close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Bedrijfstemperatuur en verwarming

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Geachte lezers,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Renault megane Scenic bj 1998. Er waren meerdere problemen die door de garage al in de garantie zijn verholpen. Maar ik heb ook nog wat problemen met de kachel en een vraag over de "normale" bedrijfstemperatuur van de auto.

In het begin kon ik de kachel al niet op andere standen zetten. De knop bewoog wel maar heel moeizaam en had geen standen. De enige staan die werkt is de raamstand. Geen andere stand werkt. Nu de knop is gerepareerd door de garage kan ik de knop wel draaien en blijft hij ook op de andere standen staan maar er komt geen lucht uit de verschillende blowers in het dashboard. Enkel de grote bij de voorruit en de kleintjes op het dashboard die gemikt staat op de deur. Het is wel prettig dat die standen het doen maar met de huidige koude winter krijg ik erg koude voeten. Ik heb nu nog anderhalve maand garantie en zou dit probleem graag opgelost hebben.

Verder zou ik graag willen weten op welk streepje de naald van de motortemperatuur bij de renaults van mijn bj meestal staan op verschillende snelheden. De mijne is bij een constante snelheid van 80km/h amper boven het tweede streepje. Bij 120 km/h komt de naald net boven het derde streepje. Door het probleem hierboven is het met het tweede streepje best lang koud in de auto. Omdat lang niet alle blowers werken kan hij de weinige warmte die de motor produceert niet bij mij kwijt. Bij 50km/h is het helemaal niet fijn in de auto. Ik rijdt nu met handschoenen aan. Dit is pas mijn derde auto ooit maar deze problemen heb ik noiit gehad met mijn Golf of Honda. Altijd lekker warm.

Ik heb al het nodige gelezen over het spoelen van de kachel. Zou dit helpen bij mijn probleem?

Groetjes Christiaan

Geplaatst door

Chan (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik neem aan geen airco. Ook neem ik aan dat je de midelste blowers open hebt staan middels de draaiknop bij de blowers. Het duurt sowieso even tot er warme lucht uit de gaten komt, omdat de motor moet opwarmen.
Mijn 1.6 geeft eigenlijk altijd, of het nu zomer of winter is dezelfde temperatuur aan op het dashboard als hij warm is. Dan staat het armpje van de meter horizontaal zo ongeveer te wijzen.
Mij lijkt het dat je thermostaat niet helemaal lekker is. Met andere woorden: hij blijft koelvloeistof langs de radiateur sturen om te koelen.
Dus misschien thermostaat vervangen en dan denk ik dat het beter werkt. Maar dit zou de garage ook moeten weten...
Succes iig

fitz 0

13 jaar

Hi Fitz,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb volgens mij geen Airco. Had ik op mijn vorige auto wel maar die koelde ook niet echt de auto af. De raampjes open werkte beter. Ik had gehoopt op mijn nieuwe auto een climate control te krijgen maar helaas ging mijn Honda zonder aankondiging ineens kapot en werd ik geconfronteerd met het vervangen van mijn auto terwijl ik daar eigenlijk geen budget voor had. Dus toen maar gepakt wat ik kon krijgen. In ieder geval zal ik even kijken of er een Airco in zit.

Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Ik denk dat je geen airco hebt, anders had je dat vast wel geweten, lol

fitz 0

13 jaar

Nou ja ik had vooral snel een auto nodig. Heb verder niet echt opgelet en een Airco is nu niet bepaald nodig. Die verwarming wel. Ik rijdt dagelijks 45 km. En de auto is pas ronde de 25 km een beetje op temperatuur. De naald of arm zoals jij hem noemde staat dan maximaal op het midden. Rijdt ik 2 minuten minder hard dan zakt de naald/arm ook meteen weer naar een streep lager. De blowers staan idd open. En er komt een heel klein beetje warme lucht uit als ik de blower op volle kracht zet. Zet echter niet veel zoden aan de dijk.

Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Dus uiteindelijk wordt het wel warm... wijst nog steeds op de thermostaat die niet goed functioneert. Ik denk dat met dit weer die van mij na een km of 4/5 op temperatuur is (althans de koelvloeistof).
Ik denk dat als je dit uitlegt aan de garage waar je 'm gekocht hebt, dat ze het probleem direct begrijpen..
Het is niet normaal dat de motor pas na 25 km op temperatuur is en dat de temperatuur zakt beneden bedrijfstemperatuur.
Je zegt dat er maar een klein beetje warme lucht uit komt op volle kracht. Heb je dan de standenschakelaar op de juiste stand staan? (die knop waarmee je de luchtkanalen selecteert.) Hoor je 'm blazen... of hoe noem je dat?... als je de schakelaar op stand 4 zet, moet het toch wel best hard suizen...

fitz 0

13 jaar

Ja ik heb de stand op 4 staan en dan hoor je hem echt hard blazen. Maar dan alleen bij de ramen. Daar komt echt een stoot lucht uit. Maar toen ik met de gladheid maar 50 km/h kon werd de auto de hele rit niet warm. Heb constant met mijn handschoenen gezeten. De blowers blazen dan meer koude lucht dan warme. Ik denk dat er een verband is tussen de lage bedrijfstemperatuur en de warmte van de lucht uit de kachel.

Dat de auto dus bij een lange rit na 25 km wel warm is komt doordat zelfs die paar blowers die het wel doen de auto uiteindelijk wel warm krijgen.

Chan 0

13 jaar

Dat zeg ik dus al een paar keer... De thermostaat van de motor is niet goed (denk ik). Daardoor warmt de koelvloeistof niet genoeg op. Gewoon teruggaan en onder garantie dit laten oplossen. Thermostaatje vervangen is niet veel werk.

fitz 0

13 jaar

Ik heb je verhaal nogmaals nagelezen.
Ik ben het met Fitz eens dat het er op lijkt dat de grootste oorzaak ligt in de motorkoeling.
Na maximaal 10 minuten rijden (maakt niet uit of dat hard of zacht is) moet de motor warm zijn en moet de wijzer van de motortemperatuur ongeveer horizontaal aanwijzen. Als dat niet zo is, komt je motor niet op bedrijfstemperatuur. Een voor de hand liggende oorzaak daarvoor is de thermostaat.
Zorg dus eerst dat je motor op bedrijfstemeratuur komt (thermostaat onder garantie laten vervangen), wellicht is dan ook je kachelprobleem opgelost.

Controle: laat de auto in een verwarmde garage (dus bv. de garage waar je nog garantie hebt) gewoon onbelast stationair draaien. Na een minuut of tien moet als alles in orde is, de motor op temperatuur zijn, de temperatuurmeter horizontaal staan en uiteindelijk de blower op de radiateur gaan draaien om te zorgen dat de motor niet oververhit.
Daarna kijken hoe de kachel in je auto het dan verder doet.

Heino4267 645

13 jaar

Bedankt voor jullie bijdrage. Ik zal ze vragen om naar de thermostaat te kijken. Ik vraag me echter wel af of de thermostaat ook de oorzaak is dat de blowers op de hoogste stand niet willen blazen. Enkel en alleen de blowers die gemikt staan op de ruiten. Dat duidt toch op een ander probleem of niet?

Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Op andere standen blazen ze wel goed?
Ze hebben de "knop" vervangen van de verwarming. Werkt het daarbinnen allemaal nog wel? Anders lekker onder garantie laten repareren. Alle blowers moeten hard kunnen blazen. Het is wel zo dat het bij het raam bijvoorbeeld wat minder hard blaast (draaikop op raamstand) als je de midden en zijblowers open hebt staan.
Ik denk niet dat ze staan te springen om dit te repareren, volgens mij moet namelijk de halve auto gesloopt worden als de distributie unit vervangen moet worden. Maar garantie is garantie....

fitz 0

13 jaar

Nee alleen de raamblowers doen het maakt niet uit welke stand ik de knop zet. In het aller begin was de knop kapot maar dat is nu gerepareerd. Vol goede moed ging ik op weg. Hoe ik de knop ook draaide er kwam geen lucht uit de blowers bij mijn voeten of op lichaamshoogte op het dashboard. Op de raamstand blazen de blowers wel. Maar je hebt ook de combistand raam en voeten. Dan doen alleen de raamblowers het. Als ik de knop op lichaamsverwarming zet dan stoppen de raamblowers en heb ik helemaal geen verwarming meer. Ik denk dat er vanbinnen echt een groot probleem is. Ik heb er totaal geen verstand van.

