Ik heb hier een Clio phase II 1999 met een raar probleempje, ongetwijfeld iemand die me een duwtje in de juiste richting kunnen geven.
Electronica storingslampje brandt, en sindsdien is het moeilijk starten.
Startmotor draait prima rond, start ook wel maar valt direct weer uit. Als ik een beetje gas erop hou, blijft ie ook wel aan, en als ie wat warm begint te worden kan ik langzaam het gas loslaten en dan heb ik een stationair RPM van ca 300-400 , niet echt aan de hoge kant, maar had van mij wel tikje meer gemogen.
Bij startproblematiek van deze aard dacht ik aan het gasklephuis , BDP sensor , temperatuursensor en stappenmotor.
Gasklephuis was niet echt vuil maar heb hem nog eens extra schoongemaakt , BDP sensor maar eens eruit gehaald en vervangen samen met een nieuwe connector , stappenmotor lijkt nog een verdachte maar wanneer hij eenmaal een beetje warm is (dwz de naald komt los van de meter) , lijkt het probleem nauwelijks meer aanwezig. Temperatuursensor gemeten (3,3 V op de sensor draad bij koud tot 0,5 V totdat de radiateur fan aanslaat)
Met het schoonmaken van de klep en de sensoren lijkt het probleem wat minder te zijn, dat is al winst.
De bougiekabels heb ik een maand geleden nog vervangen en geven geen vuurwerk met de plantenspuit test.
Motor loopt niet onregelmatig, bougie vonk is prima op alle vier. Ook geen vermogensverlies of horten/stoten. Bobine lijkt daarom geen verdachte.
Ik heb de minpool van de accu er meerdere uren afgehad om te ECU te resetten, maar lampje blijft aan.
Nou schieten er wel vaker lampjes aan bij deze clio maar vaak is het een vocht probleem (zoals airbaglampje) en verdwijnt vaak weer even snel als dat het kwam.
Iemand met suggesties?
Alvast vriendelijk dank !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Valse lucht of lek vacuum ergens? Beide l sondes ok, resetten moet via de odb2 onder het asbakje maar repareren komt eerst, uitlezen is noodzaak.
Airbaglampje is de stekker onder de bestuurdersstoel.
Voor het verdere verhaal , eerst uitlezen en van daaruit een vervolg , nu is het duur aan van alles wat het niet is.
En andere voorstoel idem , daar had ik in het verleden n foutje.
Rij zelf in n Clio, asbakje rechtstandig omhoog dan kan er uitgelezen worden. als er airco in aanwezig is deze uitlaten met starten , dit trekt het toerental ook iets omlaag.
Geen vacuum lekken kunnen constateren met de carburatie reiniger. Airco staat standaard uit lijkt geen kv meer in dat systeem aanwezig. airbaglampje, moet ik eens doorsolderen onder de stoel.
Zoals voorgesteld eerst maar eens uitlezen.
6 jaar
Stappenmotor was defect.
hoe leer ik dat ding een beetje behoorlijk in? want nu draait ie 3000-3500 rpm.
Ik las ergens- accu eraf voor tenminste 10 minuten, accu erop, aan zetten maar nog niet starten, alle lichten , fans etc aan en dan na ca 15 sec starten.
daarna tourtje maken? zou toch geen eeuwigheid moeten duren neem ik aan.
6 jaar
update. Toerental nu rustig op 800 , L sondes zijn okay, uitlezen geeft geen codes. Motortje draait als een naaimachientje.
Airbag stekker verwijderd en draden aan elkaar gelast.
Lampje brandt nog.
Iemand nog een idee waar te zoeken?
6 jaar
Foutcodes laten wissen.
Er waren geen foutcodes aanwezig....
6 jaar
Waarmee uit gelezen , als het lampje brand is er een storing dus een foutcode .
Nog eens bij een ander uit laten lezen, met een solus ultra.
3 codes:
- 03 Circuit smoorklepweerstand
- 29 Circuit stationair toerentalregeling (ISC)
- 29 Circuit stationair toerentalregeling (ISC)
Laatste code wordt 2x gegeven.
Gehele gasklephuis was al vervangen , onmogelijk om een normaal toerental te krijgen , blijft na reset ecu op 2500-3500 rpm.
Codes komen direct terug , al voor het starten
6 jaar
Een Renault foutcode begint met DF en dan een nummer erachter.
Wat je hierboven neerzet is de beschrijving die door het programma waarmee je uitleest, wordt opgehoest. De "kwaliteit" van zo'n programma en de wijze waarop het is ingespeeld op het merk Renault, bepaalt in grote mate de uitkomst: dat kan variëren van een nietszeggende of zelfs verkeerde tekst tot een spot-on foutcode met verklarende tekst.
Je bent hier nu na 7 maanden nog steeds mee bezig:
Renault gebruikt deels eigen foutcodes , dus in moeilijke/twijfelgevallen loont het om de originele codes uit te laten lezen met Renault-apparatuur (bij de dealer dus).
Als je nu niet verder komt, zou ik toch eens ....
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar