close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Eurogas Probleempjes oa Koudestart

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4

Beste mensen,

Betreft: Eurogas EAS

Sinds kort heb ik wat ,denk ik, LPG gerelateerde probleempjes met mijn auto. Eerst was de gasregeleenheid kapot en na demotesten bij de gasboer, heb ik deze vervangen + opnieuw inleren en reed de auto weer prima. De gasboer had tevens de ?gasregelaar? op een beunhaasstand gezet zodat die niet verzuipt in het gas? Die zogenoemde gasregelaar hoort onder normale omstandigheden, zo is mij verteld, automatisch de gastoevoer te regelen, alleen deze werkt niet helemaal zoals het hoort. Hoe heet dit geval precies? Want ik wil deze vervangen.

Nu:

1. Bij een koude start heeft de auto moeite om te starten (vooral 's ochtends). Dan is het net zolang proberen tot die aanslaat, waarbij 10x niet ongewoon is. Soms helpt doorstarten. Dit euvel heb ik, nadat de motor weer afgekoelt is, soms ook gewoon midden op de dag dat het aanslaan langer duurt dan normaal. Minimaal 5 seconden na sleutel omdraaien, en dan is het de vraag of die aanslaat. Heel erg génant om 2-7 keer je auto te moeten proberen te starten waar mensen bijstaan.

De inlaatbak voor de luchttoevoer zat eerst wel half op het luchtfilterhuis, daarna had ik hem eraf gehaald, toen maar met tape weer op het luchtfilterhuis(auto reedt voor me gevoel wel relaxter), en nadat de auto sochtends weer moeilijk startte heb ik die er maar weer afgeropt en met de motorkap open gestart, wat na 2 of 3 keer lukte toen (Toeval niet uitgesloten). Onder het mom van meer lucht, alleen nu dus wel wat meer warme lucht (Alleen niet bij starten dus)

Tevens nog bekend is dat met de inlaatbak op het luchtfilterhuis bij het gasgeven in stationairstand het toerental eerst inzakt en daarna pas oppakt.

2. Laatst had ik een aardig stukje de gang erop ±100km snelweg constant. Reed ik op den duur de afrit af, trap ik de koppeling in en gaat het toerental terug naar 0 oftewel de motor valt uit. Snel koppeling op laten komen en doorgereden. Ondertussen was de auto weer overgeschakelt op LPG, even later bij de rotonde hetzelfde geintje. Daarna, bijna op bestemming, ben ik maar verder gereden op Benzine.

De auto heeft toen een dik uur stilgestaan en daarna was het weer starten lopen.

3. Soms, en dit is willekeurig, als ik bijvoorbeeld terug schakel naar de 2e versnelling om een hoekige bocht te maken en ik geef gas nadat ik dus terug geschakeld heb, dan is het net of er iets 'takt', alsof iets ergens overheen schiet ofzo, gewoon eenmalig en best hard wel. Dan is het net of ik dus eventjes juist helemaal NIET het gaspedaal intrap. Volledig vermogen weg voor een volle seconde. Meestal schrik ik er van en laat me gas dan eventjes los en daarna is het vermogen weer terug. Dit is maar heel eventjes en meestal op momentjen dat ik dus wel even snel gasreactie nodig ben. Rotondes, hoekige bochtjes etc Alsof er eventjes geen toevoer is ofzo.


Sowieso ben ik van plan om die 'gasregelaar' te vervangen alleen die had de gasboer toen niet tweedehands liggen.

Wellicht dat er hier mensen zijn die een idee hebben wat het zou kunnen zijn met een onderbouwde reden, zodat ik ook snap waarom het dat zou kunnen zijn.

Dank u

Geplaatst door

RENCLI (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat het slechte starten veroorzaakt word door een niet goed werkende BDP sensor.
Hier is een gemodificeerde versie voor met blauwe stekker.

Het lijkt erop alsof de auto een keer een backfire heeft gehad. (inlaatspruitstuk en luchtfilterhuis kunnen hierdoor scheuren)
Controleer het inlaatspruitstuk op luchtlekkages door er remreiniger op te spuiten.
Vooral de pakkingen hiervan en van het gasklephuis willen nog weleens gaan lekken.

Ik denk dat ze met gasregelaar de verdamper bedoelen. (zit een schroef op waar je het mengsel mee kan regelen)
Heb je een gereviseerde computer geregeld?

richard9712 0

11 jaar

Die is inmiddels besteld. Daar lees ik idd veel te veel gevallen mee met slecht starten, laag in toeren en uitvallen etc. En voor die 2 tientjes zit er ook direct een betere op. In ieder geval om dat uit te sluiten.

Mij is niet helemaal duidelijk waar je op doelt mbt de zogehete backfire en de pakkingen. Dat die dan valse lucht trekt? Zou dit dan puur voor het starten zijn of op welk gedeelte van mijn verhaal denk je dat dit betrekking heeft?

Pakkingen controleren. Noteer ik er even bij.

Nou dat denk ik dus niet en wel hierom; Toen de gasboer dus even die 'gasregelaar' vastzette voor een vaste hoeveelheid LPG, ging niet de complete verdamper eraf. En zo'n verdamper is nog wel een relatief groot ding. Hetgeen hij in zijn hand had paste in de handpalm. Normaal gaat het LPG erdoor en regelt het automatisch wanneer er dus LPG bij moet, dus meer open, of dat die dicht gaat bij minder LPG. Volgens mij zat er geen schroef op. Waarom zou die anders zo moeilijk doen? Het was een soort van T-stuk. En opzich nog wel een lomp gedoe tussen de bankschroef om dat ding in een bepaalde stand vast te zetten. Maargoed misschien is die langzamerhand ook wel weer dicht gaan trillen.

Anders bel ik de gasboer vandeweek eerst nog wel even, dat is makkelijker dan zo uitleggen op 'n forum. Bedankt voor de hulp, niet verkeerd begrijpen aub :-)


Ja die computer heb ik ingeruild voor een gereviseerde. Maar dat was ook omdat me lampje van het overschakelen niet meer deed en hij dus niet overschakelde of constant terug schakelde. Dat probleem is verholpen daarmee.

RENCLI 0

11 jaar

Dan zal hij wel de stappenmotor bedoelen.
Die zitten er 2 op de verdamper. (groene en blauwe stip staat daarop)
Deze schoonmaken kan ook geen kwaad. (het puntje en moet gangbaar zijn)

Door een backfire kunnen het inlaatspruitstuk en het luchtfilterhuis scheuren.
Dit samen met slechte pakkingen zorgt voor valse lucht wat het uitvallen kan veroorzaken.

richard9712 0

11 jaar

Ja dat denk ik wel dan. Het lijkt er wel op idd.

Ik weet nog dat die zei van: "Als je deze kapot gaat kost het je serieus geld." Verwijzend naar dan de verdamper welke nog in de auto zat. Als ik prijzen van € 200,- zie dan snap ik wat hij bedoelt ;-)

Alleen zo'n stappenmotor mag ook wat kosten, probeer die idd eerst wel ff schoon te maken .... en anders een goeie tweedehandse voor minder dan de helft word dat denk ik.

Voor dat backfire is het misschien handig om even de pakkingen te controleren dan idd.

Dan nog wat, wat betrekking heeft op die stappenmotor. Volgens de gasboer verzoop die eerst in het gas (stationair dus) en daarna heeft hij die stappenmotor wat tijd gegeven. Zodat die altijd iets open staat, maar nooit te veel. Hij verzuipt dus niet maar is ook nooit dicht. Dat viel mij direct al op want sinds toen is het altijd zo geweest dat bij het overschakkelen, en dan bij het 'loos' momentje, dat je zeg maar gas lost en de koppeling in trapt. Dat 'loos' momentje gaat die nog eventjes een halve centimeter door in toeren. Naar mijn mening zuipt ie ook ietje meer.

Mja iig een tijdelijke oplossing. Nu is die blijkbaar wel aan vervanging toe, want dit gaat netzolang door tot de auto helemaal niet meer start. En dat is sowieso wat ik wil vermijden.

RENCLI 0

11 jaar

Nu had ik vanmorgen maar op benzine gestart. Dat ging wel beter (lees: net zo beroerd alleen hij startte in minder pogingen)

En had ik op de snelweg vanmorgen dat het lampje van de gas/benzine voor zo'n 20 seconden rood knipperde. Dit was mij nog niet eerder opgevallen.

Hij bleef wel op LPG rijden. En verder ook geen rariteiten.

Nou is mijn vraag of iemand mij een schemaatje wil sturen waar ik kan aflezen wat welke foutmelding is die afgelezen kunnen worden van het 'storingslampje'

Er zou een storings diagnose handboek moeten zijn van Eurogas? Deze heb ik niet bij mijn auto en op het internet zie ik hem ook niet zo 1, 2, 3 staan.

Heel erg bedankt.

RENCLI 0

11 jaar

Waarom schakel je het gas eens niet helemaal uit zodat de motor met zekerheid geen gas meer krijgt?
En dan eerst alles in orde maken op benzine (zowel koud als warm direct en zonder aarzelen starten, goed lopen)?
Voor hetzelfde geld krijgt de motor soms twee brandstoffen tegelijk en zoek je je mottig.
Daarna kan je kijken wat er aan het gassysteem mankeert.

Heino4267 660

11 jaar

Wat heino zegt is idd wel verstandig.
Wanneer krijg je die BDP sensor binnen?

richard9712 0

11 jaar

Ja Heino dat klopt. Die sensor verwacht ik morgen of vrijdag. Tezamen met beurt onderdelen + remblokken. Dus dan ben ik het weekend wel even bezig.

Ik hoop iig dat het aan die sensor ligt. Voor de rest rijdt de auto zowel op gas als benzine gewoon normaal, op het sporadisch uitvallen na. Dat gebeurt alleen na een goed lang stuk lekker doorrijden. Is dit ook mogelijk doordat er warme lucht word gepakt rechtstreeks bij het luchtfilter? Die luchtpijp welke lekkere frisse lucht moet pakken vanonder de auto had ik er toen wel af.


Ow en het 'takken' bij het gasgeven, heb ik even geprobeerd door constant gas geven, gas los, gas geven gas los.... op den duur pakt die dan zo'n 'tak' geluid mee dat ik dus even geen vermogen heb. Heb geen flauw idee wat dit zou kunnen zijn? Het is een soort geluid alsof de gaskabel losschiet ofzo... mja dat kan niet want dan stond ik wel stil. Heel raar iig.

RENCLI 0

11 jaar

Vandaag bezig geweest met die krukassensor alleen blijkt dat ik een Siemens aansluiting heb. Dit kon ik uiteraard niet ruiken en heb dus een verkeerde besteld. Hier kwam ik ook pas achter toen ik die sensor eraf had.

Maargoed ik heb dus alles wel zover aangesloten en heb de gemodificeerde stekker gewoon weer op de oude sensor doorgedrukt en manueel passend gemaakt ;-)

Weet iemand het verschil tussen een Diagnose sensor en Siemens sensor? Als ik namelijk naar de specs kijk dan lijkt het me qua stroomgebeuren precies hetzelfde namelijk. Alleen op de Diagnose loopt ie dus niet. Heeft dit te maken met het pinnetje welke onderaan de sensor zit? Dat die niet goed op z'n plaats zit? (dacht zelf dat deze voor de aarde is?) Of loopt ie sowieso niet op de Diagnose? Want dan zou ik alsnog die Siemens moeten kopen.

Nu heb ik ook met remmenreiniger rond de inlaatspruitstuk gespoten, maar geen verschil ofzo. Als ik het bij het luchtfilter doe begint de auto wat harder te lopen. Wat me wel opviel is, wat al gezegt werd om de auto onmogelijk op LPG te laten lopen, dat als ik de zekering van de LPG installatie eruit haal, dat me auto op benzine best beroerd loopt. Als ik dan vol gas geef dan is het net of die verzuipt ofzo. Met zekering erin geen probleem, alleen stationair kan wat beter, wat misschien aan de krukassensor kan liggen.

Pakketje met beurt onderdelen vandaag gemist, dus word dinsdag pas....

Graag jullie reactie.

RENCLI 0

11 jaar

Dat tak geluid wat je hoort is backfire.
Dat betekent dat de gasinstallatie te arm staat.
Ik zou idd eerst de auto goed op benzine laten draaien en daarna de gasinstallatie af laten stellen.

primera p11 0

11 jaar

Backfire geeft plof/knal geluid.
Diagnose sensor lijkt me niet geschikt, zal wel niet voor niks zo heten.
Waar heb je die vandaan, heb er nog nooit van gehoord.

richard9712 0

11 jaar

Hij heeft op dat moment ook geen vermogen als tie dat tak geluid hoort,lijkt op backfire.
Dat tie slecht op benzine loopt komt omdat de injectoren vervuild zijn van het op lpg lopen.
Gooi er eens 25 liter V-power in met twee flesjes injectorreiniger van wynn's,te koop bij de brezan/Halfords.
laat die gasinstallatie nog even links liggen,eerst goed op benzine lopen.
Heb je het tak geluid ook als je op benzine rijd?.

primera p11 0

11 jaar

[quote=richard9712]Backfire geeft plof/knal geluid.
Diagnose sensor lijkt me niet geschikt, zal wel niet voor niks zo heten.
Waar heb je die vandaan, heb er nog nooit van gehoord.[/quote]
[quote=primera p11]twee flesjes injectorreiniger van wynn's,te koop bij de brezan/Halfords.[/quote]
ariepuntnl

Alleen lijkt me het probleem inmiddels opgelost.... Ik ben even daarvoor bezig geweest met die krukassensor en heb waarschijnlijk het blauwe stekkertje van de stappenmotor onbewust eruit laten klikken of dat die eruit geschoten is o.i.d. Nu heb ik die dus terug erin geklikt en daarna heeft de Clio nog welgeteld 1x een takgeluid/vermogensverlies gehad. En daarna gelukkig niet weer, hoogst waarschijnlijk heeft het daar aan gelegen. Het uitvallen is ook weg gelukkig.

Wat betreft die krukassensor. Het stekkertje die erin zit, die past niet zoals het hoort in de oude. Echter enkel qua vorm. Dus ik heb hem manueel passend gemaakt door hem doortedrukken. De auto start nu weer gewoon normaal. En ik heb sinds ik het stappenmotor stekkertje er, gewoon, weer in heb, de auto weer vrij normaal doet.

Dus ik laat het eerst zo, ook met de krukassensor voor 30eu, mocht ie later toch weer dezelfde problemen geven dat die niet of zeer moeilijk start dan weet ik iig dat ik dan wel de juiste sensor bestel. Er zijn idd van die cleaners welke ik bij m'n Golf IV 1.9 met goede ervaringen heb gebruikt. Laatst had ik even snel die beurt gedaan en had het zo niet. Me remblokken heb ik nog om te wisselen dus dan neem ik direct die injectorcleaner wel mee. Kwaad kan het sowieso niet. APK gewoon netjes in 1 keer :-)

Bedankt voor alle moeite om me te helpen en wellicht tot later.

RENCLI 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.