Renault Clio: Clio met vreemde trilling tijdens het remmen op de pedaal

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Sinds kort heb ik een Clio uit 2005. Hierbij viel het op dat er een lichte maar vreemde trilling op de rempedaal ontstaat tijdens het rustig remmen.
Het lijkt alsof de ABS zich ermee wil bemoeien. Bij zeer hard remmen grijpt de ABS zoals behoren in en zijn er geen rare trek bewegingen aan het stuur.
Ook de snelheid waarmee gereden word lijkt niets uit te maken.

Er brand op het dashboard geen waarschuwingslamp.

Nu had de vorige eigenaar al aangegeven dat er een ABS ring was vervangen. Ook had ik op het forum al gelezen dat het mogelijk kromme schijfremmen zouden kunnen zijn.
Mijn concrete vraag is dus hoe sluit ik het één van het ander uit?

Zitten er meerdere ABS ringen op de cilo en zo ja op waar?
Kan het ook nog met de sensor van de ABS te maken hebben?
Hoe weet ik dat de schijven krom zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp/suggesties!

Sean83

Geplaatst door Sean83 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Het verschil tussen ingrijpende abs en kromme remschijven moet je gewoon voelen. Abs grijpt ongeacht snelheid altijd mef zelfde aantal correcties per seconde in. Kromme remschijven trillen sneller naarmate de snelheid verhoogd wordt.

Er zitten vier abs ringen op de auto, maar voorzijde en achter zijde hebben meestal verschillende ringen,(in de naaf of in het lager).
Maar met uitlezen kan je zien of de signalen goed zijn.

Sean83 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de reactie, zal het vanavond gaan testen. Het betreft echter wel een zeer lichte trilling dus is het moeilijk te peilen.
Maar het wekt het idee alsof de ABS net wel/niet ingrijpt. Het gevoel door de pedaal is het zelfde wanneer je ABS remt maar dan lichter.

Gezien er in ieder geval al 1 ring is vervangen acht ik de kans dat de rest van de ringen ook niet al te best zullen zijn.

Maar zou er ook geen lampje van de ABS moeten branden wanneer de ringen slecht zijn?

Ik laat het nog even weten.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Die ringen slijten niet. Het is gewoon een rubberen ring met allemaal magneetjes. Deze ring draait rond vlak voor de abs opnemer en genereerd daarbij een wisselspanning met een bepaalde frequentie, en die frequentie staat voor een bepaalde snelheid.

kaleido 1 (980) PRO, 10 jaar geleden

Ga er maar van uit dat je 1 of meerdere kromme schijven hebt.
Als je zachtjes remt , voel je het dan ook in stuur ?

Sean83 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,

Heb het even getest, bij hoge snelheden veranderd het gevoel van de trilling wat dus volgens mij zou moeten duiden op kromme schijven.
Ben van plan om de schijven en blokken te vervangen. Iemand suggesties voor welk merk/type.

Zag dat er op internet brembo schijven te koop zijn voor de 1.6. Zouden orgineel op de RS model zitten maar zou volgens beschijving moeten passen.
Hebben mensen daar ervaring mee?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Bij deze auto horen er remschijven voor op van 259mm.
Als je zoekt op kenteken bij de verschillende onderdelensites kom je vanzelf bij de goede maat remschijven.
Remblokken zou ik van een merk nemen.
Het beste is om een remschijf te nemen die is voorzien van high carbon, die kunnen tegen hogere temperaturen en trekken dus minder snel krom.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Wat ook belangrijk is dat de naaf goed schoon is voor montage, de geleiderbussen goed schoon zijn en de wielmoeren allemaal even strak zitten. En als je een automaat hebt goed opletten dat je je voet niet op de rem houdt tijdens het stilstaan na een flinke remactie.

Sean83 (0), 10 jaar geleden

Ja helemaal duidelijk. Ik bedacht me enkel dat er nagenoeg geen trilling in het stuur zit tijdens het remmen. Zouden de trommelremmen krom kunnen zijn.
Voor zover dat mogelijk is.....?

Of simpelweg een onbalans in de velgen?

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Om de trommelremmen uit te sluiten gewoon handrem aan trekken onder het rijden. Let wel, doe dit voorzichtig, als de achterwielen blokkeren wil de auto om zijn as gaan draaien. Dus altijd knopje op de handrem ingedrukt houden en langzaam aantrekken.

Sean83 (0), 10 jaar geleden

Uh... volgens de specificatie heeft hij trommelremmen echter is deze enkel voor de handrem.
De achterremmen zelf zijn remschijven.

Nader naar de schijven gekeken achter zijn ze redelijk op maar er zitten op de linker achterschijf vage onregelmatige vlekken.
Denk dat deze wat aanliep en daardoor te warm is geworden en is krom getrokken.

Ga dus eerst maar de achterschijven en blokken vervangen, gezien deze toch al bijna op zijn.

kaleido 1 (980) PRO, 10 jaar geleden

Remklauwen en geleidepennen controleren op gangbaarheid en alles reinigen , anders heb je de boel zo weer krom.

Sean83 (0), 10 jaar geleden

Heeft even op zich laten wachten maar ik had er nog geen tijd voor gevonden om onder de auto te gaan liggen.

Conclusie is geworden dat de vorige eigenaar de remblokken had vervangen maar vermoedelijk de zuiger niet correct had opgedraait waardoor de remblok er scheef tegen aan gedrukt werd. Door de uitstulping op de blokken. Ook de geleidepennen waren gort droog. Schijven zien er nog wel redelijk uit. Lijken ook niet krom.

Alles ingevet en vrij gemaakt. Nieuwe remblokken besteld en ga ervan uit dat het aardig is opgelost.
Bedankt voor alle reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.