Renault Espace: Brandje onder de accu

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dCi

Vandaag me rot geschrokken. Sta ik bij de bakker komt er ineens rook onder de motorkap uit. Snel opengetrokken en gekenen waar het vandaan kwam.
Onder de accu waren vlammetjes te zien. Eerst geprobeerd deze uit te blazen, daarna met brandblusser.
Gelukkig is de schade beperkt tot de stekker van de gloeibougies en een kastje wat onder de accu zit. Dit is aan de bovenkant helemaal weggesmolten.

Nu heb ik twee vragen:

1. Ik zou graag willen weten wat dat voor een kastje is want er zit geen bedrading aan, enkel twee slangetjes.

2. Kan het zijn dat accuzuur (vloeistof) brand kan veroorzaken?

Alvast bedankt.

AlOmbreDuFort

Geplaatst door AlOmbreDuFort (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

dan had je bijna warme broodjes, slangetje's kunnen geen brand veroorzaken. en accuzuur ook niet zal wel ergens kortsluiting zijn ontstaan draad tegen massa?

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

Dat is het rare... er zit geen bedrading aan. Het enige wat in de buurt zit wat met elektriciteit te maken heeft is de stekker die naar de bedrading van de gloeibougies gaat. En zo te beoordelen is die niet in de hens gegaan, maar is gesmolten door de warmte van het ding onder de accu met de twee slangetjes?!?! Die is trouwens alleen aan de bovenzijde verbrand/gesmolten....

Heino4267 (245), 11 jaar geleden

De vraag is nu hoe het met je accu zélf is: is die beschadigd of niet? Want dan weet je of de accu de bron is geweest.

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

De accu schijnt goed te zijn want de auto start gewoon en het dashboard geeft geen foutmelding dat er iets met het laad circuit zou zijn. Als de accu defect zou zijn denk ik niet dat hij nog zou starten. Alles gedaan met een stevige brandblusser ernaast natuurlijk. De stekker die in de buurt zit en ook enigszind verbrand is is van de gloeibougies. Misschien moet ik daar de oorzaak zoeken want dat lijkt me wel een mogelijke boosdoener. Eigenlijk vreemd want drie maanden geleden is de hele bedrading in het motorcompartiment vervangen.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

er kan natuurlijk altijd een draad de massa hebben geraakt

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

Ik heb garantie natuurlijk maar kan ik dat als particulier ooit winnen van een garage als het een sluiting zou zijn?

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

ja wel maar je moet het kunnen bewijzen! b.v door expertische

Heino4267 (245), 11 jaar geleden

Toelichting op mijn eerdere post:

In jouw plaats zou ik de accu tijdelijk losmaken en naar zowel de accu als de accubak kijken of één van beide aan het uiterlijk is beschadigd. Zo kom je er m.i. achter of de oorzaak zat in de accu (bv. gescheurd aan de onderzijde?), in bv. een slecht contact in een massapunt onder de accu, of in het onbekende kastje zit.

Nu rij je verder zonder de oorzaak te kennen. Waarom zou het morgen niet weer gebeuren?

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

@ heino4267, je hebt gelijk, ik zat ook niet meer gerust in de auto dus maar aan het vervangen gegaan van de nodige onderdelen

Hier een opsomming hetgeen vervangen is:
8200028859 - Reserve Vide
7700115078 - Pre Post ( relais gloeibougies)
8200024475 - Tuyeau Depression
en de accu omdat deze op een hoek gesmolten was en er niet meer fris uitziet. Hij geeft nog wel 12.4 volt spanning maar ja.... hoe lang nog.

Het lijkt erop alsof het relais van de gloeibougies de veroorzaker is van het brandje.
De eerste en laatste heb ik geen idee wat dat is en krijg ik ook niet gevonden op internet.
Iemand enig idee?

Voorlopig nog maar even een extra grote brandblusser mee in de auto :-).
Zou een rookmelder zoals je die in huis gebruikt ook onder de motorkap werken?

hobby-monteur (0), 11 jaar geleden

Die rook melder werkt alleen als je stilstaat,en als je gaat rijden vervuild het optisch element zo snel,dat je beter een reserve rookmelder in de kofferbak kunt leggen,ik zou het niet doen.
Het kan natuurlijk altijd dat een relais blijft plakken,en op een gegeven moment zo heet word,dat hij in de brand vliegt.
Kun je aan het relais zien of hij van binnenuit begonnen is met smelten?

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

Nee dat is lastig omdat die een metalen behuizing heeft en de afdichting verkoold is. Dus zal koffiedik kijken blijven denk ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.