Renault Scenic: Schurend geluid tijdens rijden, lijkt voorin de motor te zitten

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Van de een op de andere dag begon mijn Renaul Megane Scenic 2.0 RT een schurend geluid te maken (ijzer op ijzer). Eerst alleen in zijn 1 en 2, later ook in zijn 4 en 5, alleen in zijn 3 hoor je het bijna niet. In zijn 4 is het ook iets minder 'erg'. Het is in een week tijd wel erger geworden.

Hij doet het altijd, als je remt, als je hem in zijn vrij laat uitlopen, in zijn achteruit, met de koppeling ingetrapt dus ook. En als je stilstaat en gas geeft ook.

We hebben het geluid met de motorkap even open beluisterd en het is dan oorverdovend. Mijn broer (vroeger automonteur) vermoed dat het iets met het vliegwiel is wat kan aanlopen, maar is helemaal niet zeker van zijn zaak.

Ik heb geen zin dat mijn bak uit elkaar wordt gesloopt omdat mijn auto dat zeer waarschijnlijk niet waard is en het daar waarschijnlijk ook niet aan ligt omdat je het echt voorin de motor hoort 'draaien' en aanlopen. Het geluid gaat evenredig mee met de snelheid.

Alle opties wat betreft versnellingsbakken heb ik al gelezen of remblokken e.d. maar omdat de mijne het in alle omstandigheden doet, ook stilstaand in zijn vrij als de motor draait, lijkt het toch wat anders te zijn.

Vandaar dat ik hier een oproep doe aan wat het zou kunnen zijn!

Hartogin

Geplaatst door Hartogin (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

stilstaand, met koppeling ingetrapt en/of in zijn vrij kun je de versnellingsbak uitsluiten. Mijn eerste gedachte (uit eigen ervaring, alleen met een ander type motorblok) is dat de lagers uit de waterpomp (zeer) slecht zijn. Weet niet of bij dit blok de waterpomp op de distributieriem zit, want als dat fout gaat, ligt de kop van de motor ookin elkaar (kleppen krom ed). Misschien dat het wel interessant is om de distributieriem te laten vervangen (incl loop en spanrollen en waterpomp) als je het financieel nog interessant vindt om met deze auto door te rijden.

Maar nu loop ik op de zaken vooruit......... Eerst waterpomp controleren (ook last van licht koelvloeistofverlies toevallig ???) en dan verder beslissen. Succes.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

tril het koppelingspedaal ook?

Hartogin (0), 13 jaar geleden

Nee, hij schakelt gewoon.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

nog maals, trilt het PEDAAL

Hartogin (0), 13 jaar geleden

Nee

Hartogin (0), 10 jaar geleden

Er zat geen olie meer in de versnellingsbak...

kaleido 1 (1770) PRO, 10 jaar geleden

Binnenste aandrijfashoes defect ?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Veelvoorkomend euvel bij Renault.

Hartogin (0), 10 jaar geleden

Nogmaals omdat ik door problemcar gespamd wordt met dat ik een oplossing moet aandragen: Er zat geen olie meer in de versnellingsbak.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Hartogin]Er zat geen olie meer in de versnellingsbak.[/quote]
Olie verdwijnt natuurlijk niet zomaar, wat was hier de reden van en hoe is dit mogelijk opgelost ?

Moderator Problemcar

Hartogin (0), 10 jaar geleden

Olie erin gedaan. Geen idee wat de oorzaak was, schijnt zoals boven gezegd vaker voor te komen, was een oudere auto.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Oké duidelijk.., dank voor je reactie.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.