aircopompen van die leeftijd doen dal allemaal maar worden veelal niet vervangen want de lekkage is in het begin zo klein en als de airco jaarlijks onderhouden wordt het vervangen pas noodzakelijk is als de aircopomp echt is gaan lekken.

ron5300 +95

1 week

Waarom zou je die groene prut toevoegen , heb het nog nooir gedaan in 40 jaar , lekkage altijd gevonden.

Die groene prut heeft wel degelijk nut om kleine lekkages die niet direct zichtbaar zijn op te sporen.

ron5300 +95

1 week

Duidelijke taal, dank u wel

zadou +500

1 week

Het hele verhaal samengevat voor Zadou: je bent bij de verkeerde garage geweest voor je airco reparatie. Er is maar een deel van het karwei uitgevoerd en daardoor zit je nu hiermee.
Er zijn veel partijen die een airco even vullen, maar wat jij nodig hebt is een STEK-gecertificeerde airco reparateur. En die zijn niet noodzakelijkerwijs duurder. Wat je nu is overkomen, dát is pas duur doordat het karwei niet goed is uitgevoerd.

Helder en duidelijk taal, nogmaals dank voor beknopte samenvatting

zadou +500

1 week

airco meeste plaatsen doen lektest veel te vlug beter is om hem enkele uren op druk te laten staan dan weet je of ie dicht is en anders met waterstof gas afpersen kost veel meer tijd en dat hebben ze meestal niet en vullen dan af na korte test waardoor kleine lekkage niet opgespoord worden dit is duurder maar zo hoort het eigenlijk systeem moet dicht zijn voordat je afvult

willyvan +45
badge

6 dagen

De aircospecialist waar ik destijds de airco heb laten vullen raadde me aan om na een week met de auto terug te komen voor een na controle.
Bij die na controle bleken er toch lekkages te zien omdat de toegevoegde stof exact de plaatsen van de lekkages aangaven.
Ik heb met zo'n bril mee kunnen kijken zag ook dat de aircopomp bij de pakkingen aan het zeg maar door zweten was. Helaas zat er een klein gaatje in de condensor en waren er bij het filter de aansluitingen door verouderde O ringen gaan lekken. De condensor was de grootste onkosten post want zoals ik al schreef de aircopomp was niet aan vervanging toe.

ron5300 +95

6 dagen

In het heler verhaal begrijp ik nog steeds niet hoe dit kan:
- voor/achter is één of twee koelsystemen. Het kan zijn dat je nog een lek hebt ergens, maar dat merk je in de hele bus, vóór of achter
- de links/rechts verdeling wordt geregeld door kleppen die elektrisch of mechanisch worden bediend. Op zijn minst híermee heb je ook een probleem: een elektrisch systeem (met een elektronische aircounit) kun je resetten én uitlezen, meestal met een knoppencombinatie die je op Youtube kunt vinden. Een mechanisch systeem zul je mechanisch moeten uitproberen of er ergens een klep blijft steken.

Moet zgggen na vullen van airco werkt zowel links als rechterzijde, is dat geluk of f gewoon

zadou +500

1 uur

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.