Clio automaat loopt te snel stationair (900-1000rpm) wat vooral hinderlijk is met file rijden. Inmiddels ecu gereset, gasklephuis gereinigd, MAP en Lambda sensor doorgemeten. TPS nagelopen, gasklepstelmotor werkt, gasklep positie sensor nagemeten. Kortom ik kan het niet vinden. Alles lijkt goed.
Nu vraag ik mij of hoe stat.toerental geregeld wordt. Doet de ecu dit aan de hand van rpm of op basis van de info van TPS? Wie kent dit detail of heeft dit vaker bij de hand gehad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zuigt ie geen valse lucht?
kan ook zijn dat ie het gas llos contact niet ziet hiervoor is/was een stekker(signaal versterker)te krijgen maar is al weer een tijd geleden
Ik heb met carburateurreiniger bij inlaatspruitstuk gespoten maar geen resultaat. Het gas-los signaal is denk ik hetzelfde als de gasklep positie sensor. Die geeft een signaal bij gesloten gasklep. Is ook nagemeten. Ik zit nog te denken aan de klep van het koolstoffilter maar weet niet goed hoe dit werkt.
.
17 jaar
koolstoffilter wordt door de rekeneenheid aan gestuurd onder bepaalde omstandigheden.vaccuum aansluiting rembekrachtiger?
Rembekrachtiger heb ik ook aan lopen denken. Wat me laatst opviel is dat je bij rempedaal indrukken (maar dan niet stevig) het lijkt alsof je lucht hoort aanzuigen. Druk je pedaal stevig in dan hoor je niets. Ook in stationair loop merk je geen invloed van rempedaal. Om dit uit te sluiten de slang naar rempedaal dichtgeknepen met slangafsluiter. Dat lukt misschien niet helemaal maar enige verandering in stationair was niet te bespeuren.
Zal nog eens de slang naar koolstoffilter opzoeken en die afdichten. Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat het TPS signaal in de stationaire regeling bepalend is en dat het signaal hiervan net te laag is. Weet alleen niet wat hier aan te kunnen doen.
17 jaar
Is dit in N of D?
Mijn wagen loopt warm in D ook iets harder (900-1000) dan in N (800). Tot nu toe begrepen dat dat normaal is.
17 jaar
[quote=AS1]Is dit in N of D?
Mijn wagen loopt warm in D ook iets harder (900-1000) dan in N (800). Tot nu toe begrepen dat dat normaal is.[/quote]
Dat is ook prima. Echter bij mij in N of P al zo'n 950 i.p.v. 825. In D neemt dit nog wat toe en aangezien de 3-bak ook aardig kruipneiging heeft moet je met filerijden erg veel bijremmen. 100rpm meer is dan best veel.
17 jaar
3-bak?? Je hebt een AD4.
Hoe is de temperatuursensor? Wellicht dat die verlopen is en daardoor de ecu gefopt wordt.
17 jaar
Het is toch echt een 3-bak. Op zich vreemd aangezien diverse bouwjaren daarvoor al een 4-bak hadden.
Maar de temperatuursensor heb ik ook nagemeten. Meetwaarden zijn goed. Ook de weergave op dashboard is goed. Als die koud is loopt die sowiezo wat harder stationair dus dal lijkt ok. Ik kan trouwens meer een sensor vinden. Kennelijk stuurt deze de gemeten waarde door naar ecu en dashboardtempmeter.
17 jaar
Was het eerst wel goed?
17 jaar
Een jaar geleden aangeschaft en toen was dit al zo. In de loop der tijd de technische info opgehaald, grote beurt gegeven (o.a. kleppen gesteld) etc. Verder loopt die prima, enkel wat hoog verbruiik (1:11 -1:13) maar dat zal de automaat wel zijn. Op zich is er prima mee te leven maar als techneut kan ik het niet uit staan dat ik het niet kan vinden. Het vreemde is dat als je de ecu reset (uurtje accu los) dat die dan soms wel zo'n 850 rpm loopt maar daarna weer naar de 950 gaat. Soms blijft die ook wel hangen op zo'n 1050. De volgende rit is het dan weer 950.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar