Hallo,
Ik heb de linker remtang en remblokken aan de achterzijde vervangen. Als de automatische handrem erop gaat, en de auto staat op een kleine helling, trekt hij de handrem aan maar lijkt alsof hij even blijft doortrekken en dan ontstaat een hard snerpend geluid. Dit geluid komt vanaf de elektronische unit van de handrem. Voorheen was niets aan de hand. Ik heb hem uitgelezen en kan hem wel gewoon bedienen. Er staat een foutcode in, nl.: DF049 Aanspannen, nominale waarde aanspannen niet bereikt.
Vreemd is dat als hij gewoon vlak staat geen probleem is, maar staat hij iets op een helling is het een zeer doordringend vervelend snerpend geluid.
Wie kan mij helpen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de nieuwe klauw ook ingelezen?
komt volgens mij door nieuwe blokken op oude schijf, waardoor de maximale remkracht (nog) niet wordt bereikt. Geldt eigenlijk ook voor de voetrem
5 jaar
De nieuwe klauw is niet opnieuw ingelezen. Kwam ik ook niet tegen... Moet dat dan altijd ?
Wat betreft de nieuwe blokken op de oude schijf, hoe kan het dan dat dit euvel alleen optreed als hij op een helling staat ?
5 jaar
Bij inlezen bedoel ik de ondehoudsstand.
Die heb je toch moeten activeren en deactiveren neem ik aan?
Wat betreft nieuwe blokken en oude schijven, je handrem trekt sowieso meer aan dan normaal en als je dan op een helling staat en die ziet beweging, dan gaat die bij trekken en dan krijg je wel wat gekraak of dergelijk omdat die nog niet goed ingereden zijn.
Exact'De aut. handrem krijgt m op de helling nog niet vast zoals het moet.
5 jaar
Oke, dan wacht ik even af of het zich vanzelf oplost als de blokken op de remschijven zijn ingesleten.
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik zal tzt de uitkomst laten weten.
5 jaar
Het geluid wat je hoort zijn waarschijnlijk versleten tandwielen die je hoort kraken in de electronische handremmodule.
De handrem kent 2 aantrek standen.
Normaal trekt hij hem eerst aan tot de eerste stand, en als hij dan nog beweging detecteerd via de ABS sensoren, dan trekt hij hem harder aan naar de 2e stand.
Er zit een krachtsensor in die de aantrek kracht meet, en bij jou haalt hij niet voldoende kracht volgens de foutcode.
Dat hij de benodigde kracht van de 2e stand niet haalt, heeft niet direct met het "inslijten" van je nieuwe remblokken te maken.
Echter door die nog niet volledig ingesleten remblokken, detecteerd hij beweging in de eerste stand en wil hij de rem harder aantrekken naar de 2e stand.
Na volledig inslijten, geeft de 1e stand mogelijk weer voldoende remkracht.
Maar er is waarschijnlijk slijtage aan de unit waardoor de 2e stand, mocht die nodig zijn, problemen kan geven.
5 jaar
Top, bedankt voor de uitleg. Ik hoop dat hij zich dan snel herstelt. Ik laat de afloop weten.
5 jaar
En inleren/onderhoudstand is niet nodig bij dit systeem , verder ga ik volledig mee met ofstone , ga gewoon rijden de blokken slijten dan in en het probleem zal verdwijnen in de meeste gevallen.
Het heeft even geduurd (vakantie) maar het blijkt toch dat de elektronische unit defect is. Er blijven nu voortdurend 3 meldingen in het geheugen staan die niet te wissen zijn, nl.
DF043 Motor van parkeerrem
DF042 Inspanningssensor
DF046 verbinding kabels/remmotor
Ik denk dus dat de elektronische unit inderdaad defect is...
5 jaar
De eigenaar wil de unit nog niet laten vervangen, is hem toch wat te duur. Ik heb de stekker uit de unit gehaald zodat hij niet blijft piepen....
Zal toch voor de APK gemaakt moeten worden, dus ben benieuwd !!!!
In ieder geval toch bedankt voor de aangedragen oplossingen.
5 jaar
Is onderdelenlijn.nl een goed alternatief?
5 jaar
Zal ik zeker aan denken als hij gemaakt moet worden...
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar