Mijn Laguna 1.8 op gas G3 heeft sinds kort een probleem met een onregelmatig toerental bij stationair draaien. Het toerental is eerst normaal, stijgt dan naar 1100 a 1200 toeren en daalt dan naar 500 a 600 toeren (de motor trilt dan omdat ie te langzaam loopt). Vervolgens stijgt het toerental weer naar normaal. Het gebeurt volgens mij als de aircopomp aanslaat. De smoorklep is vervangen maar heeft geen effect gehad. De auto heeft nu 90.000 gereden. Het ligt niet aan de gasinstallatie omdat de auto het ook doet op benzine. Tot pakweg 85000 heeft de auto er geen last van gehad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gaat er een storingslampje branden als de klacht zicht voordoet
Er gaat geen storingslampje branden. Nog wat extra info: Het gebeurt alleen als ik stil sta met stationair draaiende motor. De garage zei eerst dat het zo hoort ?????? (toerenval van 1100 naar 500) en vervolgens dat het aan de software ligt. Maar dat kan niet omdat het spontaan is gekomen en een nieuwe software update er al langer inzit. De garage (renault dealer) zegt dat ze niks kunnen vinden.
ik hoor wel een veel hardere klik van het aanslaan van airco. ik heb de volgende redenering: kan het zijn dat een electrisch apparaat veel meer stroom is gaan trekken waardoor de dynamo veel harder moet werken waardoor de motor zwaarder wordt belast. Kan een electrisch apparaat (relais) sluiting maken? En is de aircopomp electrisch of mechanisch via een riem en waar zit ie dan. Ik kan bijvoorbeeld het stekkertje eruit halen en kijken wat ie dan doet.
19 jaar
Doet ie het ook op benzine?
Doet ie het dan goed ligt het aan de gas installatie.
19 jaar
garages zeggen al heel snel dat er niks aan te doen is.
je moet het toch in de stationnaire regeling zoeken denk ik.
Stappenmotor of signaal lambdasonde.
Vaak zitten daar de haperingen.
Ze kunnen de auto toch aan de kast zetten en de situatie simuleren.
Dan moet je toch wat kunnen vinden.
Vaak lezen ze alleen foutcodes uit, en als er niks in staat dan zeggen ze dat er niks aan mankeert.
Als hun er niet uitkomen neem dan eens contact op met een injectie specialist.
Daar worden de moeilijke storingen vaak wel opgelost.
Die worden dagelijks met storingen geconfronteerd waar een garage niet meer uitkomt.
De auto heeft goed gelopen, dus moet dat ook weer kunnen.
19 jaar
Start de auto eens met een koude motor en laat hem dan staionair warmlopen (met uitgeschakelde airco) tot de koelventilator aanslaat. Dan heb je de adaptieve correcties voor stationair opnieuw ingeleerd.
Motor gestart met koude motor en stationair laten draaien tot moment van aanslaan koelventilator heeft geen effect. De motor draait op die manier als een zonnetje. Ook het inschakelen van de koelventilator heeft geen invloed op toerental.
Verschillende keren de airco aan en uit gezet (ik heb climate control). Zodra de airco aangaat stijgt en zakt toerental (tot bijna afslaan) en stabiliseert weer en blijft dan goed. Tevens hoor ik rechtsvoor in de motorruimte heel hard een relais klikken bij aanslaan airco. Volgens mij zit het daar ergens.
19 jaar
Probleem met bijna afslaan wordt sterker. Kan iemand mij zeggen waar ik de stappenmotor kan vinden en waar de lambdasonde zit?
Kan het een massaprobleem zijn, stekkertje geoxideerd of zo. Alvast bedankt.
19 jaar
Probleem lijkt opgelost. Monteur heeft via zijn laptop het stationair toerental iets verhoogd (nu 950) toeren. De schommeling in toerental is veel minder nu.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar