Komende winter wil ik winterbanden onder mijn auto monteren. Het huidige formaat banden wat onder de auto ligt is 185/65/R14. Het is de bedoeling dat deze auto nog een paar jaar mee gaat het valt echter niet te verwachten dat de nieuwe winterbanden versleten zullen zijn bij de koop van een nieuwe auto. De volgende auto wordt hoogst waarschijnlijk een Renault megané. Op een aantal versies daarvan zit een band van het formaat 195/65/r15. Ik overweeg daarom grotere banden te kopen voor mijn huidige auto zodat ieg de banden mee kunnen naar de volgende auto. (velgen zullen dan alleen waarschijnlijk vervangen moeten worden)
Ik heb hier het een en ander over gelezen over het gevolg van een grotere afrolomtrek. Er staat op verschillenden sites geschreven dat er een afwijking mag zijn van -2,0% of +1,5%, dit metname ivm met de snelheidsmeter afwijking. Al is dit geen APK eis. Bij een verandering van 185/65/R14 naar 195/65/r15 is het verschil +6,44% afrolomtrek. Dit is meer dan geadviseerd. Het argument voor de afwijking van de snelheidsmeter gaat hier in dit geval niet op aangezien ik heb geconstateerd met verschillende gps systemen dat de afwijking van de snelheids meter met de huidige banden ongeveer -7,5% is. Met de nieuwe banden zou de snelheidmeter dus nog altijd een hogere snelheid aangeven dan daadwerkelijk wordt gereden. Voor mij is dit dus geen argumenten om deze overstap niet te maken.
Ik vraag mij echter af of er andere technische beperkingen zijn waardoor dit niet mogelijk zou zijn?
- Ik weet bijvoorbeeld dat de trekkracht afneemt door een grotere banden maat. Zolang dit verder geen overbelasting veroorzaakt van het differentieel vind ik dit geen probleem. Is er een reele kans op schade aan het differentieel bij deze auto met deze grotere banden?
- Heeft het vergroten van de banden een significant effect op de remweg of het functioneren van de remmen?
- Hoe zit het met de ruimte in de wielkasten? Er is een uitvoering van dit type auto met grotere banden. Kunnen er in deze wielkasten dan ook grotere banden? En heeft dit nog gevolgen voor de stuurinrichting?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Al vast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet welke auto je nu hebt, wezenlijk verschil is de ruimte in de wielkas. De band moet passen in de wielkas als deze draait (voorwielen, ook alverwege) en vol gewicht is (achter niet in de wilekast snijd). Belangrijkste is dat de Et waarde klopt en de boutafstand.
[quote=ejnn]Ik weet niet welke auto je nu hebt, wezenlijk verschil is de ruimte in de wielkas. De band moet passen in de wielkas als deze draait (voorwielen, ook alverwege) en vol gewicht is (achter niet in de wilekast snijd). Belangrijkste is dat de Et waarde klopt en de boutafstand.[/quote]
Emzz... sorry had wel ingevuld welke type auto en welk bouwjaar. De ingevulde waardes waren alleen weggevallen bij het bekijken van het voorbeeld.
18 jaar
Ik meende dat de megane een ET waarde heeft van 43 en de Laguna 50. Pas je de ET50 op de megane, zou deze waarschijnlijk niet passen. Dit door aanlopen op de remblokken.
18 jaar
[quote=ejnn]Ik meende dat de megane een ET waarde heeft van 43 en de Laguna 50. Pas je de ET50 op de megane, zou deze waarschijnlijk niet passen. Dit door aanlopen op de remblokken.[/quote]
ik had er sowieso al op gerekend dat ik de velgen moet vervangen als ik een nieuwe auto koop. Dit is geen probleem 2e hands 4x stalen velgen kosten misschien 100,- . Kwestie van opnieuw laten monteren en uitlijnen.
Maar mag ik dus concluderen dat wanneer ik dezelfde ET waarde en steekmaat aanhoud van de huidige velgen dat ik dan grotere banden kan monteren onder de laguna?
