Renault Grand Scenic: deurslotvergrendeling weigert soms

Oke , ik hoop alleen dat de electro componenten hier tegen kunnen op de lange termijn , de tijd zal het leren , mooi dat het opgelost is.

Hanske24

Geplaatst door Hanske24 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hanske24 (0), 4 jaar geleden

De deurslotvergrendeling van het bestuurdersportier van mij Grand Scenic 3 weigert soms. Bij alle portieren is bij het openen en sluiten met de afstandsbediening een harde klik te horen, maar bij het bestuurdersportier hooguit een kort bromgeluid. Soms hoor je ook helemaal niets en dan gaat het bestuurdersportier dus niet open. Ik heb geprobeerd om de slot unit die aan de kopse kant van de deur met 3 platte torx schroeven vast zit (die valt dus om de beugel die op de midden deurstijl zit) te verwijderen, maar ik loop vast omdat ik niet weet of (en hoe) ik de ronde kabel (ziet eruit als een remkabel van een fiets) los kan krijgen. Is er ergens op internet een filmpje te vinden? En als ik de unit eruit heb, wat dan te doen? Het lijkt alsof er een relais of zo blijft hangen. Is er iemand die dit probleem kent en heeft opgelost?

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Het slot is electronisch defect , complete slot vervangen is de oplossing.
De kabel los nemen bij de hendel op het deurpaneel en dan het complete deel verwijderen .
Probeer eens op you tube door handle scenic 3 , misschien wordt je dan wat wijzer.

viper_ren (0) PRO, 4 jaar geleden

En misschien ook de buitenklink los maken maar dat moet je even bekijken hoe de kabel ingeklikt is

Heino4267 (200), 4 jaar geleden

Ik zou eerst de gemakkelijkste oplossing proberen:
Het kan zomaar zijn dat na enkele jaren (je vermeldt geen bouwjaar) het smeermiddel in je slot is uitgehard en dat het slot moeilijk loopt.
In dat geval pak je een spuitbus WD40 en je spuit het hele slot vol, gewoon met de deur open in het slot spuiten (in het portierslot zelf op de kopse kant van de deur, dus niet waar je de sleutel in steekt) en probeer daarbij zo diep mogelijk te komen met de WD40.
Dat doe je bij alle sloten en dan kijk je of de symptomen minder worden.

Als dat zo is, zul je binnen enkele dagen wel het slot moeten smeren op dezelfde wijze.
Wellicht kan je daarvoor op dezelfde wijze een spuitbus Teflonspray hanteren en neem dan ook je deurvanger mee.

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Het is een scenic 3 minimaal bj 2009/10 Deze heeft geen slot als zodanig , er zitten electromotortjes in , deze gaan stuk en de boel hapert, maar we wachten af.

Hanske24 (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik uiteindelijk toch uitkom op het vervangen van de unit. Maar dan blijft de vraag over hoe het zit met het losmaken/aansluiten van de korte mechanische kabel die deel uitmaakt van de unit. Wie weet dat? Er zit aan dat einde een rond dwarsblokje, zoiets als aan het einde van de binnenkabel van een fietsremkabel.

viper_ren (0) PRO, 4 jaar geleden

Die zit geklikt in het achterste deel van de buitenklink.

Je moet de buitenklink losmaken en dan het achterste deel demonteren.

Eens dat allemaal uit de deur is kan je dat gemakkelijk zien en demonteren

Hanske24 (0), 4 jaar geleden

@viper_ren Bedankt voor je reactie. Zeg je nu dat de buitenklink persé MOET worden gedemonteerd? Of kan dat kabeltje ook worden losgemaakt van de buitenklink zonder dat die wordt gedemonteerd? Ik laat die klink uiteraard liever gewoon zitten, als dat kan.

check

Beste antwoord, geplaatst door Hanske24 (0), 4 jaar geleden

Het is me gelukt om alles te demonteren, ook de handgreep. Gezocht op internet en jawel hoor, een filmpje over een haakje dat je moet gebruiken door een gaatje aan de zijkant van de deur, vlakbij het slot. Zo gepiept.
Vervolgens de slotunit 20 minuten in een hoogfrequent trilbadje waar ontvettingsvloeistof van 50 graden in zit. Toen alles inwendig en uitwendig goed drooggeblazen met perslucht, wat siliconenspray erin gespoten, alle contacten met contactspray ingespoten en vervolgens alles weer gedemonteerd. Het slot werkt nu alsof het nieuw is. Een bak geld bespaard dus, geen nieuwe onderdelen nodig. Alleen de unit kost al pakweg € 150 en dan komen de montagekosten er in de garage nog bij. Die gaan uiteraard niks schoonmaken maar monteren meteen een nieuwe...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.