Toen ik de auto inleverde vanwege een aantal problemen waren ze in 1 dag klaar. Ik kon het haast niet geloven. Er was namelijk nogal een waslijst: Startmotor kapot, uitlaatpijp los, lekke draagarmhoes, bijrijdersportier die niet wilde sluiten als je de auto afsloot, slecht in zijn tweede versnelling willen vooral bij terugschakelen en het airbag lampje brandt constant. Op het airbaglampje na zou alles verholpen zijn. Ik heb wel geinformeerd hoe alles is opgelost. De uitlaat is gelast en de startmotor schoongemaakt. Ik heb mijn vorige auto ook bij hen in reparatie en had toevallig al eerder dezelfde mankementen. Oplossingen toen? Nieuwe uitlaat en gereviseerde startmotor elders uit het land verkregen. Allebei een stuk duurder dan de oplossingen die me nu op mijn nieuwe auto zijn gepresenteerd. Ik heb niet veel voor de auto hoeven betalen maar ik ben bang dat ik na de garantie weer wordt geconfronteerd met een paar van de oude problemen. De kachel is zoals jullie weten bij lange na nog niet gefixt. De Airbag zal ook wel even duren want daar had hij geen oplossing voor. Die moest nog opgezocht worden. Ik ben van plan echt zoveel mogenlijk onder de garantie te laten repareren. Ik heb al mijn spaargeld nu in die auto zitten. Ik heb geen reserves meer om reparaties te bekostigen. Ik heb het gevoel dat er een loopje met me genomen wordt.

Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Auto's kosten altijd geld aan onderhoud helaas. Je moet inderdaad zoveel mogelijk laten doen als je nog garantie hebt en niet akkoord gaan met halfslachtige oplossingen.Documenteer zorgvuldig de problemen... ik weet niet hoe die garantie werkt die jij gekregen hebt, maar je hebt er waarschijnlijk niks aan als er niks op papier staat na die 6 weken.
Het lijkt mij dat je wel degelijk een probeem hebt met de verdeling van de luchtstromen van je fan. Dit staat wel los van het probleem dat je hebt met dat de motor niet op temperatuur komt.

fitz 0

13 jaar

Wat je luchtverdeling boven/onder betreft (ik ken het dashboard van jouw auto niet zo goed): ik weet niet of jij de luchtverdeling boven/onder met een draaiknop (mechanisch), schuifknop (mechanisch) of via toetsjes (elektronisch) instelt. In het laatste geval lijkt het er op alsof ze de stelmotoren voor de luchtverdeling in de stand "boven" hebben gezet en toen de stekker er af hebben getrokken.

Heino4267 645

13 jaar

Aan Fitz: Ik heb idd geen airco. Nu dubbel gecheckt.

Aan Heino4267: Ik stel alles in met een draaiknop. Deze draaiknop was vanaf aankoop kapot. Ging heel moeizaam en had geen standen. De knop draaide maar wat rond en klikte nergens vast. Wel blies altijd de ruitenblower. Ik had dat aangegeven en toen hebben ze het gerepareerd. De knop deed het nu weer goed en kan echt op verschillende standen gezet worden. Echter blijft enkel en alleen de ruitenblower werken. Ik heb de garage daar nog niet van op de hoogte gesteld. Ik ben van plan ze even te bellen en te vragen wanneer ik langs kan komen. De garantie loopt nog tot februari.
Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Die knop klikt ook nergens "vast" bij mij. Als de blower vanuit dezelfde gaten, op dezelfde manier, blijft blazen, onafhankelijk van de stand van de knop, dan is er iets niet helemaal ok daar binnenin. Heel negatief gedacht hebben ze misschien gehoopt dat je het niet zou merken.
Dus terug naar de garage: motor komt niet op bedrijfstemperatuur, oorzaak: thermostaat, thermostaathuis of misschien temperatuurzender (onwaarschijnlijk) en: blower werkt niet naar behoren op alle standen.
En ik denk dat je een andere garage moet zoeken voor de toekomst , maar dat is mijn eigen bescheiden mening.
En laat nog even weten hoe het afgelopen is aub....

fitz 0

13 jaar

En ten overvloede: je hebt maar één blower die je harder en zachter zet. Met "de draaiknop" richt je de luchtstroom naar de ruiten / naar boven/ naar de voeten.
Als de standen van de blower goed werken, is daarmee niets mis.
Die draaiknop lijkt niet goed te werken, omdat hij de luchtstroom niet naar de voeten richt e.d.

Heino4267 645

13 jaar

Beste heren,

Hier de uitslag. Ik had afgelopen maandag een afspraak om de auto achter te laten voor reparatie. De uitlaat had ineens ook weer een probleem. Zowel dat probleem als de blower en de termostaat zijn vervangen/gerepareerd. Ik heb niet kunnen bespreken wat er nu precies is gebeurd. Ik heb de auto opgehaald terwijl zij al naar huis waren. Ik heb echter nog 1 probleempje waar hij zelf in korte termijn geen oplossing voor had. Afspraak is dat hij daar naar gaat informeren en dan ga ik over 4 weken terug om ook dat probleem te laten repareren.

Voor degene die benieuwd zijn wat het probleem is> Het airbaglampje brandt en na het "doorsolderen" blijft de melding terugkomen als ze deze wissen uit de boordcomputer. De melding die de computer geeft is iets over de bijrijders airbag maar die zit helemaal niet in deze auto. De monteur gaf aan het te gaan navragen bij Renault. Ik ga zelf nu 4 weken op reis en hij wilde zijn leenauto toch niet zo lang missen. Dus vandaar toch alvast opgehaald zodat hij kan informeren en in de tussentijd de leenauto weer kan uitlenen.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie bijdrages!

Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Ik heb jaren terug ook een tijdje met een dergelijke auto gereden. Ongeveer hetzelfde bouwjaar. Pas als je 140 reed werd het lekker warm in de auto. Kan dus zijn dat de kachel (en eigenlijk de warmte die de motor genereert) wat te weinig is voor de auto.

sgm 0

13 jaar

Het zou mooi zijn als je over 4 weken dan alsnog even de oplossing hier meldt. Vor ons en ook voor mensen met eenzelfde probleem. Maar het is opgelost dus nu?

fitz 0

13 jaar

Hi SGM en Fitz,

Ik kan beamen dat de auto nu heel snel warm wordt en zelfs na een winkelronde van ongeveer 45 minuten had de auto nog wat restwarmte waardoor de lucht die de auto in werd gebalzen niet ijskoud was. De blowers in de auto doen het nu ook echt allemaal. De draaiknop voelt nu heel anders en ik kan er echt verschillende blowers mee aanzetten enz. Het is dus echt opgelost.

Enige minpunt is dus dat ze het probleem met de airbag, die ik hiervoor niet had gemeld, nog niet hebben kunnen oplossen. Daarvoor kom ik over 4 weken nog eens terug.

Groetjes

Chan 0

13 jaar

Geachte lezers,

Helaas is het probleem met de airbag nog steeds niet verholpen en hebben ze zelfs hulp gezocht bij Renault. Ik heb een afspraak staan voor volgende week dus heb nog kans dat ze het voor elkaar krijgen. Overigens ben ik zelf de vorige afspraak vergeten..... De garantieperiode is ondertussen wel verlopen. Ga er echter vanuit dat een probleem dat geconstateerd en gemeldt is in de garantieperiode nog wel gemaakt wordt zonder kosten.

Groetjes Christiaan

Chan 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.