18 jaar
Ik denk dat het te snel is. De auto komt pakweg 2,5 cm hoger. De ruimte in de wielkas is 2,5 cm (inch) minder en misschien past dit niet bij de voorwielen. De band moet kunnen draaien (sturen). Dit kan wel een probleem gaan worden. Zou even wachten met het kopen van een band, tot meerdere reacties, misschien hebben mensen dit eerder gedaan.
18 jaar
Iemand die toevallig weet wat de ET waarde is van een Renault Laguna uit 1994? Ik kan hier op internet geen informatie over vinden die eenduidig is en de renault dealer hier in dordrecht wist niet wat de ET waarde was. Dit kon ie niet terug vinden in het naslagwerk wat hij had.
[edit]
ik heb nog is de modder en andere zooi van de velg afgeschuurd en er blijkt toch een velgmaat op de velg te staan.
de maat van de huidige orginele velg blijkt te zijn: 5,5j x 14FH x 50
ik neem aan dat 50 correspondeert met de ET/ offset. Als ik nu een bredere velg neem moet ik dan ook de ET waarde daarop aanpassen? of blijft deze hetzelfde?
concluderend zijn dit dus de specificaties van de nieuwe velg.
ET: 50
velgmaat: 6,5j x 15
steekwaarde: 4 x 100
[/edit]
18 jaar
*kick
18 jaar
Kompleet goed Et waarde is 50, staat ook in mijn reactie.
Zie ook: http://www.fznederland.com//?/steekwijze...
18 jaar
[quote=ejnn]Kompleet goed Et waarde is 50, staat ook in mijn reactie.
Zie ook: http://www.fznederland.com//?/steekwijze...[/quote]
ik had idd je vorige reactie gelezen, alleen had ik begrepen dat je het niet helemaal zeker wist. De link die je gaf had ik al eerder bekeken, alleen niet goed genoeg. Ik had in eerste instantie alleen de 5x108 steekmaat zien staan en niet de 4x100, vandaar dat ik twijfelde of deze ET waarde wel van toepassing was op mijn auto. Ik ben er ieg wbt de velgmaat helemaal uitgekomen. Nu nog kijken of het gaat passen met de andere bandenmaat.
18 jaar
De nieuwe banden zitten er onder.
Velgmaat:
6,0j x 15
ET: 43 (scenic velg)
4x100
Bandmaat:
195/65 R15 (goodyear ultra grip 7)
En het past allemaal perfect. De kilometerteller afwijking was 10 % en is nu ongeveer 3-4 % dus dit levert geen problemen op. Verder staat de auto iets hoger op de wielen (+/- 2 cm) wat niet heel veel is maar voor het oog toch behoorlijk wat. Het is niet heel mooi maar voor in de sneeuw heeft het misschien zelfs wel practische voordelen.
Wat betreft het weggedrag is er zo op het 1e gevoel niets veranderd. Het sturen en remmen voelt nog als vanouds. Wat betreft comfort heb ik het idee dat het zelfs iets vooruit is gegaan door de hogere wang van de band. Verder zijn de irritante hobbels van het remmen bij verkeerslichten ook minder voelbaar als je eroverheen rijd met 50 km/u.
Wat betreft geluidscomfort heeft het ieg. ook niet negatief uitgepakt. De motor draait iets minder toeren bijzelfde snelheid dit is vooral hoorbaar als je op de snelweg rijd met +/- 140. Voorheen was dit het omslag punt waar de motor echt luidruchtig werd dit punt is nu wat verschoven. Verder is het bandengeluid naar mijn idee ook niet toegenomen.
Al met al lijkt het dus een succes. Nu afwachten wat de verdere ervaringen zijn.
18 jaar
Ja, komt bij het insturen niet de band tegen de binnenkant cq achterkant vann de wielkas? dan zit je goed. let op, je zult bij sneeuw wel een redelijke opening moeten voor het rijden op sneeuw.
18 jaar
[quote=ejnn]Ja, komt bij het insturen niet de band tegen de binnenkant cq achterkant vann de wielkas? dan zit je goed. let op, je zult bij sneeuw wel een redelijke opening moeten voor het rijden op sneeuw.[/quote]
voor zover ik kan zien & voelen komt het wiel mij maximale stuuruitslag niet tegen de wielkast aan.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar